– Ca să fie siguri că „prind” loc în clasa unei învățătoare cu renume în oraș, părinții și-au înscris copiii în clasa întîi încă din luna martie a acestui an
– Principiul „primul venit, primul servit” se aplică în unele școli, tocmai pentru a nu crea „supărare” printre părinți
– Oricît de mult ar vrea să satisfacă cerințele părinților, cadrele didactice spun că mai mult de 25 de elevi nu pot fi într-o clasă
Au mai rămas mai puțin de trei săptămîni pînă cînd clopoțelul va suna iarăși în școli, iar copiii vor începe un nou an școlar. Dacă pentru cei mai mari lucrurile sînt în ordine, fiecare e „așezat” la locul lui și așteaptă doar să înceapă școala, lucrurile nu stau la fel de bine și pentru cei care abia intră în clasa întîi. Înscrierea copilului la școală și alegerea dascălului care să-l învețe carte reprezintă pentru părinți problema numărul unu. Așa că, în fiecare an, „bătălia” cea mare se dă pentru înscrierea copilului la cea mai bună școală din oraș și la învățătorul cu renume. Deși mai au posibilitatea să-și înscrie copiii în clasa întîi încă pînă pe 12 septembrie, părinții suceveni au fost prevăzători și pentru a fi siguri că vor „prinde” ceea ce e mai bun pentru copilul lor, i-au înscris pe cei mici în clasa întîi încă din timpul anului școlar trecut, de prin luna martie. La cele mai multe dintre școlile generale mai cunoscute din oraș locurile în clasa întîi sînt ocupate aproape în întregime, cei mai buni învățători au clasele de mult complete, însă, așa cum ne-a declarat un membru al
consiliului de administrație al unei școli generale din municipiu, „se mai fac încă înscrieri, și dacă e nevoie vom cere la IȘJ să ne mai aprobe să formăm încă o clasă întîi”. Așa este situația la Școala Generală nr. 1 din Suceava, unde părinții au venit să-și înscrie copiii în clasa întîi încă din luna mai, și locurile s-au ocupat deja. Bineînțeles, fiecare părinte a venit din timp, însă cu opțiuni și preferințe pentru un anume învățător, însă pentru că mai mult de 25 de elevi nu pot fi la o clasă, Gabriela Mihai, membru al Consiliului de Administrație al școlii, a declarat că primul venit e primul servit. „Prioritate pentru anumite clase și anumiți învățători au cei care s-au înscris primii”, a precizat Gabriela Mihai, care a mai adăugat că „pentru a evita supărările în ceea ce privește modul de repartizare la clasă, pe foaia de înscriere în clasa întîi a elevului părintele a putut opta pentru mai mulți învățători, și în funcție de data înscrierii copilului și de opțiunea părintelui vor forma clasele”.
– Cei mai bine cotați învățători sînt cei ai căror elevi au trecut cu „brio” de capacitate
Și la Școala generală nr. 9 din Suceava părinții și-au înscris copiii în clasa întîi și de pe 12 septembrie, peste 150 de „bobocei” își vor începe cursurile în această școală. Nici aici lucrurile nu stau altfel. Cei mai „vînați” sînt învățătorii de prestigiu și pentru a fi siguri că prind un loc bun părinții și-au înscris copiii la școală încă din luna aprilie. Directorul instituției de învățămînt, Constantin Mărgineanu, a declarat că „este normal ca părintele să aibă anumite preferințe, așa a fost din totdeauna. Fiecare părinte se uită la experiența învățătorului și la rezultatele pe care le-a avut cu generațiile anterioare. Ceea ce-i interesează cel mai mult pe părinți, în ultimii ani, este ce au făcut copiii acelui învățător la examenul de capacitate”. La Școala generală nr. 9 însă, nu se merge pe principiul „primul venit, primul servit”, pentru că după încheierea înscrierilor se organizează o întîlnire între învățători și părinți, unde aceștia din urmă sînt „consiliați” în ceea ce privește alegerea dascălului potrivit pentru copiii lor. Înscrierile în clasa întîi continuă și la Școala generală nr. 4, școală care din toamnă va avea trei clase întîi. Directorul instituției, Petru Vasiliu, a declarat că „marea majoritate a părinților și-a înscris copiii încă din primăvară, iar acum au mai rămas doar cei care au fost plecați din țară sau au avut alte probleme”. Cei mai mulți dintre părinți vin cu preferințe. Petru Vasiliu a declarat că „alegerea învățătorului se face din auzite, de la o generație la alta și cei mai mulți vin cu o părere deja formată în această privință”. Cu toate acestea, directorul Vasiliu a precizat însă că „fiecare clasă trebuie să fie omogenă, nu putem pune în clasă numai băieți sau numai fete, iar elevii trebuie să provină și din medii sociale diferite, motiv pentru care la încheierea perioadei de înscrieri se vor mai efectua și anumite rocade”. Așadar, nimic nu s-a schimbat, ca și în alte vremuri, părinții caută din timp să-și dea copiii în clasele unor învățători renumiți din oraș, convinși fiind că numai așa își vor face copilul „om”.





