Organizațiile pot cere fonduri UE pentru promovarea produselor agroalimentare până la 30 noiembrie



Organizațiile profesionale din domeniul agroalimentar care vor să obțină fonduri UE pentru promovarea produselor pe piața comunitară trebuie să depună spre aprobare, la Ministerul Agriculturii, un program cu acțiunile de informare și promovare, până la 30 noiembrie.
Dacă va fi selectat, programul va fi transmis ulterior Comisiei Europene, care va decide îl dacă finanțează sau nu.
Acțiunile de promovare pot viza, de exemplu, evidențierea calității produselor comunitare, agricultura ecologică sau informarea despre sistemul european de protecție a specialităților tradiționale. Totodată, acestea se pot referi la riscurile consumului necontrolat de alcool.
Alte activități eligibile la finanțare sunt participarea la evenimente, târguri și expoziții de importanță națională sau europeană, în special prin standuri care să pună în valoare imaginea produselor comunitare.
Printre produsele eligibile se numără fructele și legumele, uleiul, laptele și produsele din lapte, carnea, mierea și vinul.
„Acțiunile de informare și promovare au drept obiect produsele agricole și metodele lor de producție, precum și produsele alimentare pe bază de produse agricole, fără să fie orientate în funcție de anumite mărci comerciale și fără să încurajeze consumul unui produs datorită originii specifice a acestuia. Originea produsului care face obiectul acțiunilor poate fi însă indicată atunci când aceasta reprezintă o denumire conferită în temeiul legislației comunitare”, se arată într-un anunț al Ministerul Agriculturii.
Propunerile de programe trebuie să conțină elemente precum o analiză a pieței, obiective scontate, motivele care fac necesar programul de promovare, eventuale beneficii la nivel comunitar.
Finanțarea UE este de 50%, restul costurilor revenind statului membru și organizațiilor profesionale și interprofesionale (organizațiile trebuie să contribuie cu cel puțin 20%). Beneficiarele fondurilor sunt organizațiile profesionale sau interprofesionale reprezentative pentru sectorul respectiv.
Uniunea Europeană finanțează anual programe de promovare a produselor agricole și alimentare pe piața UE și în state extra-comunitare. Programele sunt depuse mai întâi în statele membre, până la 31 martie (pentru promovarea în state terțe), respectiv 30 noiembrie (pentru promovare pe piața comunitară), iar apoi sunt supuse aprobării Comisiei.
Facilitatea de finanțare este accesibilă tuturor statelor membre. Deși a aderat la UE în 2007, România nu accesat anul trecut fonduri prin acest program, întrucât legislația necesară a fost elaborată abia în acest an.
Pentru componenta de promovare în state terțe termenul de depunere a programelor, 31 martie, a expirat deja, finanțarea UE urmând să fie disponibilă de anul viitor.