Noua formă a taxei auto, în continuare o taxă pe vânzarea mașinii și nu una pe poluare



Noua formă a taxei auto omite să acopere situația mașinilor vechi și poluante care nu vor mai fi revândute, acestea putând circula oricât de mult fără a face obiectul nou-propusei taxe, motiv pentru care aceasta nu este decât o altă formă de impozitare a tranzacțiilor cu mașini.
Guvernul a aprobat, miercuri, noua formă a taxei auto, încercând, prin prevederile acesteia, să repare discriminarea indirectă sesizată de Curtea Europeană de Justiție de la Luxembourg. Judecătorii instanței europene au apreciat că vechea formă îi dezavantajează pe proprietarii de mașini second-hand din alte state UE față de cei din România atunci când taxează doar cumpărările de mașini de pe piața europeană, nu și pe cele din piața românească.
În noua formă a taxei auto, Cabinetul a încercat, fără succes însă, aplicarea principiului european „poluatorul plătește” și în acest domeniu. Mijlocul prin care a găsit de cuviință s-o facă este însă unul nu tocmai acoperitor: Guvernul a decis ca, la prima cumpărare de către un cetățean român, orice mașină pentru care nu s-a plătit o taxă de poluare să facă obiectul impozitării, indiferent dacă vânzătorul este român sau străin și indiferent de vechimea, proveniența mașinii sau data la care ea a primit pentru prima dată numere românești.
Apar însă două probleme. Pe de-o parte, mașinile aduse în țară înainte de 1 ianuarie 2007, când România a introdus taxa de primă înmatriculare, au făcut obiectul taxei vamale pentru import, pe-atunci existentă, România nefiind încă stat membru al Uniunii Europene. Dacă aceste mașini sunt acum vândute, noul proprietar va trebui să plătească și taxa auto. Prin mecanismele logice ale pieței, valoarea mașinii importate atunci va scădea iar actualul proprietar va fi cu siguranță prejudiciat la vânzare. Pentru unii, acest lucru ar putea părea o dublă taxare, procedeu interzis de reglementările europene și naționale.
Pe de altă parte, poluarea provenită de la mașinile care nu-și vor mai schimba vreodată proprietarul și care nu au făcut obiectul taxei auto până acum nu va mai fi vreodată taxată. Ele pot circula fără nicio problemă, indiferent de vechime, posesorii plătind doar impozitul pentru dreptul de proprietate asupra acestora, nu și pentru emisiile de gaze. O nouă formă de discriminare, care poate fi reclamată de cei care plătesc taxa, cu șanse mari de câștig în instanță, potrivit juriștilor.
De altfel, Guvernul a avut nevoie de mai multe luni de reflecție asupra noii variante a taxei auto, în special pentru a analiza implicațiile juridice ale acesteia.
Cert este că, în forma actuală, taxa auto vizează în continuare tranzacțiile cu mașini, impozitarea făcându-se doar cu această ocazie, și nu poluarea reală pe care respectivele mașini o produc. Alternativa corectă ar fi fost o taxă anuală de poluare, calculată în funcție de cilindreea mașinilor, vechimea lor și numărul de kilometri parcurși anual. Soluție discutată în Cabinet, dar respinsă în favoarea celei alese miercuri.
Ovidiu Vanghele