La Muzeul de Istorie Suceava a concerta joi pianistul Andrei Ignat, un muzician care face parte din legenda rock-ului, beat-ului și free jazz-ului românesc, care a activat – la sfârșitul anilor ’60 – ca membru component al grupurilor „Andantino”, „Sideral” și “Sideral Modal Quartet”.
Muzica, o pasiune pe care nu a părăsit-o niciodată
Andrei Ignat (care a mai concertat la Suceava în anii 2006, 2007 și 2008), stabilit în Suedia de mai bine de patru decenii, a revenit în aceste zile pentru a susține un nou recital pianosolo.
Născut la Iași, la data de 26 noiembrie 1946, Andrei Ignat (care a plecat din țară
cu grupul “Sideral Modal Quartet”, cu care a făcut prima oară free jazz în România și a câștigat premiul de virtuozitate tehnică instrumentală la primul festival Club A din București) s-a stabilit de la începutul anilor ’70 în Suedia și a
profesat, până la pensionare, ca arhitect.
Muzica a rămas însă o pasiune pe care nu a părăsit-o niciodată și de care acum, după pensionare, se poate ocupa mai intens.
O poveste cu cântec, care ascunde în substratul melodic secvențe autobiografice
Prezentat publicului de jurnalistul și scriitorul Dumitru Brădățan ca un muzician care și-a păstrat sufletul românesc, Andrei Ignat (care a spus că Dumi Brad „a scris cel mai haios articol” despre el) a expus mai întâi „povestea cu cântec”, care ascunde în substratul melodic secvențe autobiografice, și a interpretat-o apoi la pian pe parcursul a 45 de minute.
Compozițiile sale, care alcătuiesc împreună o veritabilă confesiune muzicală, poartă amprenta pianiștilor Jan Johansson, Chick Corea, Dollar Brand, Keith Jarrett, Jan Widmark, Michel Petrucciani, Esbjörn Svensson.
Concertul „O poveste cu cântec… pianosolo” a cuprins „Suita ianuarie” („Paradigm I”, „Moara de vânt”, „Toaca”, „Paradigm II”), „Suita aprilie” („La la la”, „Buchet de mireasă”, „Cântec de seară”, „Bagatela”), „Suita de vară” („Cântec de vară”, „Simons dans”, „Cântecul lui Daniel”, „Bocetul peștilor afumați”), „Suita noiembrie” („Blues de toamnă”, „Lizuca”, „Nufărul”, „Greierele și furnica”, „Clopotele mănăstirii Konevitzas”, „Blues o Clock”), „Suita decembrie” („Peisage”, „Esplanad”, „Banana split”, „Song for Mia”, „Folksongs to Marioara”), încheindu-se cu o surpriză intens aplaudată de public („Ciocârlia”).