Lucrările la șoseaua de centură a Sucevei încep să semene cu un scenariu de film de groază pentru proprietarii de terenuri care încă nu au fost despăgubiți. Dacă cei care dețin terenuri în zona Moara și Pătrăuți au primit sume cuprinse între 63,74 – 154,62 de lei/mp, situația s-a schimbat radical pentru proprietarii din zona Șcheia. În urma modificării legii privind condițiile de expropriere, oamenii s-ar putea alege cu sume ridicole față de cele încasate de vecini, de la 0,8 lei/mp și până la un maxim de 20 de lei/mp.
Nebunia a apărut după intrarea în vigoare a Legii 255/2010, care modifică Legea 198/2004 și care prevede că prețurile pentru terenurile expropriate se stabilesc în funcție de tarifele existente la Camera Notarilor Publici din fiecare județ în parte. Ori, în cazul județului Suceava, pentru zona Șcheia, prețurile sunt următoarele: 0,80 – 1,20 de lei/mp pentru terenurile situate în extravilan, respectiv 12 – 20 de lei/mp pentru terenurile situate în intravilan.
Asta înseamnă că sumele pe care proprietarii de terenuri le vor încasa ca despăgubiri vor fi ridicol de mici. Discrepanțele sunt colosale față de vecinii despăgubiți deja și care au încasat sume de câteva ori mai mari. De altfel, nemulțumirile în rândul oamenilor care ar urma să fie despăgubiți după noua lege sunt tot mai mari.
„De ce pe un teren într-o gârlă, fără nici o valoare, s-au plătit câteva mii de euro, iar pentru terenul meu, aflat într-o zonă cu construcții, să primesc doar praful de pe tobă. Nu voi permite niciodată să mi se ia terenul pe nimic. Îi voi da în judecată și mă voi lupta până în pânzele albe”, a mărturisit Răzvan Guzu, unul dintre proprietarii de terenuri din zona Șcheia.
La Șcheia sunt 423 de parcele
Tronsonul de la Șcheia este și cel mai lung din cele trei în care a fost împărțită șoseaua de centură. Este vorba de o distanță de 7,6 km, pe care se regăsesc nu mai puțin de 423 de parcele care ar urma să facă obiectul evaluării pentru stabilirea prețurilor acordate drept despăgubiri. Practic, asta înseamnă câteva sute de proprietari nemulțumiți, care se gândesc că nu pot fi păcăliți pe față.
Oamenii au adus în discuție și faptul că alți vecini au primit câte 2 lei/mp de la constructor pentru a-i permite acestuia să amplaseze utilajele pe terenurile lor.
„Cum se poate gândi cineva ca mie să-mi ia terenul și să-mi plătească 1,2 lei/mp, iar vecinul să încaseze drept chirie 2 lei/mp și să rămână și cu terenul la finalul lucrărilor. O asemenea aberație numai în România se putea întâmpla. Este ca o a doua naționalizare. Ni se iau pământurile cu japca, fără să se respecte dreptul de proprietate, parcă ne-am întors în comunism”, a punctat un alt proprietar de teren din zona Șcheia.
S-au plătit despăgubiri de circa 5 milioane de euro
Până în prezent s-au emis Hotărâri de Guvern pentru despăgubirea proprietarilor de terenuri aflați în zona Moara și în zona Pătrăuți. Primul tronson măsoară aproape 2,5 km, iar al doilea are o lungime de 3,1 km, iar statul român a oferit despăgubiri care se ridică la circa 5 milioane de euro. La Moara, prețurile oferite au variat între 94,49 – 154,62 de lei/mp, în timp ce la Pătrăuți evaluatorii au stabilit prețuri între 63,74 – 102,15 lei/mp, în funcție de categoria terenului supus exproprierii.
Specialiștii spun însă că și proprietarii de terenuri de la Șcheia ar trebui despăgubiți în aceleași condiții ca și cei de la Moara și Pătrăuți, și asta pentru că Legea 255/2010 spune că se aplică vechea lege acolo unde procedurile de expropriere erau în derulare. Se pare însă că reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România nu sunt de acord cu acest aspect și doresc refacerea întregii documentații pentru parcelele supuse exproprierii la tarifele existente la Camera Notarilor Publici.
Pentru unii mumă, pentru alții ciumă
Naționalizare forțată la șoseaua de centură a Sucevei
