Profesoara Daniela-Luminița Ceredeev din Vatra Moldoviței, coordonatoarea Asociației Proiect Pro Europa, a obținut anul acesta Premiul „Coordonatorul de voluntari al anului”, pentru că, în 2015, a coordonat 340 de voluntari. Premiul i-a fost acordat profesoarei din Vatra Moldoviței pe 14 decembrie, în cadrul Galei Naționale a Voluntarilor, desfășurată la București. Organizatorii au considerat că „Daniela-Luminița Ceredeev a pus mare preț pe procesul de mentorat și coaching al voluntarilor, tocmai pentru ca aceștia să poată oferi la rândul lor sprijin educațional pentru 550 de copii din școlile din comuna Vatra Moldoviței”. Printre cei 340 de voluntari ai Asociației Proiect Pro Europa implicați în activități/proiecte curente, membri ai grupurilor informale, s-au numărat membrii Grupului Local de Tineret 4Kids Ciumârna (72 de voluntari), ai Organizației Locale de Femei Ciumârna (18 voluntari), ai Organizației Locale de Bărbați (15 voluntari) etc. Voluntari implicați periodic în activități/proiecte ale asociației sunt și tineri din grupuri informale, colaboratori în proiecte de mediu și responsabilitate socială (60), elevi ai Colegiului Național “Petru Rareș” (CNPR) Suceava implicați în proiectul “Grădina cu flori de leac – parc educativ de învățare experiențială”, derulat la CNPR prin Programul Spații Verzi, 2015 – 185.
“Elevii mei sunt și partenerii mei. Voluntarii cu care lucrez sunt prietenii mei”
Daniela-Luminița Ceredeev este profesor și coordonator de voluntari și afirmă de fiecare dată că cerul a iubit-o atunci când a hărăzit-o să lucreze cu tinerii și copiii. Iubește oamenii și își iubește profesia, face din fiecare zi o bucurie și spune cu multă convingere că “orice schimbare spre mai bine începe cu mine”. Face voluntariat din anul 2008 în mai multe organizații ale societății civile. Coordonează activități cu caracter socio-umanitar pentru copii și tineri, pentru vârstnici aflați în dificultate și pentru persoane cu nevoi speciale după modelul internațional al mutualității. Este autor/coautor al mai multor auxiliare didactice și coordonator al unor volume colective ce valorifică activitatea voluntarilor, concepute pe algoritmul portretului de voluntar pentru a răspunde nevoilor de dezvoltare personală și profesională a copiilor și tinerilor.
Orele și activitățile sale sunt un spațiu deschis și democratic, unde evaluarea formativă este normă. Numai așa elevii se pot forma ca persoane care vor învăța toată viața și vor avea încredere în forțele proprii. Susține ascultarea activă, acceptă opiniile celor din jurul ei și ține cont de personalitatea fiecăruia.
Profesoara Ceredeev nu este de acord cu umilirea nimănui, corectează abaterile de comportament în mod transparent și cu o atitudine pozitivă, își încurajează voluntarii să spună „pot și eu” și să fie pozitivi în toate, utilizează un limbaj activizant, face mai curând sugestii decât să dea ordine, încurajează și laudă încercarea lor de a „face ceva”, oferă feedback pozitiv și constructiv, folosește un limbaj și terminologii simple, nu compară tinerii între ei, încurajează creativitatea și nu sufocă personalitatea copiilor, își asumă cu responsabilitate faptul că pentru cei din fața catedrei este (chiar și în mod neconștientizat) un model, are grijă să ofere feedback direct, imediat și personalizat de fiecare dată și să acorde timp elevilor și voluntarilor cu care lucrează să se autoevalueze. Profesoara Daniela-Luminița Ceredeev a precizat: “Elevii mei sunt și partenerii mei. Voluntarii cu care lucrez sunt prietenii mei. Ei sunt garanția sustenabilității proiectelor pe care le propun. Munca în echipă cu ei presupune: încredere, prețuirea celuilalt și respectul părerilor tuturor, empatie, onestitate, echilibru interior, colaborare, negociere, consecvență, asumarea responsabilității, persuasiune și libertate în gândire.”
Proiecte premiate
Premiile, evidențierile publice, evenimentele de motivare și de recompensare a voluntarilor pe care îi coordonează sunt o constantă în preocupările profesoarei Ceredeev, care nu pierde nici o ocazie de a vorbi lumii despre realizările tinerilor, despre proiectele lor de responsabilitate socială și despre frumusețea sufletească a oamenilor care o înconjoară. Rezultatele nu au întârziat să apară, profesoara primind următoarele distincții: Proiectul anului în domeniul educație la Gala Națională a Voluntarilor, 2014 – Centrul de Dezvoltare Locală Ciumârna, derulat prin Fondul ONG în România; Singurul voluntar român premiat la Gala Europeană Volonteurope – Active Citizens of Europe Award – 2013, liderul GLT, premiat de Excelența Sa, Domnul Martin Harris – Ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord; Voluntarul anului la Gala Națională a Voluntarilor – Domeniul Activism Civic și Drepturile Omului, 2013, liderul GLT.
Și acestor realizări li se alătură faptul că i-a încurajat pe mai tinerii săi prieteni să publice primele lor articole, eseuri, file de jurnal de proiect și cei care au simțit că sunt destul de pregătiți au devenit redactori în colectivele volumelor reportaj de proiect. Fiecare dintre aceștia a înțeles că și el are ceva de spus, chiar dacă mai stângaci, chiar dacă nu de fiecare se numără printre cei ce urcă pe podium la sfârșitul anului școlar.
Gala Națională a Voluntarilor
O profesoară din Vatra Moldoviței a obținut Premiul „Coordonatorul de voluntari al anului”
