Într-un oraș așa-zis stațiune turistică, plin de gropi și drumuri mai rele decât în multe localități rurale, în care oamenii stau cu stivele de lemne lângă bloc, pentru că nu au încălzire centralizată, cu blocuri ANL finalizate de mai mulți ani și nelocuite, clădiri lăsate în paragină, cu mirosuri grele de la stația de epurare, te poți trezi în mai puțin de un minut fără mașină.
Oprești să scoți bani de la bancomat, să-ți iei un sandviș, să bei o cafea sau ai o urgență medicală, iar la întoarcere te trezești că mașina ți-a dispărut pur și simplu. Și asta, în doar câteva minute.
Se întâmplă în Câmpulung Moldovenesc, singurul oraș din județul Suceava în care municipalitatea a bătut palma cu o firmă de ridicări/blocări auto parcate neregulamentar. Aparent, nimic în neregulă, ba din contră, o inițiativă pe placul multora dintre cei care au avut de-a face în trafic cu șoferi care își parchează mașinile pe trotuare, pe spații verzi, în sensul giratoriu ori care lasă mașina pe avarie minute în șir, blocând circulația, pentru a-și cumpăra cine știe ce, iar exemplele de aceste gen pot continua.
Municipiul în care își fac de cap „hingherii” de mașini
Când au ridicat mâna și au aprobat în unanimitate hotărârea prin care au dat undă verde unei firme controversate din Botoșani, SC Hi Speed Recovery SRL, să blocheze roți și să ridice mașini din Câmpulung Moldovenesc, consilierii locali s-au gândit că îi vor speria pe samsarii de mașini care își scoteau marfa la vânzare în centrul localității, pe marginea DN 17, și că vor fi ridicate, așa cum reiese din contractul încheiat între municipalitate și firma respectivă, „vehiculele care prezintă un real pericol pentru siguranța circulației sau perturbă fluența traficului rutier”.
În realitate, din luna mai a acestui an, de când și-au început activitatea, „hingherii” de mașini își fac de cap prin Câmpulung Moldovenesc și vânează pur și simplu autoturismele nefericiților care, în cele mai multe dintre cazuri, nu văd indicatoarele care interzic oprirea ori staționarea pe artera principală care străbate localitatea.
În multe dintre cazuri, mașinile ridicate nu încurcau în vreun fel traficul rutier, fiind „săltate” dintre alte autoturisme parcate sub incidența aceluiași indicator, autoturisme de care însă nu se atinge nimeni.
Cei care s-au ales cu mașinile ridicate află că acestea au fost duse într-un spațiu special amenajat la ieșirea din oraș, iar pentru a-și recupera autoturismul trebuie să scoată din buzunare în jur de 600 de lei, taxele de ridicare și depozitare, precum și contravaloarea sancțiunii contravenționale.
„Se puneau și în genunchi să le dea mașinile înapoi, dar nimic”
Pe partea dreaptă a sensului de mers Vatra Dornei – Suceava, pe principala arteră care străbate municipiul Câmpulung Moldovenesc, au fost montate mai multe indicatoare cu oprirea interzisă și tăblițe adiacente cu semnul care arată că mașinile care parchează în zona de acțiune a indicatoarelor vor fi ridicate. Au mai rămas doar câteva locuri de parcare fără plată și acelea ocupate mai tot timpul.
Indicatoare cu oprirea interzisă și tăblițe adiacente au fost montate și pe porțiuni din străzile secundare care au ieșire la drumul principal.
Cu toate acestea, la orice oră, se pot observa mașini parcate în zona acelor indicatoare de restricție, iar un șofer care este din altă localitate se poate păcăli foarte ușor.
Văzând șirul de mașini parcat pe marginea DN 17, conducătorului auto nici prin gând nu-i trece că este interzisă oprirea în zona respectivă, cu atât mai mult cu cât banda respectivă este necirculabilă, fiind ocupată în mare parte de autovehicule oprite. Pe acest lucru mizează și „hingherii” de mașini, care, în cele câteva minute în care șoferul pleacă de lângă mașină, urcă autoturismul pe platforma lor și îl duc în locul special amenajat pentru depozitarea autoturismelor „săltate”, spațiu aflat la aproximativ doi kilometri de centrul municipiului Câmpulung Moldovenesc.
Conducătorul auto căruia i s-a ridicat mașina află stupefiat de la trecători ori angajații societăților din zona respectivă ce s-a întâmplat cu autoturismul său.
