Într-o lume în care totul stă sub semnul noului, Ortodoxia pare învechită în ochii multora. Astăzi, întâlnești un nou șampon, mâine altul sau cel puțin unul sub forma “doi în unul”; îmbrăcămintea se schimbă și ea, încât, de multe ori renunți la anumite lucruri doar pentru că nu mai sunt “la modă”; … totul e mereu nou, iar omul este dezorientat atunci când trebuie să aleagă. Și asta pentru că noutatea se petrece atât de rapid, că nimic nu mai poate fi asimilat cum se cuvine. Dar, intrând într-o biserică, lucrurile stau altfel. Vezi aceeași sfinți, rostești aceleași rugăciuni, asculți aceleași cântări. Ce poate spune omul într-o astfel de situație? Că Ortodoxia este învechită. Sigur, venit dintr-o lume în care este descumpănit în capacitatea lui de opțiune și văzând o singură ofertă, poate spune fără rețineri: este învechită.
Ca Ortodoxia să nu fie învechită ar trebui să nu mai facă distincție între o stare de boală și una de sănătate, și să considere homosexualitatea ca pe o stare de normalitate. Ar trebui să fie de acord cu ceea ce dorești, chiar dacă dorința ta este împotriva propriei firi, de exemplu avortul. Ar trebui să acorde hirotonia femeilor, și așa nu ar rămâne în urmă. Aș putea adăuga la nesfârșit “ar trebui”, ca semn al decăderii firii umane.
Datoria Bisericii nu este aceea de a asuma erezia ca adevăr și de a lua confuzia drept criteriu în definirea adevărului, ci de a păstra și transmite într-un mod nealterat învățătura Mântuitorului. Acest lucru nu înseamnă că Biserica ar fi cumva refractară noului și înnoirii. Sfântul Apostol Pavel spune „dacă este cineva întru Hristos, el este făptură nouă: cele vechi au trecut, iată că toate au devenit noi” (2 Cor. 5, 17).
Pentru omul care trece pe lângă o biserică ca pe lângă o simplă construcție, pentru cel care atunci când e pus să rostească Crezul are nevoie de Molitfelnic ca să-l citească, pentru cel care nu a existat postul, … este firesc să nu vadă noutatea din Biserică.
Prin Taina Botezului are loc moartea omului celui vechi, prin pogorârea Sfântului Duh asupra pâinii și a vinului, în cadrul Sfintei Liturghii, acestea se transformă în Trupul și Sângele lui Hristos, prin Taina Căsătoriei cei doi devin un singur trup, … iată câte lucruri noi se petrec în Biserică.
Așadar, Ortodoxia pare învechită pentru că oferă daruri care te păstrează în veșnicie. În Ortodoxie nu dispari și nu ești pe cale de dispariție pentru că totul este centrat pe înviere.
(Adrian Cocoșilă, www.crestinortodox.ro)