Numărul de vizitatori la muzeele din țară a fost în scădere în perioada 2007 – 2011, de la peste 12 milioane de oameni la 9,5 milioane, în timp ce numărul instituțiilor muzeale autohtone a crescut în aceeași perioadă, de la 679 la 709.
„Alături de tot segmentul patrimoniului, muzeele și colecțiile beneficiază de cel mai complet cadru legislativ dintre toate tipurile de instituții publice de cultură. Legea 311/2003, legea muzeelor și a colecțiilor publice, cu modificările și completările ulterioare, conține nu numai prevederi explicite cu privire la modul de organizare și funcționare, dar și o clasificare a acestor instituții”, se arată în Strategia sectorială în domeniul Culturii și Patrimoniului Național pentru perioada 2014 – 2020.
Potrivit documentului citat, în 2007, numărul de vizitatori la muzeele din țară era de 12.255.182. Anul 2008 a înregistrat o scădere semnificativă de aproximativ două milioane de persoane, numărul celor care au plătit bilet pentru a vizita un muzeu autohton fiind de 10.687.056. De asemenea, anii 2009 și 2010 s-au aflat pe un trend descendent în ceea ce privește numărul de vizitatori – 10.169.087, respectiv 8.900.425.
Conform sursei citate, în 2011, numărul vizitatorilor a urcat puțin, la 9.527.938.
„Pentru dinamizarea activității muzeale, Ministerul Culturii își propunea, încă din perioada 2004 – 2007, «înființarea a cinci departamente – pilot de marketing cultural pe lângă muzeele naționale». Din păcate, proiectul nu a fost pus în practică, dar ar merita reluat ca intenție, întrucât competențele la care se face referire nu sunt nici acum internalizate în activitățile tuturor acestor instituții. Din 2007 până în prezent, numărul muzeelor și colecțiilor a cunoscut o creștere semnificativă la nivel național. Pentru muzee, expunerea bunurilor culturale colecționate constituie una dintre trăsăturile definitorii ale activității specifice instituționale. Muzeele trebuie să își mențină rolul de instituții accesibile unui număr din ce în ce mai mare de cetățeni, indiferent de poziția socială sau de apartenența etnică a acestora”, se menționează în Strategia sectorială privind cultura.
În ceea ce privește numărul mediu de vizitatori ai unui muzeu autohton, în anul 2007 acesta a fost de 18.049 de persoane, iar în 2011, de 13.439.
Totodată, potrivit documentului postat pe site-ul Ministerului Culturii, numărul mediu de turiști la un muzeu într-o lună a anului 2007 a fost de 1.504, iar în 2011, de 1.120.
Cifrele privind vizitatorii pe anul 2012 nu au fost prelucrate pentru a putea fi folosite ca date certe, se mai arată în documentul citat.
În total, în 2011, în România erau 709 muzee, în timp ce anul în 2007 erau înregistrate 679.
„Așa cum se poate vedea, numărul muzeelor este relativ constant, cu o creștere mai notabilă în 2011. Din informațiile deținute, acest trend este paradoxal, întrucât, prin efectul retrocedărilor din perioada 2007 – 2009, prin efectul ordonanței care a redus personalul din sistemul bugetar și al desființării unor instituții publice la nivel local în 2010-2011, numărul raportat la nivel național ar trebui să fie în scădere, cele câteva exemple de muzee nou înființate neputând concura măsurile care au afectat întregul sistem al muzeelor și colecțiilor. O posibilă explicație ar putea fi însă aceea a unui mod ceva mai exact de raportare, ca urmare a raportărilor manageriale obligatorii sau a diverselor programe de monitorizare la nivel național, care au ajutat la recenzarea numărului acestor organizații”, mai arată Strategia sectorială în domeniul culturii.
Cu excepția muzeelor și colecțiilor publice din subordinea Ministerului Culturii, celelalte instituții de acest tip nu depun rapoarte de management anuale, în consecință, nu se cunosc detalii privind structurile, modul de organizare și de funcționare ale acestora.
„În plus, autoritatea responsabilă va trebui să se asigure că se respectă accesul nemediat la valorile din patrimoniul cultural național, în vederea consolidării identității culturale naționale și a conștientizării apartenenței la un spațiu cultural comun pentru fiecare comunitate locală în parte. Este, totodată, evident că muzeele trebuie să își schimbe radical modul de abordare a relațiilor cu publicul, astfel încât acesta să perceapă instituția muzeală drept una complementară unui centru cultural – atunci când nu este posibilă diversificarea activității muzeului, astfel încât să preia din sarcinile unui centru cultural”, se mai arată în documentul citat.