Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat, duminică, în județul Arad, că România și Bulgaria au reclamat Comisiei Europene abuzurile la care sunt supuși șoferii de tir pe teritoriul Ungariei, prin amendarea excesivă a transportatorilor, transmite corespondentul MEDIAFAX. Orban s-a aflat în vama arădeană Vărșand pentru a verifica stadiul lucrărilor la drumul care leagă localitatea de orașul Chișineu-Criș, iar câțiva șoferi de tir care staționau pentru a intra în Ungaria i s-au plâns că primesc amenzi maxime pe teritoriul Ungariei. Ministrul le-a răspuns că a sesizat deja acest lucru la Comisia Europeană.
„Am ridicat problema și la ședința comună a guvernelor României și Ungariei. În plus, împreună cu ministrul bulgar, am făcut o scrisoare la Comisia Europeană, în care am reclamat abuzurile făcute de unguri, iar la ultima discuție cu ei am spus așa: dacă nu schimbați nimic din tratamentul la care îi supuneți pe șoferii români, de acum toți șoferii maghiari vor beneficia pe principiul «ochi pentru ochi, dinte pentru dinte», până vă liniștiți și o să suportați și voi presiunea lor (șoferilor – n.r.)”, le-a spus ministrul șoferilor.
Continuând să dezbată problema cu cei câțiva șoferi, ministrul a adăugat că autoritățile ungare „în mod evident au dat comandă să fie amendați la maximum numai românii, bulgarii și turcii, pentru că au interesul ca pe piața transporturilor să ocupe un segment cât mai mare”.
Transportatorii arădeni au acuzat, de mai multe ori, autoritățile ungare că „îi vânează” pe șoferii români de automarfare imediat ce trec frontiera și că le aplică sancțiuni pentru orice, amendându-i cu sumele maxime prevăzute de legislație, iar dovadă sunt statisticile oferite chiar de autoritățile ungare.
Conducerea Asociației Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), care are sediul în Arad și reprezintă 190 de firme care dețin cinci mii de camioane, declara, la jumătatea lunii octombrie, că șoferii români sunt discriminați față de cei maghiari, pe teritoriul Ungariei, primind amenzile maxime pentru aceleași nereguli pentru care maghiarii primesc amenzi minime.
Ultimul protest al șoferilor de tir a avut loc lunea trecută, când sute de camioane au așteptat, într-o coloană lungă de aproximativ cinci kilometri, să tranziteze vama arădeană Nădlac, unde a izbucnit un protest spontan, mai mulți șoferi acuzând autoritățile ungare că aplică amenzi prea mari și fac exces de zel.
Protestul a izbucnit spontan, în momentul în care un șofer român de tir a fost oprit la intrarea în Ungaria pentru a fi amendat, pe motiv că i-a expirat timpul de conducere conform diagramei tahograf, respectiv că nu s-a odihnit conform regulamentelor. Pentru că amenda era foarte mare, șoferul nu a vrut să mai treacă frontiera, blocând traficul, lui alăturându-i-se și alți șoferi care așteptau în coloană.
Șoferii au renunțat la acțiune în urma disuțiilor cu autoritățile din Arad, tranzitarea vămii fiind reluată după aproximativ patru ore de blocaj.