Lucrările de reabilitare a pasarelei CFR de la Ițcani, cea mai importantă parte a proiectului de modernizare stradală accesat de municipalitatea suceveană, din fonduri europene, se apropie de faza finală. Cu toate acestea, operațiunile care au început la finele săptămânii, la infrastructura de rezistență din partea inferioară, sunt de durată și complicate, fiind necesară ridicarea pasarelei, pe porțiuni, pentru a se face intervenții la zonele de îmbinare, care nu sunt accesibile în condiții normale.
Tocmai de aceea, sub pasarelă au fost montate deja o serie de instalații speciale, hidraulice, capabile să ridice până la 1.000 de tone, cu care se ridică întregul pod, pe porțiuni, cu câțiva centimetri, pentru a fi făcute operațiunile de reparare a aparatelor de reazem, fixe și mobile.
„Lucrările la pasajul Grigore Alexandru Ghica merg la foc automat. S-a lucrat atât sâmbătă cât și duminică, întreaga zi, încât s-a ajuns deja la pila nr. 2 cu ridicarea și curățarea aparatelor de reazem. Până acum s-a ridicat pasajul la pila 1 și la culeia 1, lucrăm la pila 2 și deja se montează presa hidraulică și pentru pila nr. 3”, a precizat Bidu Elisei, managerul de proiect al firmei Victor Construct, care execută această operațiune delicată și foarte importantă pentru rezistența în timp a pasarelei CFR.
Practic, în toate zonele unde pasarela CFR a fost ridicată, porțiunile metalice, precum barele de fier-beton sau aparatele de reazem, sunt curățate cu un aparat de mare presiune, cu un jet de nisip special, care îndepărtează stratul de rugină.
Din urmă vin alte echipe, care aplică deasupra un strat de mortar special, peste care, la final, va fi aplicat un strat gros de vopsea.
„Toate materialele cu care se lucrează sunt de o calitate foarte bună, de la furnizori consacrați, o parte dintre ele fiind produse în Elveția. La final, pasajul rutier va fi finisat cu vopsea elastică cauciucată, care va apăra betonul de carbonatare, de factori și agenți fizico-chimici. Practic, prin aceste lucrări îi prelungim viața. Dar cel mai important lucru este această ridicare a pasajului și curățarea aparatelor de reazem, după cum se poate vedea deja acolo unde acesta a fost sablat, curățat de stratul gros de rugină, după această operațiune urmând să fie aplicată o vopsea groasă, specială, utilizată de obicei pentru nave”, a explicat reprezentantul firmei Victor Construct.
15 noiembrie, un termen greu de respectat
Chiar de primarul Sucevei, Ion Lungu, le-a solicitat să grăbească lucrările, să nu fie prinși de iarnă, dar mai ales să fie descongestionat traficul rutier pe Calea Unirii, înaintea sărbătorilor de iarnă, șansele ca pasarela CFR să fie redeschisă pe 15 noiembrie sunt destul de mici.
„Dacă vremea ține cu noi și temperaturile nu coboară sub 2 grade, estimăm că într-o lună de zile ne vom apropia de final. Deja ne pregătim să începem aceleași operațiuni și de la celălalt capăt al pasarelei, cu echipe independente, să lucrăm în paralel. După efectuarea acestor operațiuni vom putea deschide traficul pe pasarelă, unde am turnat deja asfaltul final, pe întreaga cale de acces. Se lucrează și la rosturile de dilatație. Urmează să turnăm stâlpii de iluminat și să montăm balustrada, pentru că nu putem da drumul la circulație fără aceste elemente de siguranță, deoarece ar reprezenta un pericol pentru participanții la trafic. Facem tot posibilul să respectăm termenul de 15 noiembrie solicitat de conducerea Primăriei Suceava, dar trebuie să se înțeleagă că este vorba de o lucrare specială, de anvergură, care nu se mai face nicăieri în zona Moldovei, în prezent”, a adăugat Bidu Elisei, managerul de proiect al firmei Victor Construct.
De-a lungul întregului pasaj de peste căile ferate vor fi montați stâlpi noi de iluminat, cu câte două brațe, în loc de unul, cum era până acum, având corpurile de iluminat situate pe două niveluri, pentru o eficiență sporită.