Cercetătorii francezi susțin că oamenii și șoarecii sunt atrași de aceleași mirosuri, confirmând faptul că preferințele olfactive nu sunt determinate doar de experiență și de cultură, ci și de structura moleculei substanței odorante, informează AFP. În cazul oamenilor, mirosurile influențează multe dintre comportamentele lor cotidiene, printre care și cel alimentar. Conotația pozitivă sau negativă a mirosului este puternic influențată de experiență și de cultură, au explicat cercetătorii, al căror studiu a fost publicat, ieri, în revista PloS ONE.
De exemplu, mirosul brânzei Camembert, foarte îmbietor pentru mulți dintre francezi, este considerat de multe ori extrem de respingător de persoane aparținând altor culturi.
Cercetătorii francezi au evaluat preferințele olfactive ale oamenilor și ale șoarecilor în funcție de răspunsul lor față de o serie de mirosuri care nu evocau neapărat un aliment. În cazul șoarecilor, indicele preferinței era reprezentat de timpul acordat explorării unui miros. De cealaltă parte, persoanele participante la studiu au acordat note diverselor mirosuri, în funcție de preferințele lor.
Rezultatele studiului au indicat faptul că oamenii și șoarecii sunt atrași sau dezgustați de aproape aceleași mirosuri.
Geraniolul, un component principal al uleiului de trandafiri, a fost una dintre esențele preferate de ambele grupuri de studiu, în timp ce gaiacolul (mirosul fumului și al obiectelor arse) figurează printre cele mai puțin apreciate arome.
Cercetătorii au confirmat că structura moleculei substanței odorante predetermină, parțial, preferințele olfactive ale oamenilor.
Comportamentul șoarecilor ar putea astfel să prezică preferințele olfactive ale oamenilor, permițând apariția unor aplicații utile în industria alimentară, au precizat experții francezi. Pe viitor, oamenii de știință speră să înțeleagă mai bine mecanismele neuronale care codează preferințele olfactive.