Modul în care Primăria Vatra Dornei a organizat o licitație pentru repararea și întreținerea străzilor din acest municipiu poate constitui un exemplu cât se poate de elocvent pentru cheltuirea ilegală a banilor publici.
O comisie constituită prin ordin al Prefectului județului Suceava, Sorin Popescu, a verificat la începutul acestei luni modul în care Primăria Vatra Dornei a organizat în cursul lunii februarie licitația pentru „Proiectarea, modernizarea, repararea și întreținerea drumurilor și străzilor” din acest municipiu.
Proiectul are o valoare de circa patru milioane de euro, investițiile urmând să se realizeze pe o perioadă de patru ani. Licitația a fost câștigată de SC Asfalt Super SRL Blejnoi din județul Prahova, firmă care a fost înființată cu doar două zile înainte de a depune oferta pentru lucrările respective. Mai mult, pentru a putea participa la licitație, firma din Blejnoi a depus o documentație prin care arăta faptul că este susținută financiar și economic de o altă firmă, SC Condorii Sult SRL Ploiești, care însă avea datorii la bugetul de stat de 68 de miliarde de lei vechi. Ambele firme sunt controlate de omul de afaceri din județul Prahova Gheorghe Șulț. În condițiile în care datoriile de 68 de miliarde de lei vechi îl împiedicau pe acesta să participe la licitație cu firma Condorii Sult SRL, acesta a înființat o nouă firmă, Asfalt Super SRL, pentru a participa la licitația organizată de Primăria Vatra Dornei.
Zece nereguli în modul de organizare a licitației
Prefectul Sorin Popescu a arătat că membrii comisiei au descoperit nu mai puțin de zece nereguli în organizarea licitației și în stabilirea firmei care urmează să realizeze proiectul.
În urma verificării documentației care a stat la baza procedurii de atribuire a ofertei câștigătoare, membrii comisiei au stabilit că procedura de achiziție publică prin licitație deschisă organizată de Primăria Vatra Dornei nu a avut susținerea Consiliului Local al acestui municipiu, așa cum prevede Legea administrației publice locale.
De asemenea, în raportul comisiei se arată că primarul din Vatra Dornei, Ioan Moraru, nu a fost împuternicit printr-o hotărâre a Consiliului Local să reprezinte interesele unității administrativ-teritoriale în vederea finanțării și realizării acestui proiect de interes public local.
În raportul comisiei de control se arată că documentația tehnico-economică care a stat la baza organizării procedurii de achiziție publică prin licitație nu are avizul sau aprobarea Consiliului Local, ceea ce constituie o nouă încălcare a prevederilor Legii administrației publice locale.
Seria neregulilor continuă cu „acordul cadru de lucrări”, în care nu sunt prevăzute obligațiile pe care operatorul economic și le-a asumat prin propunerea tehnică și nici prețul unitar pe care firma l-a prevăzut în propunerea financiară și pe baza căruia se va determina prețul fiecărui contract atribuit ulterior, fiind încălcate astfel prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică.
Primăria Vatra Dornei nu a solicitat documente justificative de la Asfalt Super SRL
În urma controlului de la Primăria Vatra Dornei s-a stabilit faptul că această instituție nu a luat în considerare data la care firma Asfalt Super SRL a fost înființată sau și-a început activitatea comercială, încălcându-se din nou prevederile OUG 34/2006, în care se precizează faptul că o firmă care participă la licitație trebuie să demonstreze ce situație economică și financiară are.
În raportul comisiei de control se mai spune că Primăria Vatra Dornei nu s-a folosit de prevederile Ordonanței privind atribuirea contractelor de achiziție publică, în sensul că nu a solicitat documente justificative de la ofertantul SC Asfalt Super SRL Blejoi, susținut, în privința capacității economice și financiare, de SC Condorii Sult SRL Ploiești. În aceste condiții, primăria nu avea de unde să știe dacă firma în cauză și-a îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări către bugetele componente ale bugetului general consolidate.
Experții Prefecturii Suceava au mai constatat faptul că Primăria Vatra Dornei nu a estimat valoarea contractului acord-cadru pe baza calculării și însumării tuturor sumelor plătibile pentru îndeplinirea contractului respectiv, fără taxa pe valoarea adăugată, și nici nu a solicitat firmei în cauză, cât și persoanei juridice care o susține, să facă dovada situației sale economice și financiare.
De asemenea, Primăria Vatra Dornei a utilizat în mod abuziv sau impropriu acordurile-cadru, astfel încât să împiedice, să restrângă sau să distorsioneze concurența.
Instituțiile statului trebuie să ia măsuri pentru anularea licitației
Potrivit raportului comisiei de control, SC Asfalt Super SRL Blejoi, firmă care a prezentat oferta declarată câștigătoare a licitației, s-a înființat cu două zile înainte de a depune oferta de participare și are același unic administrator cu SC Condorii Sult SRL Ploiești. Experții Prefecturii au constatat faptul că firma Condorii Sult SRL Ploiești nu a putut participa la licitația organizată de Primăria Vatra Dornei din cauza datoriilor la bugetul asigurărilor sociale și de stat, în cuantum de aproximativ 68 miliarde lei vechi. Cu toate acestea, firma din Ploiești a anunțat că asigură susținerea economică și financiară a SC Asfalt Super SRL Blejoi, care are ca obiect de activitate principală lucrări de construcții ale clădirilor rezidențiale și nerezidențiale.
În urma tuturor neregulilor constatate cu privire la modul de organizare a licitației și de atribuire a câștigătorului, prefectul Sorin Popescu a înaintat concluziile Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, Inspectoratului de Poliție Județean Suceava, Camerei Județeane de Conturi Suceava, Inspectoratului de Concurență, Primăriei și Consiliului Local Vatra Dornei.
Prefectul județului Suceava a precizat că aceste instituții trebuie să dispună măsuri atât pentru anularea licitației publice și implicit a acordului cadrul încheiat, cât și pentru determinarea posibilelor implicații de natură contravențională sau penală.
Primarul din Vatra Dornei: Licitația a fost organizată legal
Deși membrii comisiei de control au stabilit nu mai puțin de zece nereguli în modul de organizare a licitației și de stabilire a câștigătorului, primarul din Vatra Dornei, Ioan Moraru, susține în continuare că licitația a fost organizată legal.
„Susțin în continuare că toate demersurile care au stat la baza organizării acestei licitații au fost legale”, a spus Moraru. El a adăugat că așteaptă să primească în mod oficial atât ordinul prefectului prin care a fost constituită comisia de control, cât și constatările acesteia, după care va hotărî ce va face în continuare.
Ioan Moraru a mai precizat că procedura de organizare a licitației a fost legală, mai ales că Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice a verificat caietul de sarcini.
Control
Noian de nereguli la o licitație de patru milioane de euro la Primăria Vatra Dornei
