Nica: Vom face uitată birocrația în România la emiterea actelor de stare civilă



România va avea la finele anului 2014 un sistem care „va face uitată birocrația” la emiterea actelor de stare civilă, acestea urmând să fie obținute de către cetățeni doar prin simpla prezentare a unui act de identitate la primărie, potrivit ministrului pentru Societatea Informațională, Dan Nica.
„Vreau să vă vorbesc de două proiecte IT naționale. Primul se referă la sistemul național de eliberare a actelor de stare civilă. Dacă vrei să obții un certificat de naștere, oriunde de duci, la un spital, la o primărie, ai uitat de partea de birocrație. După ce sistemul va deveni funcțional, toate actele de stare civilă vor fi disponibile într-o bază de date centrală. Funcționarul de la primărie sau de la spital îți va găsi certificatul de naștere, de căsătorie sau alte acte de stare civilă prin accesarea acestei baze de date. Nu mai multiplici la xerox nimic, nu mai umbli cu actele în original, s-a terminat cu toată hârțogăria”, a spus Dan Nica, la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată duminică de Pro TV.
El a arătat că funcționarea sistemului, a cărui durată de realizare va fi de 18 luni, presupune scanarea tuturor actelor de stare civilă din România din ultimii 100 de ani.
„Sistemul va fi scos la licitație, probabil că procedra de atribuire a fost lansată pe www.e-licitație.ro„, a spus Nica.
Valoarea proiectului se ridică la 35 milioane de euro, conform unui anunț al Ministerului pentru Societatea Informațională (MSI) din 22 aprilie.
Realizarea sistemului va crește gradul de transparență a prelucrării datelor de stare civilă, va reduce birocrația și timpul necesar emiterii unui certificat de stare civil, precum și gestionarea coerentă și asistată, prin mijloace IT, a unui volum important de activități de stare civilă.
Pentru acest proiect au fost alocate 154 milioane de lei, din care 127,36 milioane de lei din fonduri europene și 26,64 milioane de lei de la bugetul de stat, potrivit datelor MSI.
Al doilea proiect IT la care s-a referit Nica este Registrul Agricol al României.
„El are un buget inițial de 50 milioane de euro. Dacă vor fi economii și suplimentări, sper să-l ducem la 100 milioane de euro, în urma căruia 750 sau 1.500 de localități vor avea pentru prima data sistemul care le va permite partea de parceleare. Sper să atrag finanțare și din bugetul alocat României în exercițiul financiar 2014-2020 pentru cadastru, care se ridică la 500 milioane de euro. Cu sumele actuale, din economii, dar și din bugetul de 500 milioane de euro, sper să extind acest sistem la nivel național”, a spus Nica.
Potrivit datelor MSI, Registrul Agricol al României va conține informații despre fiecare gospodărie, precum numărul membrilor gospodăriei, suprafețe, tipuri de culturi, mașini, instalații sau unelte.
Cerințele proiectului vor impune standarde de interoperabilitate între primării, consilii județene, Ministerul Afacerilor Interne, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Ministerul Finanțelor și Oficiul Național Registrul Comerțului.
Beneficiarii proiectului sunt consiliile județene, ca lideri de proiect, în parteneriat cu alte unități administrativ-teritoriale din județul respectiv.
Alocarea financiară aferentă prezentei cereri de propuneri de proiecte este de 220 milioane de lei, din care fonduri europeme – 181,94 milioane de lei și bugetul de stat – 38,06 milioane de lei.