Treizeci de instanțe și Parchetele care funcționează pe lângă acestea ar putea fi desființate, propunerea formulată de Grupul de lucru interinstituțional format din reprezentanți ai Ministerului Justiției, Ministerului Public și Consiliului Superior al Magistraturii fiind aprobată de CSM.
Printre parchetele și instanțele care urmează a fi desființate se numără și cele din Gura Humorului.
Președintele Curții de Apel Suceava, Cezar Hîncu, este de părere că această propunere este total inoportună și a venit pe fondul lipsei de comunicare dintre reprezentanții CSM și oamenii din teritoriu.
„A desființa doar de dragul de a desființa mi se pare total greșit. Propunerile sunt lipsite de fundament și pe această cale fac apel la parlamentarii din Suceava și Botoșani pentru a nu vota această propunere”, a declarat Cezar Hîncu.
La Judecătoria Gura Humorului lucrează șase magistrați și 12 oameni ca personal auxiliar, care în caz de desființare ar urma să fie distribuiți la celelalte instanțe din județ.
Clădirea Judecătoriei Gura Humorului a fost finalizată în 1999, iar în 2011 aici s-au încheiat ample lucrări de reabilitare, iar desființarea instituției ar însemna o pierdere și din acest punct de vedere.
De partea cealaltă, la Parchetul din Gura Humorului activează trei procurori și doi grefieri, care ar urma, de asemenea, să fie trimiși la alte Parchete din județ. Clădirea Parchetului din Gura Humorului a fost cumpărată și renovată integral de Ministerul Justiției în cursul anului 2003.
Parchetul și Judecătoria din Vatra Dornei au scăpat, momentan
De pe această listă neagră au scăpat Judecătoria și Parchetul din Vatra Dornei, propunerea de desființare a acestora fiind respinsă.
Potrivit raportului întocmit de comisia interinstituțională, printre aspectele care au justificat necesitatea imperativă a raționalizării instanțelor și parchetelor au fost: eficiența și calitatea actului de justiție, care presupune mai multe mijloace de realizare, cum ar fi o legislație coerentă, resurse financiare și umane adecvate, dar și o hartă administrativ judiciară aptă de a satisface aceste deziderate; asigurarea, alocarea și distribuirea, în mod echilibrat, a resurselor umane necesare raportat la volumul de activitate înregistrat. Totodată, în raport se arată că în anii 2011-2014 au intrat și vor intra în vigoare acte normative ce jalonează, practic, activitatea instanțelor și parchetelor, respectiv codurile Civil, de Procedură Civilă, Penal și de Procedură Penală.
Grupul de lucru comun Ministerul Justiției, Parchetul Înaltei Curți de Casație și Justiție și CSM a fost constituit în 2012, prin Ordin al ministrului Justiției, pentru analiza măsurilor necesare asigurării unei funcționări optime a instanțelor judecătorești din perspectiva implementării noilor coduri juridice. Ulterior a fost inclus, după ședința Plenului CSM din 8 octombrie 2012, în Grupul de lucru interinstituțional pentru pregătirea sistemului judiciar în vederea intrării în vigoare a noilor coduri.