Știrea că un motoscuterist a fost implicat într-un accident rutier a devenit, din păcate, o obișnuită în ultima perioadă, cele mai recente statistici ale poliției consemnând, în cifre seci, foarte multe drame. În cele mai multe situații, motoscuteriștii sunt implicați în accidente din vina lor, din cauza nerespectării regulilor elementare de circulație, adesea și pe fondul consumului de alcool.
Conform cifrelor puse la dispoziție de Serviciul de Poliție Rutieră Suceava, în primele nouă luni ale acestui an, pe raza județului s-au produs 765 de accidente rutiere cu victime, în 113 dintre acestea, reprezentând un procent de aproape 15%, fiind implicați conducători de mopede. Dacă avem în vedere frecvența motoscuteriștilor pe șosele, numărul de accidente este foarte ridicat, cele mai multe probleme fiind înregistrate pe șosele din mediul rural.
Cele 113 accidente în care au fost implicați acești participanți la trafic s-au soldat cu opt persoane decedate și 132 de răniți, din care 43 au ajuns la spital cu leziuni grave, care au necesitat cel puțin 30 de zile de îngrijiri medicale.
Accidentați după ce se izbesc în mașini sau cad pe șosea
Viteza excesivă sau nedaptatată la condițiile de mers, depășirile neregulamentare și neacordarea de prioritate vehiculelor au fost principalele cauze ale producerii accidentelor, în cazurile în care vinovați de producerea lor au fost cei care se deplasau pe două roți.
După cum am relatat, în cotidianul nostru, în nenumărate rânduri, accidente grave, unele transformate în drame, s-au produs după ce conducătorii mopedelor, foarte mulți dintre ei și minori, pur și simplu s-au dezechilibrat și au căzut în fața mașinilor, s-au izbit în acestea ori nu s-au asigurat la schimbarea direcției de mers sau în intersecții.
Foarte mulți motoscuteriști băuți
O altă problemă identificată de poliție este legată de motoscuteriștii care conduc sub influența băuturilor alcoolice. Din cei 113 conducători de mopede implicați în accidente în primele nouă luni ale acestui an, 32 erau băuți.
Numărul atât de mare de motoscuteriști care ies în trafic băuți ar putea fi pus și pe faptul că legislația nu prevede răspundere penală pentru cei care conduc astfel de vehicule în stare de ebrietate.
„Față de anul anterior, urmare a acțiunilor de prevenire în trafic, numărul celor care circulă cu căști de protecție și au atestate de absolvire a unui curs de legislație rutieră este în creștere”, a precizat inspectorul Gabriel Panțiru, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Suceava, subliniind că poliția rutieră acționează intens în încercarea de a scădea numărul de accidente în care sunt implicați cei ce se deplasează pe două roți.
Conform legislației rutiere, motoscuterele pot fi conduse de persoanele care posedă permis de conducere ori după absolvirea unui curs de legislație rutieră, însă numai după împlinirea vârstei de 16 ani. În ceea ce privește casca de protecție, aceasta este obligatorie pentru cei care se deplasează pe două roți, indiferent de șoseaua pe care circulă și poziția pe care o ocupă pe vehicul.
La ce se poate ajunge după un accident de motoscuter
Unul dintre cele mai grave accidente cu motoscuteriști din acest an s-a petrecut la începutul luni iulie, în Milșăuți. Un copil în vârstă de 14 ani, care conducea un moped, a murit, iar unul cu un an mai mare, care era pe locul din spate, a ajuns în comă la spital, după un impact violent cu remorca unui tractor.
Din cercetările poliției a rezultat că minorul care conducea vehiculul pe două roți, pe fondul neatenției, nu a văzut tractorul care circula în fața sa (era aproape ora 23.00), lovindu-se violent de remorcă.