Noile măsuri privind condițiile de acces în incintă dispuse din această lună de conducerea Spitalului Suceava i-au nemulțumit pe aparținătorii bolnavilor internați. Vizitatorii reclamă că pacienții sunt lipsiți de sprijinul moral al familiei, de hrana și medicamentele de care au nevoie, având în vedere că intrarea pe secții nu mai este permisă la orice oră. Cei mai revoltați sunt aparținătorii bolnavilor care au fost sau urmează să fie operați și cei ai bolnavilor imobilizați la pat, care nu se pot deplasa până la recepția situată la parterul unității pentru a-și vedea rudele sau a-și ridica pachetul adus de-acasă. „Soția mea trebuie să intre în sala de operații, pentru o cezariană, iar eu nu reușesc să o văd sau să discut cu un doctor despre starea ei”, susține un aparținător. „Nu am mai văzut așa ceva nicăieri, nici în străinătate și nici în spitalele mari din țară. Nu mi se pare corect, cel puțin atâta timp cât nu li se asigură în spital tot ce au nevoie”, afirmă un alt aparținător.
Argumente pro și contra
O rudă a unui bolnav internat a declarat: „Cele două ore de vizită după-amiaza au fost prost alese. Sunt oameni care vin din creierii munților, care au copii și animale acasă. Ei când mai ajung înapoi pe la casele lor? Ca să nu mai vorbim de faptul că se produce aglomerație în spital, aduci când ușile de pe secții se deschid, iar toată lumea dă năvală. Sunt și peste o sută de oameni care așteaptă să intre”.
În replică, administrația unității afirmă că restricționarea accesului în incintă este benefică pentru că asigură ordinea și curățenia, dar mai ales pentru că elimină situațiile conflictuale, care pun în pericol siguranța bolnavilor și a cadrelor medicale.
În conferință de presă, purtătorul de cuvânt al Spitalului Suceava, dr. Tiberius Brădățan, a explicat că situațiile de agresiune verbală sau fizică sunt destul de frecvente, ultimul caz înregistrându-se chiar săptămâna trecută: „O persoană care a intrat în spital fără a avea voie, forțând intrarea prin ambulatoriul de specialitate, l-a agresat pe aparținătorul unui pacient internat, care se afla în secție în condiții legale. Situații de acest gen sunt de nedorit pentru că perturbă liniștea bolnavilor”.
Grupurile mai mari de trei persoane sunt interzise pe secții
Potrivit noului regulament instituit de conducerea Spitalului Suceava, contestat deja cu vehemență de aparținători, accesul vizitatorilor se face între orele 14.00 – 16.00, de luni până vineri, și între orele 12.00 – 16.00, sâmbăta și duminica și în sărbătorile legale. Aparținătorii trebuie să prezinte la recepție actul de identitate și să fie înscriși în registrul special al vizitatorilor. Ei vor primi un ecuson pe care trebuie să-l poarte la vedere și să respecte niște reguli, care presupun printre altele să aibă o îmbrăcăminte decentă, să nu fotografieze sau filmeze în incintă fără acordul managerului și să nu aibă asupra lor arme sau stupefiante.
Noul regulament interzice și intrarea în secții a grupurilor de mai mult de trei persoane. Dacă este vorba de situații speciale, aparținătorii pot primi un bilet de liber acces în afara orelor de vizită stabilite de conducere. Acest bilet va fi eliberat de medicul curant și avizat de șeful de secție și de manager, care își vor da acordul pe un anumit interval de timp.
Persoanele care însoțesc minori trebuie să dovedească legătura cu aceștia
Conform noilor reglementări, este interzis accesul persoanelor străine în zonele cu risc ale spitalului: Reanimare, Bloc Operator, Bloc Nașteri, Nou-născuți, Sterilizare centralizată, laboratoare, depozite deșeuri periculoase, stație de oxigen. Excepție de la aceste interdicții fac cazurile speciale aprobate numai de managerul spitalului. Persoanele care însoțesc minori vor fi legitimate pentru a se stabili calitatea pe care o au în raport cu minorul: reprezentant legal, grad de rudenie și legitimitatea părăsirii spitalului de către copil, se mai arată în regulament.
În cazul apariției oricăror nereguli pe durata vizitelor, personalul medico-sanitar va sesiza serviciul de pază. Dacă managerul spitalului stabilește o perioadă de carantină, conform dispozițiilor autorității tutelare superioare, în această perioadă se limitează sau se interzice, după caz, accesul în spital.
Accesul la Laboratorul de Radiologie și Imagistică Medicală se va face pentru pacienții internați prin holul central situat la nivelul I, conform programării la investigație. Pentru persoanele din afară, accesul se va face pe baza recomandării medicale sau la cerere, de luni până vineri, în intervalul orar 7.00-9.00 (intrarea se face prin ușa principală a Laboratorului de Radiologie și Imagistică Medicală).
Accesul în ambulatoriu al pacienților, însoțiți sau nu, este permis în funcție de programul ambulatoriului, adică de luni până vineri, între orele 7.00 – 15.00, cu sau fără bilet de trimitere.
Accesul salariaților unor firme prestatoare de servicii în spital este permis numai în timpul programului de lucru, pe bază de tabel nominal, aprobat de manager, document de identitate și/sau legitimație de serviciu. În secții, aceștia au permisă intrarea după orele 13.00, dar numai dacă sunt însoțiți de reprezentați ai spitalului.
Și accesul salariaților în spital a fost modificat
Accesul salariaților este permis pe baza cardului-ecuson numai la punctele de control acces, care funcționează larecepția din holul principal, la recepția de la intrarea în aripa nouă (pentru salariații Balneo-Fizio-Terapie, Cardiologie și Ortopedie) și la intrările principale din secțiile exterioare – Oncologie, Pneumoftiziologie, Boli Infecțioase, Dermatologie și Psihiatrie.
Tot în baza noului regulament, este interzis accesul în spital al persoanelor care au asupra lor armament, muniții, substanțe toxice, stupefiante, explozive sau alte instrumente care pot pune în pericol viața, integritatea corporală sau sănătatea personalului spitalului sau pot afecta patrimoniul spitalului. Excepție de la aceste reguli fac persoanele aflate în misiune de intervenție, de protecție a unor demnitari. Accesul persoanelor care au asupra lor aparate de filmat sau fotografiat sau înregistrat se face numai cu aprobarea managerului spitalului.