Orban: Nu a fost o mișcare spontană, protestul feroviarilor este ilegal



Ministrul Ludovic Orban, a declarat, vineri, într-o conferință de presă, că oprirea circulației trenurilor nu a fost o mișcare spontană de protest, pentru că a debutat simultan în toată țara și a fost reluată tot simultan, la aceeași oră, adăugând că această formă de protest este ilegală.
Ministrul Transporturilor a precizat că este imposibil de crezut că aproximativ două mii de angajați au comunicat între ei astfel încât să-și sincronizeze încetarea și reluarea activității simultan.
În opinia ministrului, refuzul îndeplinirii obligațiilor de serviciu de către o parte a angajaților celor trei companii de căi ferate a fost coordonat de liderii sindicali. El a adăugat că, în acest sens, declarațiile liderilor sindicali sunt elocvente. „Această mișcare este ilegală și excede cadrul legal”, a spus Orban.
Demnitarul a precizat că încă din noaptea de joi spre vineri au fost luate o serie de măsuri, împreună cu managerii celor trei companii feroviare. Astfel, ministrul a spus că a fost mobilizat personalul de conducere, la prima oră, la toate segmentele celor trei companii feroviare.
Totodată, a fost pregătit personal de rezervă care să suplinească personalul ce ar fi refuzat să-și îndeplinească atribuțiile de serviciu. O altă măsură a vizat mobilizarea echipelor de control, astfel încât să se deruleze toate procedurile de verificare pentru ca, în baza lor, ulterior să fie dictate sancțiunile în cazul acestor încălcări.
În același timp, Orban a spus că personalul de conducere i-a informat pe angajați cu privire la consecințele opririi trenurilor pentru ca aceștia să cunoască efectele în cazul în care ar recurge la astfel de acțiuni.
Cu toate acestea, ministrul spune că măsurile luate nu au putut împiedica oprirea trenurilor.
Ministrul a arătat că acest „caracter spontan” al protestului a fost reflectat și din locurile în care s-a simțit intens, acțiunea fiind declanșată de impiegații de mișcare, unde efectele au fost cele mai intense și de mecanicii de locomotivă.
„Aici a fost cel mai mare număr de angajați care nu și-au îndeplinit obiectivele de serviciu și care a dus la oprirea trenurilor”, a conchis ministrul Transporturilor.
Liderii federațiilor sindicale feroviare au declarat că acțiunea de vineri dimineață, care a durat aproximativ trei ore și care a determinat blocarea mai multor trenuri în gări, a fost una voluntară.
Sindicaltele din domeniu sunt nemulțumite de oferta de majorare salarială de 4 la sută din 1 aprilie și tot 4 la sută de la 1 octombrie, raportată la salariul din decembrie anul trecut. Ei susțin că, anterior, administrațiile fuseseră de acord cu o creștere la 500 de lei de la 1 ianuarie și 570 de lei de la 1 mai, însă această ofertă nu a mai fost respectatată după ce, miercuri Guvernul a adoptat Memorandumul privind dimensionarea cheltuielilor salariale pentru operatorii economici monitorizați, limitate la o medie de 8% față de anul 2007.
Liderii federațiilor sindicale din transportul feroviarilor au fost invitați, pentru vineri la prânz, să continue negocierile cu reprezentanții societăților de cale ferată, la sediul Ministerului Transporturilor. La ora transmiterii știrii, discuțiile continuau.
Revendicările privind majorarea salariilor sunt susținute de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial, Federația Mecanicilor de Locomotivă din România, Federația Națională Drum de Fier, Federația Sindicatelor Ramurii Vagoane, Federația Națională Sindicală Elcatel, Federația Automatizări Feroviare și Federația Transportatorilor Feroviari.