Stare deplorabilă

Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public



Marius Marițan arătând spre zonele afectate ale pasarelei CFR
Marius Marițan arătând spre zonele afectate ale pasarelei CFR

Una dintre cele mai circulate structuri rutiere ale Sucevei, pasarela CFR de la Ițcani, care face legătura către Rădăuți și Siret, este pe cale să devină un adevărat pericol public, după ce, zeci de ani la rând, nu s-au mai făcut deloc lucrări de reparații și întreținere.
Starea deplorabilă a pasarelei construite pentru ca traficul rutier să nu afecteze mersul trenurilor care odinioară circulau în număr mare pe acolo poate fi constatată și cu ochiul liber, porțiuni mari din structura de rezistență fiind erodate de timp și de infiltrațiile de apă.
Cea mai bună dovadă a degradării construcției realizată prin anii ’70 o reprezintă faptul că, miercuri seara, bucăți mari de beton au început să se desprindă din pasarela CFR, mașinile care circulau pe străzile de dedesubt ori staționau în zonă putând fi avariate.
„Cei care se ocupă de reparațiile stradale asfaltau aseară pe pasarelă, iar eu, fiind în zonă, am observat cum au început să se desprindă bucăți din pasarelă, mari cât un bolovan, care picau pe stradă. Am luat legătura cu șeful de lucrare, să-i spun că de la vibrațiile compactorului cad bucăți din structura pasarelei, la care ei mi-au spus că știu ei ce fac și altceva nu-i interesează”, spune Marius Marițan, locuitor al cartierului Ițcani.
Acesta s-a arătat îngrijorat nu doar de faptul că cineva ar putea fi lovit de bucățile de beton care se desprind de sus, ci și de faptul că, într-o zi, întreaga construcție ar putea ceda.
„Betonul care se desprinde reprezintă un pericol pentru toți cei care trec pe acolo, pe dedesubt, dar cel mai grav este că riscăm ca într-o zi să se rupă pasarela în două și să se prăbușească peste noi”, apreciază ițcăneanul îngrijorat.
Îmbinările dintre plăcile de beton ale pasarelei sunt cele mai afectate, infiltrațiile de apă făcând ca, chiar și la două zile după ultima ploaie, apa să se scurgă pe betonul măcinat, printre bucățile de fier-beton dezgolite și corodate de rugină.
Balustrade măcinate de rugină
Nici scările de urcare pe pasarelă, care mai demult erau utilizate frecvent, pentru a scurta drumul, nu au o stare mai bună. Măcinate de ploi, treptele se cutremură puternic de fiecare dată când pe pod trec mașini de mare tonaj, iar să te ții de balustradele care le mărginesc nu este deloc o opțiune bună. Fierul balustradelor este atât de măcinat încât este de ajuns să îl strângi mai tare în mână și se face praf, fiind mâncat de rugină. Aceeași situație este și pe pod, unde balustradele metalice de protecție pentru pietoni și mașini sunt mai mult de formă, pe anumite porțiuni fiind vizibil distruse de rugină.
Proiect de consolidare a pasarelei CFR
Problemele apărute la pasarela CFR de la Ițcani nu le sunt străine celor din Primăria Suceava, care vor să remedieze cel puțin o parte dintre ele începând chiar de anul acesta, după cum a precizat primarul Ion Lungu.
„Din păcate, starea pasarelei nu este tocmai bună. Oamenii de acolo au perfectă dreptate. Tocmai de aceea m-am și zbătut să obținem finanțare pentru un proiect de reabilitare a podului de peste apa Sucevei și a pasarelei CFR de la Ițcani. Cele două obiective sunt prinse pe proiectul suplimentar de reparații străzi cu fonduri europene. Noi încercăm să menținem aceste căi de rulare într-o stare cât de cât de normalitate, dar sunt necesare lucrări mult mai ample”, a spus Lungu.
Starea de degradare a elementelor pasarelei de cale ferată a ieșit la iveală și anul trecut, când, din cauza vechimii și degradării, un stâlp de iluminat public de pe pasarelă s-a prăbușit, blocând traficul rutier.
„După ce vom semna contractul de finanțare, vom demara cu celeritate maximă reparațiile la pasajul de cale ferată și la podul de la Ițcani. Valoarea proiectului este de 8 milioane de euro și cuprinde și reabilitarea drumului european 85, respectiv străzile Traian Vuia, Cernăuți și Grigore Alexandru Ghica. La pasajul peste calea ferată nu s-a mai intervenit de peste 30 de ani. Aceste obiective sunt de interes național, ar fi trebuit să li se acorde mai multă atenție. Acum sunt date în administrarea municipalității și facem eforturi să le reabilităm, așa cum am făcut cu podul și pasajul CFR de la Burdujeni”, a declarat șeful municipalității sucevene.
Pasarela CFR de la Ițcani face parte din traseul drumului european 85.



Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Balustrada metalică a pasarelei CFR de la Ițcani este măcinată de rugină
Balustrada metalică a pasarelei CFR de la Ițcani este măcinată de rugină
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Pasarela CFR de la Ițcani, la un pas de a deveni pericol public
Marius Marițan arătând spre zonele afectate ale pasarelei CFR
Marius Marițan arătând spre zonele afectate ale pasarelei CFR