Spațiul unde sunt depozitate mașinile ridicate se află pe partea dreaptă a DN 17, însă nu există nici un indicator care să arate locul în care se află respectiva locație. Afli de la trecători că trebuie să fii atent la o tăbliță pe care scrie «Spălătorie auto», iar acolo, într-o curte din spate, se află punctul de lucru al firmei botoșănene care ridică mașini. Spațiul de depozitare e un teren situat în spatele curții spălătoriei auto, împrejmuit cu un gard de sârmă. Un paznic și un chioșc de câțiva metri pătrați din lemn și tâmplărie termopan completează imaginea unei afaceri suspecte.
Oamenii care lucrează sau locuiesc în zonă povestesc că au văzut zeci de oameni disperați că nu au de unde plăti să-și recupereze mașinile ridicate din centrul municipiului Câmpulung Moldovenesc. „Mulți nu sunt de pe aici. Se puneau și în genunchi să le dea mașinile înapoi, dar nimic. Cum au făcut, cum nu au făcut, până nu au adus banii, nu i-au lăsat să-și ia mașinile”, mărturisește chiar un polițist local.
Cât te costă dacă te prind „hingherii” în capcană
Tarifele –pe ce criterii au fost stabilite, nu se știe – sunt de-a dreptul exagerate: pentru a-ți lua mașina înapoi trebuie să achiți o taxă de 434 de lei, reprezentând contravaloarea ridicării și transportului autovehiculului. Pe lângă asta, trebuie achitată la primărie și o sancțiune contravențională la regimul rutier, sancțiune în valoare de 134 de lei, dacă este plătită în 48 de ore. Un calcul simplu arată că o oprire de câteva minute în Câmpulung Moldovenesc te poate costa aproape 570 de lei.
Dacă nu ai bani la tine, fiecare zi de depozitare a autoturismului în așa-zisul spațiu al firmei de ridicări te costă alți 74,4 lei.
Dacă ai noroc, vorba vine, și îi prinzi pe „hingheri” înainte de a pleca cu mașina ta ridicată pe autoutilitara lor, tariful e de 310 lei.
Cel mai ieftin scapi din toată această aventură, marca primăriei din Câmpulung Moldovenesc, dacă ți se blochează roțile, situație în care se percepe o taxă de 186 de lei.
Angajații firmei fac ture cu un VW Golf prin oraș și caută victime
Zilele trecute, o echipă a Monitorului de Suceava s-a deplasat la Câmpulung Moldovenesc și i-a urmărit pas cu pas pe „hingherii” de mașini.
Autoutilitara cu care se ridică autoturismele parcate neregulamentar, o mașină veche, cu volan pe dreapta, era oprită pe strada Ion Ștefureac, la câteva sute de metri de centrul orașului, de unde, în cele mai multe cazuri, se saltă autoturisme.
Între timp, doi reprezentanți ai firmei fac pur și simplu ture prin centrul orașului, într-un VW Golf 3 Combi, cu numere de Botoșani, BT -04-LUP. Se plimbă cu mașina până găsesc o victimă, iar în acel moment unul dintre ei se dă jos imediat și începe să facă fotografii. În scurt timp, apare și un agent din cadrul poliției locale, fără de care nu s-ar putea comite golănia.
În mod normal, rolul polițistului local ar fi acela de a identifica mașinile parcate neregulamentar, de a constata contravenția și de a stabili dacă, în cazul în care se blochează ori îngreunează traficul, se impune luarea unei măsuri complementare, respectiv blocarea roților ori ridicarea autoturismului, caz în care va contacta reprezentantul firmei căreia i-a fost concesionat acest serviciu.
În realitate, însă, lucrurile se petrec tocmai invers, rolul agentului de la poliția locală fiind doar acela de a da o semnătură pe procesul verbal, pentru a nu putea fi contestat în instanță.
În fața magazinului Profi, angajații Hi Speed Recovery au pus ochii pe un Matiz cu numere de Suceava.
Mașina era parcată pe marginea drumului, sub incidența indicatorului de interdicție a opririi, însă nu încurca cu nimic circulația, mai ales că atât în fața, cât și în spatele ei erau parcate și alte autoturisme.
Toată operațiunea de ridicare a durat mai puțin de un minut, până și hoții de autoturisme având de învățat despre cât de repede poate dispărea o mașină.
Trei oameni au reușit în 30-40 de secunde să ridice mașina pe platformă, cu ajutorul macaralei speciale, și să demareze în trombă.
După ce-a lăsat Matiz-ul în țarcul de mașini ridicate, autoutilitara a revenit pe aceeași stradă, Ion Ștefureac, șoferul așteptând din nou un telefon de la hingherii care căutau deja următoarea victimă.



