O treime dintre români nu cheltuie nimic pe cadourile de Crăciun



Foto: MEDIAFAX
Foto: MEDIAFAX

O treime dintre români nu cheltuie nimic pentru cadourile de Crăciun, anul acesta, potrivit rezultatelor unui sondaj privind darurile oferite cu ocazia sărbătorilor de iarnă, realizat pentru The Wall Street Journal Europe (WSJ) în 12 țări din Europa și în SUA, informează site-ul publicației.
La sondajul realizat de GfK CR Academy Brussels, în septembrie, au participat 12.750 de persoane din 12 țări europene și SUA.
În ceea ce privește sumele alocate cadourilor pentru Crăciun, în această perioadă de criză, circa 48% dintre europeni spun că vor cheltui aceiași bani ca în urmă cu trei ani, în timp ce 38% – printre care 67% dintre români, 55% dintre bulgari, 54% dintre portughezi și 47% dintre italieni – vor cheltui mai puțin. 54% dintre americani spun că vor cheltui o sumă mai mică decât anul trecut pe darurile pentru cei dragi.
În general, europenii din vest cheltuie mai mult pe cadouri decât cei din centrul Europei. La nivel general, 72% dintre europeni au declarat că vor cheltui mai puțin de 250 de euro pe cadourile de Crăciun, anul acesta.
Olanda și România se situează la polul opus, o treime din respondenții din aceste țări declarând că nu vor cheltui nimic pe cadourile de Crăciun. Dacă pentru olandezi explicația este simplă, în mod tradițional ei oferind cadouri mai mult de Moș Nicolae, pentru români acest lucru se explică prin dificultățile economice, potrivit autorilor sondajului.
Poșetele și eșarfele, în topul darurilor
Potrivit acestui sondaj, 50% dintre europeni plănuiesc să ofere de Crăciun poșete sau eșarfe, aceste accesorii situându-se pe primul loc în topul darurilor. Astfel de accesorii sunt preferate în vestul Europei, în țări mediteraneene ca Spania (67%), Portugalia (63%) și Italia (57%), dar și în centrul Europei (57%).
Unul dintre motivele pentru care aceste accesorii sunt preferate ca daruri de Crăciun este de ordin financiar: „În timpuri nesigure din punct de vedere economic, hainele și accesoriile pot fi achiziții practice accesibile”, a explicat Ed Burstell, director de achiziții la Liberty, un magazin din centrul Londrei. Un alt motiv este de ordin practic: „Este mai ușor să găsești accesorii pentru adulți și nu este la fel de riscant ca achiziționarea de haine care nu li se potrivesc”, a spus Jean Collins, director de marketing din Londra. „Mă gândesc la lucruri pe care este drăguț să le primești, dar pe care nu le-ai cumpăra neapărat pentru tine”, a mai spus acesta.
La nivel general, pe locul al doilea în topul cadourilor de Crăciun se află jucăriile, preferate de o treime dintre europeni, în mod particular de portughezi (47%), francezi (44%) și spanioli (42%). Totuși, în Europa centrală, pe locul al doilea s-au situat produsele de înfrumusețare – parfumuri, rujuri -, în timp ce jucăriile s-au situat pe locul al treilea.
Cărțile, „un ritual de Crăciun”
Pe locul al treilea în topul general realizat de GfK s-au situat cărțile, achiziționarea acestora rămânând „un ritual de Crăciun”, potrivit Clarei Farmer, director de publishing la Chatto & Windus din Londra, care a adăugat că ultimul trimestru al anului este profitabil pentru distribuitorii de cărți, iar anul acesta se așteaptă la un număr mare de cereri pentru iPad-uri și iPod-uri.
Potrivit sondajului, 24% dintre europeni plănuiesc să cumpere cărți, în topul cumpărătorilor de carte situându-se cehii (43%), maghiarii (36%), spaniolii (27%), francezii (26%) și britanicii (25%). În Spania există chiar o tradiție a oferirii de cărți persoanei iubite, cadoul având valoare culturală dar și amuzantă (un ambalaj drăguț).
La nivel general, pe locul al patrulea se situează produsele de înfrumusețare, în timp ce pe locul al cincilea s-au situat alimentele și băuturile, urmate de CD-uri/ DVD-uri/ jocuri pe computer, bijuterii/ ceasuri și obiecte pentru casă și grădină.
Electronicele nu sunt foarte populare, ele fiind în prezent mai mult „o necesitate decât un cadou”, potrivit lui Luca Solca, analist pe retail pentru Bernstein, din Zurich. Mai puțin de 3% dintre respondenți plănuiesc să cumpere un iPad, iPhone sau un smartphone pentru a-l dărui.
Cel mai puțin populare cadouri sunt abonamentele și cardurile de membru.
Cei mai mulți europeni, 60%, preferă să cumpere cadouri de Crăciun de la supermarket-uri sau hipermarket-uri, urmate de magazinele specializate mai mici (23%). Cumpărăturile pe internet au crescut cu 5,27%, de la 3,83% în 2007, acest mediu fiind preferat de americani (15%), britanici (11%) și suedezi (10%).