Olteanu: România trebuie să investească în educație pentru a fi competitivă, urmând modelul Irlandei



România ar trebui să aloce fonduri importante pentru educație din banii de la Uniunea Europeană aprobați pentru 2014-2020, urmând modelul Irlandei, care a investit în educație și a ajuns o țară bogată, decalajele de competitivitate educațională fiind foarte mari față de alte țări din cauza sărăciei.
„E foarte scump să ai o educație de calitate, dar poți o ai cu condiția să nu încerci să fugărești toți iepurii de pe pajiște, noi nu suntem o țară atât de bogată încât să prindem toți iepurii, dar putem să fugărim un iepure despre care știm că este cel care ne va face foarte mulți pui sau pe care-l putem tunde o dată pe săptămână și să ne dea blană. Educația poate fi această viziune și există țări care au mers în această direcție și care au arătat că sunt un model de succes. Irlanda este exemplul perfect: săracă, prăpădită, cu emigrație covârșitoare – 90% dintre irlandezi trăiesc în afara Irlandei – și la un moment dat, întrebați de un sponsor generos către ce vor să direcționeze banii pe care i-a pus la dispoziție, irlandezii au spus că vor preponderent în educație. Și-au devenit o țară bogată, inclusiv după cea mai faimoasă criză. Investițiile se fac acolo pentru că au la ce oameni să meargă, care creează valoare adăugată, idei, patente, care pun inteligența în funcțiune”, a declarat vineri viceguvernatorul BNR Bogdan Olteanu, la un seminar pe tema capitalului uman.
El a arătat că modelul și soluția există deja, precum și exercițiul bugetar 2014-2020 în care România va beneficia de fonduri din partea Uniunii Europene, același sponsor ca în cazul Irlandei.
„Există în acest moment o dezbatere instituțională, care probabil va fi și publică, referitoare la direcțiile către care vrem să alocăm banii respectivi. Există iată aceste oportunități, dar trebuie să mutăm discuția de la palierul de administrare la palierul de guvernare, aici cred că se poate face diferența”, a adăugat Olteanu.
Viceguvernatorul BNR apreciază că orizontul anului 2020 este, din perspectiva educației, prea aproape, pentru că oamenii pe care România i-ar vrea în 2020 absolvenți capabili sunt deja în școala românească, destul de avansați, decalajele fiind colosale față de alte state.
„Eu vă spun cu sinceritatea celui care și-a dat copiii la o școală neromânească, să zicem așa. Decalajele sunt colosale dintr-un motiv foarte simplu: nu sunt bani. Într-o țară săracă în comparație cu cei cu care noi ne comparăm, că noi nu ne comparăm cu media lumii – dacă ne-am compara cu media lumii am sta bine – noi ne comparăm cu cei care vrem să ne comparăm. Suntem săraci, nu poți să-ți permiți să aloci la fel de mulți bani decât dacă ai o viziune de leadership”, a afirmat Olteanu.
El a mărturisit că prioritatea sa fundamentală, ca părinte, este ca pe termen mediu să aibă resursele financiare care să-i permită să țină copiii la acea școală, pentru că altfel aceștia ar pierde ritmul.
„Percep din discuțiile pe care le am cu prieteni, cunoscuți din alte țări care au genul acesta de viziune dramatic de competitivă că pentru un copil în Elveția la 6 ani se consideră că n-ar fi rău să știe 5-6 limbi străine, că pentru un copil în Marea Britanie se consideră că dacă încep școala la 3 ani este târziu și, dacă nu te înscrii mai devreme în toate acele etape pregătitoare, riști să nu prinzi școlile bune, pe bani, chiar dacă plătești”, a mai spus Olteanu.