Finanțarea construcției șoselei de centură a orașului Gura Humorului se lasă cu lupte grele între președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, și premierul României, Ilie Bolojan. La finalul ședinței de joi a deliberativului județean, Gheorghe Șoldan a prezentat detalii dintr-o discuție pe care a avut-o cu Ilie Bolojan în biroul acestuia de la Guvern pe marginea proiectului și valorii investiției în varianta ocolitoare a orașului Gura Humorului. Șoldan a precizat că în cadrul discuțiilor premierul Bolojan a solicitat reducerea sumei necesare pentru această investiție pe motiv că „România nu ar avea bani în momentul de față pentru județul Suceava, pentru această investiție”.
„Premierul a solicitat să mai scădem din preț și a spus că i se pare prea scump pentru județul Suceava. A spus că e prea scumpă pentru acest moment și că vrea să înțeleagă dacă se justifică o astfel de investiție în acest moment pentru județul Suceava”, a arătat șeful administrației județene, care a amintit că în urma reactualizării devizului pentru această investiție suma necesară ar fi de aproximativ 180 de milioane de euro. Gheorghe Șoldan a spus că personal înțelege argumentul financiar invocat de premier, însă a arătat că economiile solicitate de Ilie Bolojan se vor putea face în urma licitației pentru centura Humorului.
Președintele Consiliului Județean Suceava a subliniat faptul că varianta ocolitoare a orașului Gura Humorului este vitală pentru județ și că se va lupta până la capăt pentru această investiție, promisă încă din campania electorală. Mai mult, el a arătat că investiția este extrem de importantă pentru decongestionarea traficului, în condițiile în care Gura Humorului este în prezent al treilea punct critic de blocaj rutier din România, cu peste 10.000 de vehicule care traversează zilnic orașul.
„S-au dus negocieri și am spus destul de clar că dacă e o problemă pentru județul Suceava că în fruntea județului în funcția de președinte stă Gheorghe Șoldan și eu sunt cel care blochează această investiție, atunci sunt dispus să îmi pun demisia acolo, în biroul premierului. Și nu am spus-o așa, doar de dragul declarațiilor. Am promis în campania electorală că această variantă ocolitoare va fi făcută. I-am spus premierului că nu vreau să pun presiune nici pe dumneavoastră, nici pe mine, dar județul Suceava nu mai poate aștepta. Și dacă este doar o acțiune subiectivă a unor oameni de la București care condamnă județul Suceava la subdezvoltare, sunt dispus să merg până acolo să nu fiu eu cel care condamnă la subdezvoltare județul”, a arătat Gheorghe Șoldan.
- Șoldan: „Cred că premierul Ilie Bolojan va înțelege în cele din urmă necesitatea acestei investiții”
Președintele CJ Suceava a amintit că, în momentul de față, Guvernul mai trebuie să emită o singură hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru centura orașului Gura Humorului. „Proiectul de hotărâre pentru aprobarea acestor indicatori a fost pus pe ordinea de zi a Guvernului în urmă cu circa două săptămâni, însă a fost retras. Sperăm ca într-o ședință viitoare, cât mai repede, acești indicatori să fie aprobați de Guvern”, a mai declarat Șoldan.
El a mai explicat că varianta ocolitoare Gura Humorului este inclusă în Programul Operațional Transporturi 2021-2027, cu o finanțare de 60% din fonduri europene și 40% din fonduri guvernamentale. Mai mult, Șoldan a subliniat că instituția pe care o conduce și-a asumat să preia 10-15% din valoare proiectului, ceea ce ar însemna un efort bugetar destul de mare pentru Consiliul Județean Suceava, adică aproximativ 20 de milioane de euro. „Suma guvernamentală care va trebui pusă pentru județul Suceava ar fi undeva la 60 de milioane de euro în 20 de luni. Dacă e mult pentru statul român 60 de milioane de euro pentru județul Suceava, iar eu va trebui să am o garanție că se va finaliza această șosea de centură, și dacă condiția va fi să plecăm noi, atunci o vom face. Și asta pentru că județul Suceava merită această investiție importantă și o vom face”, a afirmat Gheorghe Șoldan.
Pe de altă parte, el a atras atenția că „a văzut la televizor” că există transportatori din județul Suceava care sunt nemulțumiți de întârzierile care apar în realizarea investiției și că există riscul ca aceștia, în semn de protest, să blocheze sensul giratoriu de la Păltinoasa până când Guvernul va decide să aprobe indicatorii tehnic-economici.
„Cred că premierul Ilie Bolojan va înțelege în cele din urmă necesitatea acestei investiții. I-am promis că dacă se va ajunge la blocarea acelui drum de către camioane îl voi anunța cu 24 de ore înainte. Însă sunt convins că nu se va ajunge în această situație”, a transmis Gheorghe Șoldan.
În final, președintele CJ Suceava a ținut să precizeze că de la preluarea mandatului, împreună cu specialiști din această instituție, a venit cu o nouă soluție tehnică și realistă pentru centura Humorului, singura posibilă din punct de vedere economic și tehnic, și anume construcția în etape, cu o primă fază în regim de “half-profile”. „Această schimbare a făcut toată diferența. De la un cost total estimat inițial la nivel de autostradă, de 540 de milioane de euro în 2021, care astăzi ar fi depășit 700 de milioane de euro, am reușit să reducem costurile investiției pentru prima etapă de half-profile”, a arătat Șoldan. De precizat că traseul centurii Humorului are o lungime totală de 9,4 kilometri, dintre care aproximativ 5,3 kilometri de viaduct, care va traversa râul Moldova la înălțimi de până la 17 metri. „Este singurul traseu viabil din punct de vedere tehnic, care nu presupune demolări, nu afectează locuințe și nu atinge ariile protejate din zonă”, a declarat Șoldan, care a subliniat faptul că în doar 12 luni de la preluarea mandatului, un proiect blocat ani de zile a devenit pregătit pentru finanțare și implementare.






