Fără limite

O familie de romi a „curățat” linia ferată de 1.200 de kg de componente din fier



Linia ferată Gura Putnei – Nisipitu, ținta hoților de fier vechi
Linia ferată Gura Putnei – Nisipitu, ținta hoților de fier vechi

Trei romi, un bătrân în vârstă de 62 de ani, nora sa și fiul acesteia, de doar 16 ani, au reușit performanța de a descompleta sute de metri de cale ferată, furând elemente de fixare și prindere, practic tot ce era din fier și s-a putut demonta. Furtul s-a petrecut pe sectorul de linie ferată Gura Putnei – Nisipitu (închis după inundațiile din 2008), deja o țintă frecventă a hoților de fier vechi, care au descompletat calea ferată pe mai multe porțiuni.
Această ultimă faptă s-a petrecut acum două zile, între Gura Putnei și Straja, pe porțiuni izolate, ascunse în pădure.
Cum au acționat și ce au furat cei trei
Polițiștii de la Postul comunal Putna, după ce au primit o sesizare, au depistat pe raza satului Gura Putnei o căruță în care erau transportați mai mulți saci. În saci se aflau componente de cale ferată, la fața locului fiind chemați imediat și colegii acestora, de la Postul de Poliție Transporturi Feroviare Rădăuți.
În căruță se aflau vechi cunoștințe ale polițiștilor, membri ai familiei Betean din Plai – Vicovu de Sus, care au mai comis furturi de cale ferată de pe același sector, atât în 2009 cât și în 2010.
De această dată autorii au fost Dumitru Betean, de 62 de ani, una dintre nurorile sale, Mariana Betean, de 34 de ani, și fiul acesteia Vasile Betean, de 16 ani.
În căruță se afla un „munte” de componente de cale ferată. Anchetatori au numărat 131 de plăci suport susținere șină cale ferată, 51 de plăcuțe prindere șină, 35 de resorturi și 302 tirfoane, multe dintre aceste piese cântărind fiecare 5-7 kilograme. În total, undeva în jur de 1.200 de kilograme de componente din fier, care, dacă poliția nu ar fi intervenit, ar fi ajuns la un centru de colectare a fierului vechi.
Tot în căruță, anchetatorii au găsit și sculele cu care au lucrat cei trei la demontarea elementelor de cale ferată. Un levier de mari dimensiuni, un ciocan, mai multe chei și o rangă metalică cu vârf ascuțit. Pentru a demonta atât de mult fier, aceștia au lucrat anterior zilei în care au fost prinși, adunând componentele în saci și ascunzându-le, până când, marți, au venit cu căruța în zonă, pentru a le căra.
Demontarea a 25 km de linie ferată, variantă pentru stoparea furturilor
Linia ferată Gura Putnei – Nisipitu se întinde pe nu mai puțin de 25 de kilometri. Lungimea ei, dar și faptul că o parte importantă trece prin zone de pădure, izolate, o fac cea mai vulnerabilă în fața hoților, aceștia furând în mai multe rânduri inclusiv șine de cale ferată.
Acum câteva luni de zile, conducerea Serviciului Județean al Poliției Transporturi Suceava a făcut o solicitare scrisă către CFR cu privire la necesitatea dezafectării sectorului de linie ferată Gura Putnei – Nisipitu, tocmai din cauza hoților.
În privința logicii acestui demers, perspective ca această linie să mai fie refăcută și redată traficului nu prea există, iar chiar dacă acest lucru s-ar întâmpla, ar fi nevoie de o reconsolidare serioasă a terasamentului. În aceste condiții, dezafectarea actualei linii și conservarea ei într-un depozit este o soluție pentru ca hoții să nu mai descompleteze infrastructura.