Normele de aplicare a legii privind taxa auto, prin HG, în maxim 15 zile de la publicare în Monitor



Normele de aplicare a legii privind taxa auto vor fi aprobate prin hotărâre de Guvern în maxim 15 zile de la intrarea în vigoare a acestui act normativ, respectiv după publicarea în Monitorul Oficial, informează, vineri, Ministerul Mediului.
îPreședintele Traian Băsescu a semnat, joi, decretul pentru promulgarea Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit căreia românii care cumpără o mașină pentru care nu s-a plătit o astfel de taxă trebuie să o achite.
Pentru a fi publicată în Monitorul Oficial, legea trebuie transmisă de la Președinție către Camera Deputaților, instituție care va trimite actul normativ la Monitorul Oficial pentru publicare.
După ce va intra în vigoare Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în termen de maximum 15 zile, Guvernul va aproba, prin hotărâre, normele de aplicare a acesteia.
Actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferența de taxă plătită. Astfel, persoanele care au plătit pentru taxa de poluare sume mai mari decât cele rezultate din aplicarea acestei legi se pot prezenta la ghișeele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea sumelor reprezentând diferența de taxa, în condițiile legii.
Potrivit legii care are la bază principiul „poluatorul plătește”, taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare această lege.
Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situațiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 și norma de poluare), luând în considerare și deprecierea autoturismului.
Această lege elimină și discriminarea indirectă menționată în hotărârile Curții Europene de Justiție, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule.
Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanțate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucția ecologică și gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul național de îmbunătățire a calității mediului prin realizarea de spații verzi în localități; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei și solului, inclusiv monitorizarea calității aerului; Programul pentru creșterea producției de energie din surse regenerabile; Programul vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru bicicliști.