Oamenii de afaceri solicită Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) să adopte măsuri în regim de urgență, inclusiv derogări de la Comisia Europeană (CE), pentru a nu pierde fondurile europene disponibile pentru lucrările la rețeaua trans-europeană de transport. „AOAR cere Ministerului Transporturilor să adopte măsuri în regim de urgență, inițiind la nevoie consultări și negocieri cu responsabilii Comisiei Europene, pentru obținerea de derogări pentru anii 2009-2010, în scopul reducerii la minim a procedurilor birocratice și asigurării condițiilor necesare începerii lucrărilor incluse în programul european TEN-T, măsuri ce în mod cert pot contribui la reducerea efectelor negative ale crizei economice ce s-a instalat în România”, se arată într-un comunicat al Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), remis, luni, agenției MEDIAFAX.
Obiectivul Programului TEN-T vizează finanțarea proiectelor în domeniul transporturilor, care se adresează extinderii și modernizării rețelei trans-europene de transport, în acest sens fiind alocat un buget total de 8,013 miliarde euro pentru perioada 2007-2013.
AOAR atrage atenția că există întârzieri mari la atragarea fondurilor europene prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POS-T) din cauza pregătirii deficitare a proiectelor și consideră că, este de neadmis ca pentru traseele unor autostrăzi prevazute de cel puțin zece ani în programele europene de dezvoltare a infrastructurii rutiere să nu existe proiecte de execuție, la trei ani de la aderarea României la UE.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, săptămâna trecută, că România poate pierde fonduri europene din POS-T de 4,7 miliarde de euro, dacă nu asigură cofinanțarea lucrărilor de infrastructură de la bugetul de stat, respectiv un miliard de euro.
„Factorii responsabili din Ministerul Transporturilor lansează public doar scuze privind lipsa de performanță anticipată și pentru anul 2009, motivat de insuficiența resurselor prevăzute în bugetul de stat 2009, în loc să prezinte lunar măsurile de urgență ferme, profesioniste și eficiente pentru a determina recuperarea în primele două-trei luni ale anului, cea mai mare parte a restanțelor incceptabile înregistrate în derularea programelor ISPA (a cărei finanțare se anuleaza la 1 ianuarie 2010), ca și marile întârzieri constate în cadrul derulării POS-T”, conform AOAR.
Oamenii de afaceri susțin că Guvernul și MTI sunt răspunzători pentru situația creată, care va duce la întârzierea nejustificată a atragerii unor fonduri europene semnificative ca valoare și la pierderea definitivă a finanțării din programul ISPA.
De asemenea, asociația arată că, până în prezent, nu există nicio perspectivă realistă pentru atacarea pe fronturi multiple a lucrărilor pentru marile proiecte de infrastructură rutieră.
„Mai mult, sectorul privat este impiedicat sistematic la a contribui la îmbunătățirea stării de lucruri total necorespunzătoare, licitația pentru lucrările aferente tronsonului Comarnic-Brașov fiind amânată pentru a cincea oară. Pentru traseul Sibiu-Pitești, cuprins în traseul european de transport (TNT), nu s-a inițiat nici un demers practic, de întocmire de caiete de sarcini și organizarea de licitații de concesionare a lucrărilor”, se precizează în comunicat.
În aceste condiții, AOAR susține că România riscă să continue să dețină doar segmente de autostrăzi, întrerupte de tronsoane de șosele depășite moral și fizic, care „satisfac doar poliția rutieră și îngrozesc pe participanții la trafic”.
România poate beneficia, în intervalul 2007-2013, de fonduri europene nerambursabile de 4,6 miliarde de euro destinate infrastructurii de transport prin POS-T.