Ministrul Educației, Cristian Adomniție, va prezenta, luni, noul pachet de legi privind învățământul preuniversitar, superior și statutul personalului didactic, despre care spune că flexibilizează sistemul de finanțare, dă importanță școlilor și oferă deschidere universităților.
Proiectele se vor afla în dezbatere o lună, timp în care vor putea fi aduse sugestii și amendamente. Acestea vor fi analizate, evaluate și, după caz, integrate în proiect. După definitivare, proiectul va intra în dezbatere parlamentară, pentru a putea fi supus votului.
Descentralizare.
Ministrul Educației a declarat, în octombrie, că este mândru și mulțumit de acest pachet de legi, întrucât este un document complex, modern, care permite reducerea curriculei și descentralizarea financiară, mută accentul pe elev și impune standarde de pregătire pentru profesori.
„La nivelul școlii vor fi angajați profesorii, la nivelul școlii va fi selectat directorul, școala va fi finanțată pe număr de elevi. Meritocrația școlii va începe să primeze. Un alt lucru important vizează, de asemenea, descentralizarea curriculei, astfel încât, școala va putea să aleagă în măsură de 25-30 la sută materiile opționale. Mai mult, liceele vor putea organiza examene de admitere proprii. Mai multă autonomie dată liceelor și școlilor, îndeobște. Vor fi licee care vor putea, dacă vor dori, să-și organizeze examene de admitere la intrarea în liceu, pentru că vor dori să-și selecteze resursa umană. Va fi libertatea lor, pe care vor trebui să o comunice cu un an înainte, pentru ca părinții și copiii să se poată pregăti”, a spus Adomniței.
Școlile slabe, închise.
Totodată, absolvenții care vor să devină profesori trebuie să facă minimum doi ani de stagiatură, timp în care pot afla dacă au sau nu vocație de dascăl. După stagiatură, profesorul se poate înscrie la concursul de definitivat, acesta putând fi susținut de trei ori în cinci ani. Ulterior, profesorul definitiv se poate înscrie la concursul de titularizare, care va fi organizat de fiecare unitate de învățământ.
Unitățile de învățământ performante vor fi extinse și cele care nu oferă calitate s-ar putea închide. „Vreau să avem școli mai atractive, mai prietenoase, în care să dispară violența și actele care pătează onoarea, dar și care să se debaraseze de profesorii problemă”, a spus ministrul, adăugând că o școală bună va putea prelua infrastrucura uneia slabe desființate.
De la 3 la 16 ani.
Învățământul obligatoriu ar urma să înceapă la trei și să se încheie la 16 ani, cuprinzând trei ani de grădiniță, un an pregătitor, patru ani de școală generală și restul de gimnaziu.
În acest sens, ministrul Educației vrea ca până în 2010 să creeze locuri în grădinițe pentru toți copiii începând de la vârsta de trei ani.
„Eu aș vrea să știu ce fac cu copilul de la 2-3 ani. Avem doar creșele unde facem hrană și casă, și nu avem nici o valență educativă, de aceea respectivele unități sunt în subordinea Ministerului Sănătății Publice. Îmi doresc grădinițe și educatoare pentru toți copiii între 3 și 6 ani, iar învățământul obligatoriu să înceapă la trei ani și să se încheie la 16 ani”, a precizat ministrul Educației.