Una dintre cele mai mari investiții din infrastructura rutieră a Bucureștiului, pasajul Pipera, din zona de Nord a Capitalei, a cărui inaugurare a fost deja anunțată de primarul Sorin Oprescu pentru aceste zile, este un motiv de mândrie și pentru noi, sucevenii, pentru că – și nu mulți știu acest lucru – pasajul a fost ridicat de o firmă din comuna Marginea, administrată de cinci frați din localitate.
Povestea lor e una cât se poate de interesantă, mai ales că de cei cinci frați s-a auzit chiar și la Ministerul Transporturilor.
“Suntem cinci frați, exact ca degetele de la o mână, fiecare are rolul lui în firmă”
Petrică, Vasilică, Costel, Gheorghiță și Radu Grigorean sunt cinci dintre miile de mărgineni care au plecat în străinătate și și-au petrecut tinerețea lucrând pentru străini. Au muncit toți în construcții, iar după ani de muncă peste hotare s-au gândit să își încerce norocul acasă.
Și-au făcut firma lor de construcții, Baxcom, la Marginea, și, împreună, au făcut ceea ce au știut ei mai bine. Să construiască. Și au tot construit, astfel că în cei opt ani de la înființarea firmei lor, și-au trecut în portofoliu, pe lângă ridicarea pasajului suprateran Pipera-Barbu Văcărescu din Capitală, construcții civile și industriale, precum Centrul Economic „Bucovina”, cartierul Natura Residence –un complex rezidențial de 200 de apartamente în Băneasa – București, ridicarea sediului unei importante firme din domeniul tipografic și al serviciilor IT (Inform Lykos –pe șoseaua de centură a Bucureștiului), sau lucrări de anvergură în infrastructură, cum ar fi pasajul de la Chitila, de pe centura de nord a Bucureștiului, ori lucrări de construcție de poduri și pasaje la autostrada București – Ploiești (pod peste râul Prahova, pod peste râul Ialomița).
În pauzele de pe șantiere din țară, Frații Grigorean și-au găsit timp să-și construiască și propriul lor “cartier”, la intrarea în municipiul Rădăuți dinspre Suceava, ridicându-și câte o casă pentru fiecare în parte, în care, însă, doar unul dintre ei, s-a mutat. “Noi n-am avut încă timp”, râde Petrică, unul dintre frați.
L-am găsit la sediul societății lor din Marginea și l-am întrebat care e cheia reușitei lor în afaceri.
“Uniunea noastră. Suntem cinci frați, exact ca degetele de la o mână, fiecare are rolul lui în firmă, ne înțelegem. O mână fără un deget o folosești mai greu…”, explică Petrică. Are 34 de ani și se ocupă de “contracte, negocieri, clienți”.
“Radu și Gheorghiță sunt șacali de șantier, dacă nu miros betonul, nu pot să doarmă noaptea, Costel e bun la toate, iar Vasilică se ocupă mai mult de partea administrativă și financiară… cam asta e schema”, zâmbește tânărul afacerist.
„Asta-i moda la români, când trece cu elicopterul de la Minister și vede oameni mulți, zice «băi, aici se lucrează»”
Printre primele lor lucrări se numără Centrul Economic „Bucovina”. “A fost o încercare pentru noi, pentru că erau niște probleme, iar o firmă care lucrase inițial acolo se poticnise. Am venit cu utilajele noastre și am reușit să facem ce vroiau alții să facă cu o armată de muncitori. Noi punem preț pe utilaje, pe tehnologie, de asta am și investit în ultimii ani peste un milion de euro și investim în continuare. Asta-i moda la români, când trece cu elicopterul de la Minister și vede oameni mulți, zice «băi, aici se lucrează». Dar lucrul nu trebuie să-l facă în principal oamenii, trebuie să-l facă mașinile, ăsta e principiul nostru. Avem utilaje câte vrem, iar când avem nevoie de un utilaj nou, mergem, îl cumpărăm și ne facem treaba”, continuă să povestească Petrică Grigorean.
Au finalizat pasajul de la Pipera în mai puțin de un an
După Centrul Economic „Bucovina”, a urmat ridicarea unei clădiri impresionante pe șoseaua de centură a Bucureștiului, clădire care este sediul grecilor de la Inform Lykos, iar apoi a venit o altă provocare, un cartier rezidențial de cinci stele din Capitală – Natura Residence, vizavi de grădina zoologică din Băneasa. „Am mers la Natura să facem un bloc și le-am făcut pe toate până la urmă”, mărturisește Petrică Grigorean.
Mutarea cea mai importantă pentru societatea fraților Grigorean a fost atunci când au decis să treacă de la blocuri și clădiri la reabilitare de drumuri și construcții de poduri și pasaje.
Cu o firmă din Grecia, Petrică a reușit să obțină, ca subcontractor, lucrările la pasajul Chitila din București. „A fost prima experiență în pasaje. Era o problemă tehnică, iar multe firme fugeau de acea lucrare. Noi am acceptat-o și am apelat la o firmă cunoscută în Italia, cu care colaborăm de mai mulți ani, iar inginerii de acolo ne-au dat soluția optimă și am reușit să ne terminăm pasajul în câteva luni. Am primit felicitări chiar și de la oficiali din Ministerul Transporturilor, ceea ce a contat foarte mult pentru noi”, spune Petrică Grigorean, arătându-mi pe un calculator mai multe fotografii de pe șantier.
