ONG-urile numără banii adunați în campania doi la sută prin beneficiarii sprijiniți



Campania de redirecționare a doi la sută din impozitul pe venit este extrem de importantă pentru organizațiile neguvernamentale, sumele adunate de acestea numărându-se prin copiii tratați sau educați, prin comunitățile în care s-a intervenit și prin animalele fără stăpân sterilizate sau salvate.
Acțiunea anuală a organizațiilor din mediul nonguvernamental pentru redirecționarea a doi la sută din venit către acest sector a început.
Aproape 50 de organizații neguvernamentale și întreprinderi sociale din toată țara au participat miercuri la târgul organizat la Petrom City pentru sectorul nonguvernamental din România, cu scopul de a promova prevederea doi la sută în rândul angajaților.
Fiecare participant are povestea lui și o cauză clară pentru care luptă, însă scopul este același: să atragă cât mai multe fonduri prin campania „doi la sută”, misiune deloc ușoară într-o asemenea „bătălie”.
De la asociații și fundații care susțin copiii cu autism sau pe cei bolnavi de cancer, care educă sau militează pentru respectarea drepturilor celor mici în România, până la cele care susțin dezvoltarea comunităților mici sau care protejează animalele, toate își canalizează eforturile în această campanie, care, deși nu adună suficiente fonduri pentru susținerea unui proiect un an de zile, spre exemplu, asigură măcar partea de cofinanțare pentru anumite proiecte.
„E greu. Redirecționarea merge mult pe notorietate. E o părere personală. Însă acești doi la sută sunt foarte importanți pentru noi, pentru că se adaugă la alte fonduri și sunt importanți pentru cofinanțarea proiectelor. Nu poți face din banii adunați un proiect de sine stătător, dar e important și dacă putem susține niște cursuri, spre exemplu”, spune reprezentanta Romanian Angel Appeal, care în acest an dorește să folosească fondurile strânse pentru copii cu autism.
În anul 2011, Romanian Angel Appeal a strâns 7.800 de lei din campania de redirecționare a doi la sută din impozitul pe venit, iar în 2012 suma a crescut la 11.400 de lei.
Despre dificultatea de a aduna fonduri prin convingerea angajaților să direcționeze cei doi la sută a vorbit și Lavinia Mandache de la Asociația Telefonul Copilului. Ea spune că, pe lângă abordarea angajaților în cadrul companiilor, mesajele, campaniile și cauzele pentru care luptă asociația sunt promovate și în mediul online. Chiar și așa, „merge foarte greu”, a recunoscut Lavinia Mandache.
Lângă ONG-urile care protejează copiii este standul Asociației pentru protecția animalelor Robi, „asaltat” de două doamne, foste proprietare de patrupede, care au decis, în amintirea lor, să sprijine animalele. „Au trecut trei ani și tot sufăr după el”, spune una dintre ele în timp ce completează formularul 230.
„Nu sunt fonduri care să ne ajute un an de zile cu hrana animalelor, să zicem, dar ne ajută. (…) Anul trecut am sterilizat, hrănit și am asistat medical 250 de câini și 200 de pisici”, spune Laura Cruceru, de la Asociația Robi.
Cu banii adunați anul trecut din redirecționarea a doi la sută din impozitul pe venit, Asociația „Dăruiește viața” a putut să asigure, timp de un an, consumabilele pentru centrul de excelență în tratarea cancerului la copii, care funcționează în cadrul Spitalului „Louis Țurcanu” din Timișoara.
Bianca Voinescu, de la „Dăruiește viața”, spune că în 2012 s-au adunat 100.000 de euro prin campania doi la sută. „Oamenii rezonează cu o cauză, dar transparența este foarte importantă, pentru că oamenii trebuie să înțeleagă pentru ce donează. E foarte important ca banii să nu se ducă la stat, pentru că acești bani pot sprijini proiecte concrete”, susține Voinescu.
Asociația P.A.V.E.L, formată din părinți cu copii bolnavi de cancer, a reușit să susțină cu banii adunați în 2012 aproximativ 550 de copii care nu aveau posibilitatea să facă analizele solicitate de medic, să se deplaseze la un anumit spital sau să urmeze tratamentele indicate. „Necesarul e cam de 3.000 de euro pe lună”, spune Iulia Ghidu, director executiv P.A.V.E.L.
La cea de-a treia ediție a Târgului ONG-urilor au participat și 12 antreprenori sociali, unii producători de legume bio, alții de produse apicole sau de artizanat, alții de produse confecționate prin reciclarea lemnului. Fiecare dintre ei are printre angajați persoane defavorizate, iar profitul obținut este direcționat către o cauză socială.
Posibilitatea de a redirecționa doi la sută din impozitul pe venit către o organizație neguvernamentală (asociație sau fundație) este prevăzută de Codul Fiscal. Angajații pot contribui la soluționarea problemelor societății sprijinind acele ONG-uri care se ocupă direct de rezolvarea lor. Necompletarea declarației de redirecționare duce la virarea sumei aferente celor doi la sută din impozitul pe venit către bugetul de stat.
Modalitatea de implementare este similară anilor trecuți, angajații trebuie să completeze formularul 230 (pentru veniturile proveniind din salarii) sau 200 (pentru venituri din alte surse) și să îl depună la administrația financiară de care aparțin până la 25 mai.
În anul fiscal 2011, 1.663.925 de persoane au redirecționat doi la sută din impozit, suma totală ajungând la 114.275.170 lei. În total, 26.032 de entități nonprofit au beneficiat de prevederea „doi la sută”.
În 2012, 84 la sută dintre ONG-urile participante la un studiu au declarat că lipsa de fonduri este principala problemă cu care se confruntă, urmată de întârzierea finanțărilor europene (50 la sută) și lipsa voluntarilor (46 la sută). Studiul, realizat pe un eșantion de 102 organizații nonguvernamentale din 20 de județe, a mai arătat că un sfert dintre reprezentanții ONG-urilor au afirmat că în 2011, prin direcționarea a doi la sută din venit și-au asigurat între 5 și 25 la sută din venituri.