Pașapoartele vor fi eliberate și în alte localități decât cele reședință de județ – proiect



Pașapoartele simple electronice vor putea fi eliberate și în alte localități decât cele reședință de județ, pentru a se evita deplasarea cetățenilor în acest scop pe distanțe relativ mari, uneori de mai multe ori, prevede un proiect de hotărâre de guvern lansat în dezbatere publică, joi, de MAI.
Cererile pentru pașapoarte se vor depune, astfel, la punctele mobile care vor funcționa în respectivele localități și care vor putea și să elibereze documentele solicitate.
Fiecare punct mobil va fi înființat prin ordin al prefectului, cu avizul Direcției Generale de Pașapoarte, potrivit proiectului.
„Soluția identificată presupune asigurarea unui complet mobil de preluare a datelor solicitanților de pașapoarte și a condițiilor de spațiu și iluminare în locația unde se va realiza primirea cererilor. Completul mobil de preluare a datelor include un echipament de tip laptop, cititor de amprente, aparat foto și accesorii preluare imagine (lămpi foto, umbrelă reflectorizantă, suport, ecran fundal), pad pentru preluarea semnăturii și scanner documente. Pe echipamentul mobil va rula un modul offline de preluare a datelor minimale ale solicitanților, dezvoltat în cadrul aplicației, ce nu necesită conectarea de la distanță la Sistemul Informatic de Evidență a Pașapoartelor Simple (IDIS) și asigură salvarea locală a datelor înregistrate. Totodată, modulul realizează și criptarea datelor astfel încât acestea să nu poată fi copiate pe suport extern și utilizate în alte scopuri. Aceste date vor putea fi încărcate în IDIS numai de pe echipamentul pe care au fost preluate, prin conectarea acestuia în rețeaua locală a serviciului public comunitar pentru eliberarea și evidența pașapoartelor simple; după încărcare, datele personale sunt șterse automat de pe echipamentul mobil, cu respectarea prevederilor legale și politicii de securitate definite și implementate la nivelul Direcției Generale de Pașapoarte”, se arată în expunerea de motive a proiectului Ministerului Administrației Publice și Internelor (MAI).
Pentru a veni în sprijinul solicitanților de pașapoarte, au fost dispuse măsurile necesare pentru înființarea și testarea unor puncte de lucru mobile pilot, sens în care, în perioada 9 mai 2011- 8 mai 2012 au fost puse în funcțiune 17 astfel de puncte, acest fapt dovedindu-se o soluție optimă pentru a răspunde nevoilor cetățenilor. Până la 8 mai 2012, prin intermediul acestor puncte de lucru au fost preluate 5.371 de cereri pentru eliberarea pașapoartelor simple electronice, se precizează în expunerea de motive.
Totodată, până la 8 mai 2012, nu mai puțin 39 de prefecturi județene și-au exprimat interesul pentru înființarea unui număr de 51 puncte de lucru mobile pentru preluarea cererilor de eliberare a pașaportului simplu electronic în alte localități decât cele în care serviciul public comunitar pentru eliberarea și evidența pașapoartelor simple își are sediul.
Înființarea punctelor de lucru mobile nu presupune costuri suplimentare, acestea fiind asigurate atât din punct de vedere al echipamentelor necesare cât și al resurselor umane de către serviciul public comunitar pentru eliberarea și evidența pașapoartelor simple județean, se mai arată în expunerea de motive.