Pâinea ambalată și produsele congelate de patiserie câștigă teren pe piața produselor de panificație din România, în timp ce consumul de pâine înregistrează un trend de scădere, situație care se va accentua după aderarea la Uniunea Europeană, au declarat producătorii de profil.
„Constatăm o dinamică accentuată de creștere a segmentului de pâine ambalată , concomitent cu apariția unor noi tipuri de produse – pâine specială pentru diabetici etc. – care încep să aibă o pondere din ce în ce mai importantă în vânzări. Tendința se va accentua în următorii ani, mai ales după aderarea la Uniunea Europeană”, este de părere vicepreședintele Vel Pitar, Alexandru Covrig.
Potrivit acestuia, eliminarea taxelor vamale după aderare va facilita accesul consumatorilor români la produse de panificație ambalate și produse de patiserie congelate provenite din statele europene.
„De aceea strategia noastră este să mizăm pe diversificarea ofertei de produse, pentru a putea să fim competitivi. Deși consider că amenințarea concurenței unor firme străine care vor intra pe piață nu este imediată, trebuie să fim pregătiți”, spune Covrig.
Opinia este împărtășită de președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase – Rompan, Aurel Popescu, care preconizează o explozie a vânzărilor de pâine ambalată și produse de patiserie congelate pe piața românească, după aderare.
„E posibil să vedem o revoluție pe piață, cum s-a întâmplat în Elveția, unde celor mai mari doi producători le-au scăzut vânzările cu 50%, din cauza unui investitor care a introdus produse conservate de panificație în toate benzinăriile”, a spus Popescu.
El a adăugat că pâinea ambalată are în componență anumiți conservanți, iar „pâinea clasică” este inclusă în altă categorie, chiar dacă reglementările obligă la comercializarea sa în pungi.
Președintele Rompan estimează că aderarea va aduce concentrări pe piața românească a panificației, în timp ce în domeniul conex al morăritului va avea loc intrarea unor firme străine mari.
De asemenea, consumul de pâine se va reduce, pe fondul unei accesibilități crescute a consumatorului român la pâinea ambalată sau produsele congelate din import.
„Am fost surprins să aflu că România importă din Franța produse congelate de patiserie pentru holteluri și restaurante de ordinul sutelor de tone. După aderare sigur vor crește aceste importuri”, a spus Popescu.
Președintele Anamob (Asociația Națională a Industriilor de Morărit și Panificație), Viorel Marin, apreciază că în următorii ani trendul de scădere a consumului de pâine clasică se va accentua.
Consumul anual de pâine în România este de circa 113 kilograme pe cap de locuitor, iar consumul total de produse congelate de patiserie se ridică la circa 7.000 de tone pe an, potrivit datelor Rompan.
„De la începutul anului sunt zone unde vânzările la pâine, oficiale și legale, nu vorbim de piața neagră, au scăzut cu circa 15-20%”, spune președintele Anamob.
Jucătorii de pe piața panificației sunt de părere că principala problemă care frânează evoluția sectorului este piața „neagră”, pe care o estimează la circa 40% din total.
„Există un milion de tone de pâine neînregistrată – 40% din piață. Cel mai bun an pentru industria de morărit și panificație a fost când am importat grâul, și nu pentru că avea o calitatea mai bună sau era mai ieftin, ci pentru că totul se făcea cu acte”, spune președintele Rompan.
Calitatea scăzută a grâului poate majora de asemenea costurile firmelor, care sunt constrânse să folosească aditivi în cantități mai mari pentru a realiza producția.
Piața produselor de panificație s-a ridicat anul trecut la 3,6 miliarde de lei, conform datelor Rompan.
Principalii producători de pe piața internă sunt Vel Pitar, subsidiara din România a grupului elen Loulis, Boromir și grupul Dobrogea.
Tendințe
Pâinea ambalată și produsele congelate câștigă teren pe piața panificației






