Numărul magazinelor online din România va continua să crească cu 50% pe an în intervalul 2009-2011, ajungând la finele perioadei la 3.000 de magazine funcționale cu activități de comerț pe internet, se arată într-un studiu comandat de Autoritatea Națională pentru Comunicații (ANC).
„Putem estima că piața de comerț electronic înregistrează în acest moment o valoare de 250 de milioane de euro, iar reprezentanții magazinelor online apreciază că în următorii doi ani volumul vânzărilor online va atinge valoarea de un miliard de euro, fără a lua în calcul și serviciile, adică turismul sau plata facturilor”, a declarat președintele ANC, Liviu Nistoran.
În prezent, în România, există aproximativ 900 de magazine online active, cele mai multe oferind la vânzare produse din sfera tehnologiei și comunicațiilor, se arată în studiu.
Jocurile pentru calculator, jucăriile, florile, ceasurile și biletele la diverse spectacole se comercializează în 30% din magazinele online din România. Cartea și informația se vând în doar 10% din totalul magazinelor și același procent își desfășoară activitatea pe segmentul vestimentație și modă. În prezent, aproape 5% din totalul site-urilor care funcționează în România sunt destinate activităților de comerț electronic.
În 2007 s-au lansat magazine care comercializează laptopuri, produse de papetărie, rețelistică, software, jucării, auto, încălțăminte, audio, video sau muzică, iar în 2008 se observă o tendință de creștere a numărului site-urilor specializate în comercializarea de produse precum computere, telefoane, filme, artă, produse industriale, auto și îmbrăcăminte. Studiul apreciază că pentru 2008-2009 produsele din domeniul tehnologiei informației vor domina magazinele online.
„Faptul că majoritatea celor care au cumpărat de pe internet spun că au folosit magazinele online românești, doar 3% susținând că au cumpărat exclusiv de la magazinele online din străinătate, înseamnă că internauții români care cumpără online au încredere în site-urile de comerț electronic autohtone”, apreciază Nistoran.
În studiu se arată că 72% dintre cei care au cumpărat online în ultimele 12 luni au revenit pentru a achiziționa noi produse, iar 21% dintre respondenți au declarat că au avut probleme cu magazinele online.
Dintre cumpărătorii online, majoritatea respondenților au achiziționat produse IT&C, iar 26% au cheltuit peste 2.000 de lei în magazinele online românești de IT&C pe parcursul ultimului an.
Media veniturilor celor care au declarat că nu fac cumpărături online este 1.072 lei/lună, în timp ce media veniturilor lunare ale cumpărătorilor online este de 1.945 lei.
ANC analizează posibilitatea de a elabora, în colaborare cu industria și cu cei care cumpără online, un sistem alternativ de soluționare a disputelor survenite între cumpărători și magazinele online. Acest sistem ar crește încrederea cumpărătorilor în comerțul electronic, oferindu-le o modalitate mai simplă și mai rapidă de soluționare a disputelor decât cele existente în prezent. Un astfel de sistem a fost adoptat în multe țări membre ale Uniunii Europene.
Studiul a fost comandat de ANC și a fost realizat de Link 2 eCommerce. La analiză au participat 6.095 de respondenți din rândul utilizatorilor online și 51 din rândul magazinelor online.
Numărul magazinelor online din România va crește cu 50% pe an