Isprava de la Chitila a fraților Grigorean a fost o bună publicitate pentru firma din Marginea, care a fost luată ca subcontractor și în lucrările pasajului de la Pipera. „Tot cu sprijinul colaboratorilor noștri din străinătate, am găsit soluția tehnică cea mai bună. Am terminat de construit pasajul de 620 de metri în mai puțin de un an. Încă vreo două luni am fost întârziați cu materialele, că altfel am fi terminat mai repede. Nu știu să mai fie vreo lucrare asemănătoare în țară, finalizată într-un timp atât de scurt”, subliniază tânărul om de afaceri din Marginea.
Aceeași societate de la care au subcontractat lucrările de la pasajul Pipera i-a cooptat pe frații Grigorean și la mai multe lucrări pe autostrada București, pasaje și podurile peste Ialomița și Prahova.
„Uite, podul ăsta l-a făcut tata. Pasajul ăsta, tot. Ce amintire frumoasă… ”
La ora actuală, muncitorii Baxcom sunt pe șantier și lucrează la reabilitarea DN 6, la Caransebeș, precum și pe DN 18, Baia Mare – Sighetu Marmației, alături de grecii de la Aktor.
„În viitorul apropiat vrem să ne găsim ca partener o firmă mare de construcții și, împreună, să participăm la licitații, pentru a câștiga lucrări și mai mari și a demonstra că se pot construi și lucruri de calitate. La noi, în România, este loc să faci treabă, dacă ești serios, nu cauți numai câștigul, investești bani în tehnologie și cauți să crești, să crești. E mai greu în Spania, Germania etc., unde e plin de poduri, pasaje… nu mai ai ce mai construi”, completează Petrică Grigorean.
E mândru că în viitorul apropiat, când vor crește puțin mai mari, le va arăta celor trei copii pe care îi are, două fete și un băiat, ce a realizat: „Uite, podul ăsta l-a făcut tata. Pasajul ăsta, tot. Ce amintire frumoasă… ”
Căutau meseriași români în Italia. Au dat anunțat la ziar.
Baxcom Marginea are 120 de angajați la ora actuală, însă, povestește Petrică Grigorean, selecția s-a făcut din peste o mie de muncitori.
„În momentul de față, avem o echipă extraordinară, cu care și mâine putem lua orice fel de lucrare complexă”, e convins tânărul om de afaceri.
Povestește că la începuturile firmei, pentru că aveau nevoie de buni meseriași cu care să-și formeze muncitorii pe șantiere, însă mai toți cei care știau meserie erau plecați în afară, au dat anunț într-un ziar în Italia.
„Firmă din România caută muncitori pentru România, ceva de genu’… M-a sunat o ziaristă la un moment dat să mă întrebe dacă e adevărat anunțul. Da, doamnă, e adevărat. Da, doamnă, caut muncitori… da, 800 de euro salariul. Am găsit câțiva meseriași în Italia, câțiva în Grecia, care au acceptat și i-am adus în țară, să formeze la rândul lor alți meseriași. Și tot așa până la ultimul angajat.
Ce „lucrări” vor să facă la ei acasă, în Marginea
În timp ce frații săi umblă prin țară, pe șantierele firmei, Petrică Grigorean a rămas acasă, pentru că are de gând să se apuce de o nouă construcție, fiind sprijinit bineînțeles de întreaga familie.
Vrea să schimbe imaginea comunei natale, astăzi fără trotuare, apă, canalizare, drumuri bune, cu zeci de case fără curent electric, fără locuri de joacă pentru copii etc., așa că și-a depus candidatura, ca independent, la Primăria Marginea
„Trebuie făcute trotuare în comună, pentru că oamenii merg pe stradă, iar când plouă sau ninge, e o adevărată aventură pe marginea drumului. Nu avem o mașină de pompieri în toată comuna. E nevoie să găsim soluții pentru infrastructura apă-canal, ruta ocolitoare a comunei, să facem cumva să depășim faza de schiță pe hârtie, un cămin cultural nou… sunt multe de făcut. Trebuie schimbată legislația, nu poți să-ți permiți ca în comună să ai utilaje pe care nu le are un județ ca Botoșani, de exemplu, și să accepți să vină o firmă din alt județ, cu trei lopeți și patru roabe, și să-ți facă drumuri de mântuială. Cu toții au aceeași replică: bani puțini. Nimeni n-a spus, însă, că-i minte puțină. La Marginea, s-a construit într-o singură zi un pod pe care autoritățile nu au reușit să-l termine de-un an, s-au organizat penticostalii și ortodocșii și în câteva săptămâni, prin donațiile oamenilor din sat, s-au ridicat din temelii patru case făcute scrum într-o singură noapte în urma unui incendiu… chiar nu reușim să facem din Marginea comuna pe care ne-o dorim cu toții?!”, e pregătit pentru lupta electorală Petrică Grigorean, mărturisind că are de gând chiar să transmită ședințele Consiliului Local pe internet, astfel încât chiar și consătenii săi aflați la mii de kilometri de casă să poată vedea ce decizii se iau.
Meseriași
Pasajul Pipera din Capitală, construit de cinci frați din Marginea
