Omul în fața necesității de a se autodetermina în relația cu Dumnezeu



Omul în fața necesității de a se autodetermina în relația cu Dumnezeu
Omul în fața necesității de a se autodetermina în relația cu Dumnezeu

Orice lucrare duhovnicească pe care omul o înfăptuiește trebuie să atingă și nivelul său sufletesc, interior, adică să fie o angajare personală care schimbă întreaga ființă. De multe ori, săvârșim anumite lucruri numai la nivel superficial și exterior și avem o atitudine moralistă față de propriile fapte sau ale celorlalți. Această atitudine moralistă este adesea exprimată prin cuvintele: „este bine să faci asta, așa trebuie, așa este cerut”. Nu neg că și din această atitudine se pot desprinde câteodată lucruri bune, dar noi avem conștiința că putem să ne ridicăm peste formalism și etichetă. Mântuitorul Iisus Hristos Însuși condamnă formalismul contemporanilor Săi și, prin faptul că ne învață să facem faptele evlaviei (rugăciune, post, milostenie) în ascuns, și nu în văzul lumii, punctează tocmai importanța omului interior. În inimă, omul se încearcă pe sine și acolo gustă întreaga lume și de aceea Mântuitorul insistă că aceasta trebuie primenită, curățită și pusă în ordine.
Începutul existenței omului este suflarea de viață a Creatorului, o altă imagine care trimite la o realitate personală, pentru că știm că suflarea vine din interiorul cuiva și de multe ori exprimă chiar sufletul persoanei respective. Nevoia de a accentua aspectul personal al anumitor fapte și lucruri vine din constatarea că miza nu este să ne agonisim fapte sau lucruri, ambele supuse ruginii timpului, uitării și degradării, ci această necontenită suflare vine din partea lui Dumnezeu, Care este viață. Avem multe mijloace prin care ne putem înnoi viața, iar cel mai la îndemână este rugăciunea. Cuviosul Sofronie Saharov arată că prin rugăciune depășim limitările existenței, ne întoarcem la suflarea dătătoare de viață a lui Dumnezeu: „Rugăciunea reface în noi, necontenit, acea suflare dumnezeiască pe care Dumnezeu a suflat-o în fața lui Adam și prin puterea căreia Adam a devenit duh viu (Facere 2, 7). Prin rugăciune, duhul nostru renăscut începe să se minuneze de marea taină a Existenței. Și o încântare deosebită, asemenea unui torent puternic, inundă mintea noastră: «Existența! Ce taină minunată!… Cum este cu putință?… Minunat este Dumnezeu și minunată este zidirea Sa». Trăim sensul cuvintelor lui Hristos: «Eu am venit ca oamenii să aibă viață și s-o aibă din belșug» (Ioan 10, 10). Din belșug! Și acesta este un lucru prea adevărat. Dar, iară și iară, vorbim despre același lucru: viața aceasta este paradoxală, așa cum paradoxală este învățătura Domnului: «Foc am venit să arunc pe pământ și cât aș vrea să fie acum aprins» (Luca 12, 49)”.
Paradoxul rugăciunii de care vorbește părintele Sofronie se întemeiază pe caracterul ei teandric. Ea este o lucrare din lumea aceasta, dar, în același timp, izvorul puterii ei vine de la Dumnezeu și rugăciunea nu își găsește finalitatea în cadrul acestei existențe, decât dacă se întoarce la Domnul. Sfântul Cuvios explică: „Adevărata rugăciune este legătura cu Duhul dumnezeiesc, Care Se roagă întru noi; El înalță duhul nostru la starea de contemplare a veșniciei. Asemenea harului care se pogoară de Sus, rugăciunea depășește firea noastră pământească. Rugăciunii i se împotrivește trupul stricăcios, neputincios să se înalțe în sfera duhului; i se împotrivește intelectul, neputincios să încapă neîncăputul, este zguduit de incertitudini și respinge tot ceea ce depășește priceperea lui. Rugăciunii îi stă împotrivă mediul social în care viețuim și care orânduiește viața prin alte mijloace, diametral opuse rugăciunii. Rugăciunea nu o pot suferi duhurile vrăjmașe. Dar numai singură rugăciunea poate să regenereze făptura din starea ei de cădere, să biruiască inerția și stagnarea printr-o mare încordare a duhului nostru întru urmarea poruncilor lui Hristos”.
Caracterul arzător al iubirii dumnezeiești care ne cheamă este că trebuie să trecem prin aceste potrivnicii ridicate în fața rugăciunii. Nu trebuie să gândim numai ideal, ci și practic în aceste condiții. Împotrivirile sunt de folos, pentru că prin ele se reface omul, așa cum printr-o încercare își reevaluează prioritățile vieții. Într-un fel misterios, prin aceste potrivnicii, omul pe nesimțite se schimbă, devine făptură nouă, iar un semn al acestei schimbări este tocmai dezgustul pentru faptele sau lucrurile care mai înainte îi făceau plăcere sau îi aduceau o oarecare satisfacție. „Prin schimbarea stărilor sufletești, noi cunoaștem deosebirea dintre darurile firești și acelea care vin ca binecuvântare de la Cel de Sus”, spune Sfântul Sofronie Saharov.
Ce poate fi rugăciunea decât întărirea conștiinței că Altcineva este mai presus decât tine, de care viața depinde în mod absolut. Această descoperire este autodeterminarea omului în raport cu Dumnezeu, trăirea adevărului că suntem răspunzători nu față de o instanță abstractă, ci față de o existență personală: „Vederea lui Dumnezeu îl pune pe om în fața necesității de a se autodetermina în relația cu El. În esență, fiecare acțiune a noastră, negreșit, fie ne apropie de Dumnezeu, fie, dimpotrivă, ne îndepărtează. De aceea, orice început se înfăptuiește cu frică – numită dumnezeiască. Sufletul se teme nu numai de lucrurile vădit rele, dar și de gândurile care pot întrista Duhul Sfânt, pe Care el Îl iubește. Negrăit de mare este distanța dintre noi și Dumnezeu. Ne vedem nevrednici de Sfântul Sfinților; inima se frânge, din pricina conștiinței nimicniciei noastre. Și nu pricepem prea repede că acest fenomen este deja începutul apropierii de Dumnezeu”, mai explică părintele Sofronie Saharov.
(Marius Nedelcu , sursa: Ziarul Lumina)



Recomandări

„Lăsați-vă prinși în năvodul iubirii lui Hristos!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a XVIII-a după Rusalii (Pescuirea minunată)

„Lăsați-vă prinși în năvodul iubirii lui Hristos!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a XVIII-a după Rusalii (Pescuirea minunată)
„Lăsați-vă prinși în năvodul iubirii lui Hristos!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a XVIII-a după Rusalii (Pescuirea minunată)

Decalogul vârstnicului – scrisoare așezată pe inimă, ca o mână pe umăr, pe drumu’ de-ntors către Casă

Decalogul vârstnicului – scrisoare așezată pe inimă, ca o mână pe umăr, pe drumu’ de-ntors către Casă
Decalogul vârstnicului – scrisoare așezată pe inimă, ca o mână pe umăr, pe drumu’ de-ntors către Casă