Noul guvern se angajează să finalizeze 1.000 km de autostradă și să înceapă execuția a 720 km



Noul guvern se angajează să finalizeze, până în 2012, aproape1.000 km de autostradă, din care 254 km reprezintă tronsonul Borș-Târgu Mureș din Autostrada Transilvania și 110 km între București și Comarnic, și să înceapă lucrările pentru alți 720 de km de autostradă. De asemenea, viitorul executiv are ca obiectiv modernizarea a 5.000 km de drumuri naționale.
Potrivit variantei intermediare a programului de guvernare, până în 2012 urmează să fie finalizată autostrada de pe coridorul IV Nădlac-Constanța (855 km), mai puțin tronsoanele Sibiu-Pitești (120 km) și Comarnic-Brașov (56 km), care vor fi realizate prin concesiune până în 2013-2014.
Lucrările la sectorul dintre Târgu Mureș și Brașov (161 km) al Autostrăzii Transilvania ar urma să fie încheiate în perioada 2013-2014, în prezent termenul final de execuție al proiectului fiind anul 2013.
Tot în domeniul autostrăzilor, noul guvern își propune realizarea Pactului Național Autostrăzile României pentru a asigura coerență și continuitate în finanțarea construcției de autostrăzi, dar și începerea lucrărilor la autostrăzile Târgu Mureș-Iași (300 km), Ploiești-Buzău-Focșani (108 km), Lugoj-Caransebeș-Orșova-Drobeta Turnu Severin-Craiova-Calafat și Autostrada Sudului București-Alexandria-Craiova (170 km).
În ceea ce privește modernizarea drumurilor naționale, o parte dintre obiective vizează realizarea de centuri ocolitoare pentru circa 50 de orașe, refacerea a 10.000 de km de drumuri județene prin colaborarea Ministerului Transporturilor cu consiliile județene.
De asemenea, lărgirea la patru benzi a părții de nord a centurii București va fi terminată până în anul 2011, iar porțiunea de sud până în anul 2013.
În domeniul transportului feroviar, programul de guvernare prevede finalizarea, până în anul 2009, a lucrărilor de modernizare a tronsonului de cale ferată București-Constanța și până în anul 2011 a tronsonului Câmpina – Brașov, reducerea termenului cu un an, de la 2013 la 2012, pentru reabilitarea secțiunii Curtici-Brașov, prin împărțirea în sectoare scurte.
Taxa de utilizarea a infrastructurii (TUI) urmează să fie modificată prin introducerea plății pe vagon, față de plata pe tren în prezent, diferențierea taxei în funcție de magistrală și tipul liniei (principală sau secundară).
De asemenea, taxa va plătită diferențiat în funcție de tipul trenului, respectiv de marfă sau de călători.
Totodată, Gara de Nord va fi modernizată printr-un parteneriat public privat prin transformarea zonelor adiacente în centru comercial, dar și gările din Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Timișoara, Iași, Craiova, Constanța și Galați, inclusiv dezvoltarea lor în complexe comerciale.
În sudul Capitalei va fi deschisă o stații de transfer RO-LA pentru preluarea traficului rutier de marfă care intră în țară prin vama Giurgiu și vor fi achiziționate 26 de trenuri de metrou.
Transportul aerian va fi susținut prin înființarea Companiei Naționale Aeroportuare București (Otopeni și Băneasa) și a Companiei Naționale Aeroportuare Banat (Timișoara-Arad), finalizarea terminalului de pasageri de la Aeroportul Internațional Henri Coandă București pentru atingerea unei capacități de cinci milioane de pasageri pe an, acordarea de sprijin tehnic și financiar pentru aeroporturile care deservesc zone cu potențial turistic ridicat (Suceava, Tulcea, Satu-Mare, Baia-Mare, Iași) și sprijin tehnic pentru autoritățile locale din județele Brașov, Alba, Galați-Brăila și Bistrița în vederea construirii de noi aeroporturi.
Pentru transportul naval, programul de guvern, prevede construirea unui pod peste Canalul Dunăre-Marea Neagră în zona Agigea care să facă legătura cu Autostrada Soarelui și centura Constanța, apărarea malurilor și modernizarea instalațiilor la Canalul Dunăre-Marea Neagră și Poarta Albă- Midia Năvodari, prelungirea digului de larg al Portului Constanța și simplificarea formalităților de control al navelor fluviale.