Numărul de mașini second-hand de import verificate de către Registrul Auto Român (RAR) la nivel național a scăzut în luna noiembrie cu 7,9% față de octombrie, la 41.148 unități, iar rata de respingere a crescut cu două puncte procentuale, la 19%, potrivit datelor Registrului. RAR a înregistrat în noiembrie 50.912 cereri pentru verificarea mașinilor, la nivel național, însă la centrele de testare s-au prezentat 41.148 de vehicule. Dintre acestea au fost respinse 9.492 unități, adică 19%, se arată într-un comunicat al RAR, remis, marți, agenției MEDIAFAX.
În octombrie, Registrul a consemnat 53.657 cereri de verificare, dar s-au prezentat la teste 44.702 vehicule. Dintre acestea, 17% (8.955 unități) au fost respinse.
Din aceste date rezultă că numărul de solicitări de verificare a scăzut cu 5% și că numărul de mașini prezentate la RAR a scăzut cu 7,9%.
Statisticile Registrului, de la începutul anului și până în prezent, arată că cel mai frecvent motiv de respingere sunt defecțiunile la sistemul de frânare. Urmează apoi probleme legate de emisiile de noxe și defecțini la sistemul de direcție.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu declara, la jumătatea lunii noiembrie, că va solicita ministrului Transporturilor să verifice, prin „supracontroale”, dacă la RAR sunt respectate condițiile de verificare tehnică a mașinilor second-hand, arătând că există numeroase informații conform cărora vehicule care nu corespund din punct de vedere tehnic primesc viza RAR.
Cele mai recente date privind înmatriculările de autoturisme din România, aferente primelor zece luni, arată că numărul noilor intrări în circulație ale mașinilor second-hand de import s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut, la 205.086 unități.
În același timp, înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 2,4%, la 252.935 automobile, potrivit Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Din statistica instituției reiese că tendința de creștere a importurilor de mașini second-hand a început în a doua jumătate a anului, la 1 iulie, după modificarea taxei auto. Atunci, valoarea valoarea taxei a fost redusă semnificativ pentru mașinile rulate, iar cuantumul a crescut ușor în cazul autoturismelor noi.
Companiile importatoare de mașini noi, producătorul autohton Dacia și mai mulți furnizori de componente pentru autovehicule au reclamat faptul că importurile masive de mașini rulate vor distruge industria auto națională, care se confruntă și cu probleme generate de recesiunea economică mondială.
Pentru a stimula vânzările de mașini noi, Guvernul vrea să suspende taxa auto pentru acestea, pe o perioadă de un an, începând cu 15 decembrie. Suspendarea taxei la această dată depinde însă de un răspuns al Comisiei Europene care s-a angajat să reacțione „cât de curând posibil”, fără să avanseze un termen.