Vremurile bune pentru șefii de tren și conductorii CFR par a apune. După ce o parte dintre ei, cercetați în marele dosar de luare de mită aflat încă pe rolul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava, au fost retrogradați pe posturi inferioare, mult mai prost plătite, restul sunt obligați, mai nou, să realizeze un barem minim de încasări. Dacă nu, li se diminuează salariile și, după mai multe norme nerespectate, se poate ajunge la desfacerea contractului de muncă.
Normele stabilite pentru controlorii din Suceava. Diminuări de salarii cu 5-10%
Conform deciziei conducerii CFR Călători, având în vedere că în unele stații mai mici nu mai sunt case de bilete, iar personalul de control din tren trebuie să emită bilete pentru acești călători, șefii de tren și conductorii au de realizat o normă de încasări.
Astfel, pe ruta Suceava-Cacica, de exemplu, un controlor care face trei curse tur-retur pe zi trebuie să predea seara, la casă, 420 de lei. Adică 140 de lei la fiecare cursă.
Personalul de control care merge de la Suceava la Bacău trebuie să taie bilete de minimum 140 de lei, la o cursă dus-întors, iar pe ruta Suceava-București suma minimă este de 110 lei, dus-întors. Trebuie spus că în ultimele două cazuri sumele sunt pentru fiecare din cei doi controlori (șef de tren și conductor) în parte.
Sumele minime au fost stabilite după mai multe criterii, unul din cele mai importante fiind legat de numărul de stații fără case de bilete de pe fiecare rută. De la Suceava la Cacica de exemplu, bilete se emit doar din stațiile Suceava și Suceava Nord.
Există deja numeroși controlori de la stația Suceava care nu au îndeplinit norma și au fost sancționați cu reducerea salariului cu 5-10%, funcție de gradul de acoperire a baremului.
Norma minimă, o prevedere mai veche care nu a fost pusă în practică
Iordan Vintilă, directorul general al Regionalei CFR Iași, a adus o serie de lămuriri cu privire la aceste norme de încasări. El a subliniat din start că o astfel de prevedere există de ani de zile, însă efectiv nu a fost pusă în practică.
„Normele de încasări fac parte din obligațiile de serviciu ale controlorilor din tren, în condițiile în care avem destule stații care nu au case de bilete. Personalul din tren este dotat cu două tipuri de bilete. Este vorba de bilete cu tarif normal, care se emit doar călătorilor care nu au avut de unde să-și cumpere tichete, și bilete cu tarif suplimentar. Personalul de tren are obligația de a emite astfel de bilete cu tarif suplimentar la cei care nu-și cumpără tichete de la casă, dacă au această posibilitate”, a explicat Iordan Vintilă.
„Am realizat cronometrări cu personalul nostru specializat și am făcut o medie cu privire la cât se poate încasa din tren pe o rută”
El a explicat și cum s-au stabilit sumele din baremul minim.
„Am realizat cronometrări cu personalul nostru specializat și am făcut o medie cu privire la cât se poate încasa din tren pe o rută. Așa am stabilit aceste încasări minime, care sunt, zicem noi, facil de realizat. Se știe foarte bine ce probleme au fost și mai sunt cu controlorii de tren și facem eforturi să-i disciplinăm în măsura în care putem”, a mai precizat Vintilă.
El a mai subliniat că cei care nu fac norma nu sunt automat sancționați și au un termen pentru a o acoperi din încasările pe care le fac în trenuri.
De partea cealaltă, controlorii de tren spun că pe unele rute normele nu au cum fi acoperite. Asta pentru că sunt puțini călători, navetiștii au abonamente, iar din stațiile mici urcă foarte puțini oameni. În plus, odată taxați suplimentar, oamenii nu mai urcă a doua oară fără bilet. Controlorii CFR consideră că aceste măsuri au fost impuse din dorința conducerii de a da afară cât mai mulți oameni și într-un timp cât mai scurt.