Nazare: Este vitală o schemă de compensare a datoriilor la CFR Marfă



Aprobarea unei scheme de compensare a datoriilor este vitală pentru CFR Marfă întrucât compania a devenit viabilă anul trecut și ar fi avut profit dacă nu ar fi fost grevată de arieratele istorice, afirmă ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Alexandru Nazare.
Nazare s-a întâlnit vineri la Bruxelles cu Joaquin Almunia, vicepreședintele Comisiei Europene și comisar european responsabil de concurență, printre temele de discuție figurând și privatizarea CFR Marfă.
„Privatizarea CFR Marfă este necesară pentru a oferi acestei companii o șansă de salvare, având în vedere nivelul arieratelor din 2007 încoace. În 2010 și 2011, datorită planului de restructurare și eficientizare a companiei am reușit să reducem semnificativ pierderile și să asigurăm CFR Marfă o șansă la supraviețuire. Dar numai printr-o injecție de capital substanțială rezultată în urma privatizării pachetului majoritar de 51% din acțiuni vom putea face din CFR Marfă o companie rentabilă”, a declarat ministrul Transporturilor.
El a adăugat că până la finele lunii aprilie vor fi încheiate procedurile de atribuire a contractului de consultanță pentru privatizare, menționând că au fost depuse nouă oferte în etapa de depunere a expresiilor de interes, iar până la sfârșitul acestui an va fi finalizat procesul de vânzare a pachetului majoritar de acțiuni.
Potrivit datelor financiare preliminare ale CFR Marfă cuprinse în proiectul de buget pe 2012, operatorul a înregistrat anul trecut pierderi de 133,5 milioane lei, mai mari cu 67,9% față de nivelul aprobat de Guvern prin bugetul de venituri și cheltuieli al companiei, de 79,5 milioane lei.
Ultimul an când CFR Marfă a înregistrat profit a fost în 2007, cu un câștig de 6,12 milioane lei, în scădere cu 85,7% față de anul precedent, potrivit datelor Ministerului Finanțelor. Operatorul de transport feroviar a înregistrat pierderi de 169,44 milioane lei în 2008, de 341,95 milioane lei în 2009 și de 535,26 milioane lei în 2010.
Compania a încheiat anul trecut cu datorii de 1,25 miliarde lei, cu 200 milioane lei mai puțin față de anul precedent, și estimează pentru acest an o creștere de 4%, la 1,3 miliarde lei.
În scrisoarea de intenție semnată de Guvern și FMI în luna septembrie a anului trecut, CFR Marfă era inclusă în grupul primelor nouă companii pentru care va fi angajat un manager privat, cu perspectiva vânzării doar a unui pachet de 20% din acțiuni.
Câteva săptămâni mai târziu, CSAT a decis vânzare a peste 50% din acțiuni, președintele Traian Băsescu afirmând că CFR Marfă a fost „profund căpușată” prin serviciile care i s-au prestat și că singura metodă de diminuare a vulnerabilității companiilor de stat este privatizarea.
Ulterior, în luna decembrie, Guvernul și FMI au convenit ca CFR Marfă să fie scoasă de pe lista companiilor cu management privat și vândută unui investitor strategic, într-un proces care să fie încheiat până la sfârșitul lunii octombrie și în care să poată fi implicate BERD și IFC, divizia de investiții a Băncii Mondiale.
CFR Marfă a ocupat în 2010 locul 10 în Europa din punct de vedere al volumului de mărfuri transportate, cu 31 milioane tone, și avea la finele anului trecut aproximativ 8.300 de salariați.