24 de mașini retro au fost expuse în fața sucevenilor, ieri, la Iulius Mall Suceava, în cadrul ediției a doua Retro Parada Toamnei, eveniment la care au venit colecționari de mașini de altădată din mai multe județe ale Moldovei.
Publicul, nostalgic ori doar curios, însă în nici un caz indiferent, a fost încântat de ce a avut în față: mașini vechi de zeci de ani, impecabile până la ultimul detaliu. Automobilele aproape de perfecțiune sunt rodul muncii unor oameni pentru care pasiunea a devenit un mod de viață, iar cheltuielile mari pentru restaurare ori pentru piesele de schimb pur și simplu nu mai contează.
Ce mașini au putut vedea sucevenii
Primele modele de autoturisme Dacia, 1300 și 1100, Trabant, Fiat 850, VW Kafer „Broscuță”, VW 1600, Ford Taunus MK2, Mercedes, BMW sau un superautomobil de lux, Cadillac Eldorado, proprietatea unui botoșănean, toate au putut fi admirate de sucevenii care au venit special pentru eveniment ori care, aflați la cumpărături, s-au oprit și la mașinile care atrăgeau privirile.
Retro Parada Toamnei, munca suceveanului care are o colecție impresionantă de Dacii 1300
Retro Parada Toamnei a fost organizată la Suceava de Dănuț Crainiciuc, suceveanul care are o colecție impresionantă de 12 vehicule istorice. Crainiciuc este cel mai mare colecționar de Dacii 1300 din România, a luat numeroase premii la competițiile retro și a făcut un tur prin Europa cu cea mai valoroasă piesă a colecției sale, o Dacia 1300 din primul an de fabricație, 1969.
„Este un eveniment pe care încercăm să-l ducem mai departe și să facem și Retro Parada Primăverii. La această a doua ediție au venit mulți colecționari și posesori de mașini de epocă din Moldova și ne bucurăm că am reușit să le prezentăm sucevenilor atât de multe mașini frumoase”, a spus Dănuț Crainiciuc.
Mașinile retro și poveștile lor
Un alt mare pasionat de vehicule retro este Iulian Todirică, din Fălticeni. Acesta a venit la parada de ieri cu un autoturism Dacia 1100, fabricat în 1970, și un Fiat 850, model din 1966.
Fiecare mașină retro are aproape întotdeauna o poveste frumoasă.
„Dacia 1100 este din Fălticeni, a aparținut unui localnic. A stat cel puțin 15 ani fără să fie pornită. Am găsit-o, am cumpărat-o și am recondiționat-o. A durat cam un an și jumătate ca să o aduc într-o stare bună de funcționare, bineînțeles cu piese originale”.
La paradă a fost prezent și omul de afaceri sucevean Philip Rozopol, prezent cu două modele VW: un VW Kafer “Broască” și un VW 1600.
„Având în vedere vârsta mea, acestea sunt printre primele mașini deosebite pe care le-am văzut circulând prin România. VW Kafer, de exemplu, era mașina folosită de poliție, vă dați seama ce însemna pentru noi copiii această mașină…”, a povestit Rozopol, care a continuat: „Cealaltă mașină, VW 1600, a avut un singur proprietar, un medic din Cluj, care a păstrat-o și a îmbătrânit odată cu mașina. Noi nu am făcut decât să o preluăm și să o întinerim din punct de vedere estetic”.
Suceveanul care are o colecție de șase Trabanturi
Dacă Dănuț Crainiciuc este un mare colecționar de Dacii 1300, un alt sucevean, Viorel Romaniuc, este mare pasionat de Trabanturi. A venit la paradă cu trei dintre modele, dar are acasă șase mașini Trabant, iar recent a luat diploma pentru cel mai original Trabant, la o întrunire a pasionaților din toată țara.
„Prima mea mașină, în 1993, a fost un Trabant. De atunci a început dragostea mea pentru aceste mașini și de atunci am achiziționat șase. Eu și familia mea ne facem treaba cu ele zilnic, ducem copiii la școală, fiind șase, avem ce schimba toată săptămâna”, ne-a spus pasionatul.
Retro Parada Toamnei de la Suceava s-a desfășurat în cadrul mai multor evenimente de gen din mari orașe ale României, organizate de Retro Mobil Club România.
De la glume la nostalgii și analize referitoare la Dacia românului
Mulți dintre suceveni s-au regăsit în pasiunea colecționarilor. Mihai Burcă, din Dumbrăveni, de exemplu, a venit la mall cu mașina sa, o Dacia 1300.
„Îmi place mult parada, mai ales Daciile 1300 din primii ani de fabricație. Am și eu o Dacia 1300, din 1975, am păstrat-o și acum, când sunt pensionar, lucrez cu dânsa la agricultură. Am adus-o și eu la mall, dar nu la expoziție”, a glumit bărbatul.
Nostalgicii au trecut imediat la analiza vechilor Dacii, cu bune și cu rele.
„Au fost mașini bune, ușor de întreținut, se mai stricau, e drept, dar nu erau de aruncat… Au fost mașini bune pentru drumurile noastre”, și-a dat cu părerea Micea Stoica.