Zilele municipiului Fălticeni, manifestare complexă care include activități culturale, sportive, spectacole și un târg al meșterilor populari, au început vineri, 15 iulie 2011, în Sala „Aurel Băeșu” a Muzeului de Artă „Ion Irimescu” Fălticeni, cu vernisajul unei expoziții și lansarea unui mic album. Ambele poartă semnătura cunoscutului artist plastic Gabrel Baban și se intitulează „Nostalgii fălticenene”.
Sunt expuse 49 de lucrări de grafică și de pictură reprezentând case și locuri din Fălticeniul de altădată.
Gabrel Baban, un artist care iubește orașul
Așa cum a precizat scriitorul Grigore Ilisei la vernisaj, expoziția „Nostalgii fălticenene” este un moment important pentru artist, „un artist iubit de dumneavoastră pentru că la rândul lui iubește acest oraș, dovada cea mai convingătoare fiind priveliștile pe care le aveți în fața dumneavoastră și care, cred eu, vor fi într-un viitor nu foarte îndepărtat niște dovezi ale orașului care a fost.
Expoziția pictorului Gabrel Baban are pe de o parte frumusețe pentru că este făcută de un artist, este o transfigurare dincolo de fidelitățile pe care le vedeți, dar în același timp este și o operațiune de conservare a unor imagini, multe din ele pierdute, uitate de noi, altele existând în mintea și sufletul nostru, fiind imagini de acum 40 sau 50 de ani”.
Un album de rugăciune
Micul album „Nostalgii fălticenene”, lansat vineri, este de fapt un catalog al expoziției vernisate, în care se regăsesc atât lucrările de grafică în care artistul fălticenean caligrafiază secvențe din urbea de altădată, cât și tablourile despre care criticul de artă Valentin Ciucă a scris în „Dicționarul artelor frumoase din Moldova” că „respectă elementele de bază ale culorii locale și-i adaugă accentele revelatoare ale personalității. Este un album pe care Grigore Ilisei îl intitulează în prefață, „Un album de rugăciune”.
Pictorul Gabrel Baban adună între copertele unui album, botezat nu neapărat original, dar potrivit și grăitor, „Nostalgii fălticenene”, o parte dintre lucrările sale care au ca temă târgul unde a văzut lumina zilei și în care viețuiește de bune decenii. Răsfoind albumul te trezești dintr-odată parcă într-o altă lume, în acel Fălticeni dispărut sub bagheta magică a timpului într-un inevitabil proces de schimbare la față.
“Laviurile, desenele, uleiurile, cu tușele lor dense și mozaicate îți apar, descoperite înlăuntrul albumului, niște plante de ierbar. Clorofila s-a uscat, a rămas doar materia care conservă întru veșnicie duhul și aroma. Gabrel Baban a simțit nevoia, de-a lungul anilor, să treacă în desen, în laviu și apoi în forme definitive, precum uleiul, colțuri pitorești de târg, case și oameni, din care multe nu mai există azi. A făcut-o pentru că a receptat cu putere virtuțile picturale, poezia reavănă a lor, insolitul, aburul de trecut, cromatismul dens, expresionismul și chiar metafizica acestora”, au fost o parte din referințele scriitorului Grigore Ilisei despre album.
Documente inestimabile pentru reconstruirea orașului vechi
Scriitorul Grigore Ilisei a mai arătat că multe dintre peisajele inspiratoare au dispărut iremediabil, iar creațiunile izvodite anotimp de anotimp au ajuns a fi documente inestimabile. „«Nostalgiile fălticenene» ale lui Gabrel Baban ar putea juca rolul pe care l-au avut pânzele și stampele în reconstruirea centrului istoric al Varșoviei, Stare Mesto, distrus de germani în Al Doilea Război Mondial și reclădit cu acribie de polonezi imediat după eliberare, într-o stare de maximă urgență, ca un semn al întoarcerii la normalitate. «Nostalgiile» lui Gabrel Baban ni se înfățișează aidoma unor odăjdii în care sălășluiește, de neatins de nici un buldozer, de nici o minte sau mână răufăcătoare, ceva din ethosul acestui târg al izvoarelor cu apă vie, cea din care au băut atâția și atâția nemuritori, precum au fost între cei dintâi Mihail Sadoveanu și Eugen Lovinescu”, a precizat Grigore Ilisei.
Expoziție documentar care creează nostalgii
Înainte de a oferi gratuit celor prezenți la vernisaj câte un album, Gabrel Baban a mulțumit publicului care a răspuns invitației de a participa la acest vernisaj, public pe care artistul îl simte mereu aproape, Primăriei și Consiliului Local Fălticeni, care au sprijinit financiar apariția albumului și organizarea expoziției.
„Ceea ce vă prezint dumneavoastră acum este la sugestia domnului Dăscălescu (directorul Muzeului de Artă «Ion Irimescu») care m-a provocat să scot la iveală ceea ce de fapt pentru mine erau niște consemnări, niște schițe făcute de-a lungul timpului, lucrările de grafică în mod deosebit și, după aceea, pictura. Lucrările au la bază niște momente, momente în care eu am pus suflet, momente în care mi s-a părut că lumina cade frumos pe o fațadă de clădire, că într-un anumit loc este ceva interesant. De aceea v-aș ruga să priviți expoziția în ansamblu, ca pe un documentar, care, pentru cei care am trăit în urmă cu 30, cu 40 de ani, aici ne creează nostalgii. Fiecare lucrare evocă o stare de spirit, o stare sufletească, evocă o anumită lumină, căldură sau frig, bâzâit de albină sau de muscă. Atunci când pictez un tablou și aceste aspecte stârnesc o anumită stare care mă influențează. Pentru dumneavoastră poate să fie o amintire care sper să vă placă. Cele 49 de lucrări expuse sunt selectate dintr-un număr mult mai mare de schițe, de lucrări pe care le-am făcut până acum. Unele din lucrările expuse sunt reluări după desenele făcute când eram copil, înainte de a fi școlit în direcția artelor plastice”, a spus artistul plastic Gabrel Baban.