„Vulpoiul vrând să fie amfitrionul bun;/ Pofti-ntr-o zi pe barză, la dânsul la dejun./ Meniu bogat n-avea să fie:/ (Cum să renunțe la economie?)/ O simplă supă într-o farfurie./ Cu ciocu-i lung și ascuțit,/ Zadarnic barza s-a trudit/ Să i-a vreo-nghițitură,/ În timp ce el, cu botul,/ Sorbise totul./ Trecu o vreme de la această aventură/ Iar barza, ca să se răzbune,/ Și ea-l poftește pe vulpoi. – Primesc cu bucurie, el îi spune,/ Să fim, ca între prieteni, amândoi.//
LA FONTAINE: Vulpoiul și barza
(continuare în subsolul rubricii)
1. Primul dușman al vulpii este vânătorul, al doilea e lupul flămând, iar al treilea: purecii care o năpădesc. De aceea, sărmana, se scarpină, se zvărcolește în praf, intră în baltă, dar de pureci tot nu scapă. O mai atacă unele boli ca râia și turbarea.E mare meșteră în săparea galeriilor, cu mai multe ieșiri, unde-și face vizuina. Uneori, fură vizuina subpământeană a unui animal, pe care-l alungă murdărindu-i intrarea. Acesta e curat și, când își află locuința spurcată și plină de pureci, o părăsește îndată, săpându-și alta. Atunci șmechera roșcată acaparează fără muncă vizuina acestuia:
a) castorul;
b) iepurele de vizuină;
c) bursucul
2. Vulpașin este un personaj construit în manieră romantică – el se transfigurează prin și pentru iubire. Respectat în întreaga mahala, își pierde toată forța și demnitatea în fața celei pe care o iubește și pentru care nutrește sentimente devastatoare. Iubirea pare a anihila răutatea și pornirile animalice din interiorul personajului, pare a-i atinge structura sa intimă și a-l purifica. Dragostea se asociază cu suferința, iar suferința lui este purificatoare În care piesă de teatru este întâlnit acest personaj?
a) Domnișoara Christina de Mircea Eliade;
b) Domnișoara Nastasia de G.M. Zamfirescu;
c) Domnișoara Helsinka de George Astaloș
¤ Un corb, care furase o bucată de carne, ședea cocoțat într-un pom. Vulpea îl zărise acolo și, voind să-i înșface bucata, se opri în fața lui și începu să-i laude prestanța și frumusețea, spunându-i că i se cuvine lui mai mult decât oricărei alte păsări să fie rege și ar fi ajuns la domnie, fără îndoială, dacă ar fi avut ceva glas. Corbul vrând să-i arate cumetrei că are și voce, țipă din răsputeri, scăpând astfel din gură bucata de carne. Vulpea se repezi numaidecât și, după ce înșfăcă bucata de carne, spuse: „ O, corbule, dacă tu aveai și ceva minte, nu ți-ar lipsi nimic pentru a domni asupra tuturor jivinelor”. Această fabulă se potrivește unui om fără judecată.
ESOP: Corbul și vulpea
3. Pelicula Vulpea cu trei picioare este o dramă din 2001, având în distribuție pe Angela Luce, Franco Nero și Tomas Arana.În ce țară a fost turnat acest film?
a) Argentina;
b) Mexic;
c) Italia
4. Filosof grec (384-322 î. Hr.), cel mai de seamă reprezentant al enciclopedismului antic. A promovat științele ca domeniu de sine stătător. La vârsta de 18 ani, venind la Atena, este primit în școala lui Platon, unde timp de 20 de ani studiază filosofia și scrie dialoguri de tip platonician, pe teme de retorică, morală și filosofie. A fost preceptorul lui Alexandru Macedon, rămânând la curtea lui până în anul 335 când se reîntoarce la Atena și întemeiază o școală proprie, Lyceul. Este autorul Istoriei animalelor din care am reținut următoareamaximă: „Vulpea nu se prinde de două ori în capcană”:
a) Aristotel;
b) Aristofan;
c) Calimah
Răspunsurile exacte în ziarul de mâine.
Test propus de MIHAI BURDUJA
// La ceasul hotărât, vulpoiul vine/ Și laudă cum se cuvine/ Finețea berzei și dejunul/ Cu tot tipicul, ca nici unul./Și ce mireasmă-mbietoare!/ Dar el, vulpoiul, nu e-n stare/ Să ia oleacă de mâncare:/ Friptura-i pusă într-un vas/ Cu gâtul lung și-ngust./ Doar barza-i simte bunul gust,/ Când ciocul ia câte un pic./ Cum nu mâncase chiar nimic,/ Flămând și de rușine,/ Vulpoiu-acasă- aleargă-ntins/ Cu coada-ntre picioare strânsă bine/ Și-urechile pleoștite,/ De parcă o găină l-ar fi prins./ Înșelători, din cele povestite,/ Învățătura singuri ați desprins”.
LA FONTAINE: Vulpoiul și barza
(Traducere de N. Mihăescu)
Variantele corecte la chestionarul nr. 1234. 1. a ; 2. b ; 3. a ; 4. c .