Război

Nașii de tren acuzați de luare de mită, dați afară de conducerea CFR, dar readuși în sistem de instanță



Vor să revină controlori pe trenuri. Foto: www.brasov.net
Vor să revină controlori pe trenuri. Foto: www.brasov.net

„Lotul” de șefi de tren și conductori CFR din Suceava acuzați de luare de mită în cel mai mare dosar de acest gen, dosar penal care se află din luna octombrie a anului trecut pe masa unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov, este în război deschis cu conducerea CFR Călători. Nașii de tren se consideră victimele unei acțiuni zgomotoase și fără finalitate, în condițiile în care, la zece luni de zile de la intens mediatizata acțiune din octombrie, ancheta bate pasul pe loc, iar ei sunt suspendați din funcțiile pe care le aveau. Mai mult, după ce au fost trecuți pe posturi inferioare, aceștia s-au trezit cu suspendarea contractului de muncă, practic dați afară de la CFR.
Nașii de tren au fost trecuți la munca de jos: au curățat liniile de zăpadă
Reamintim că la finele lunii octombrie, 14 controlori CFR din Suceava au fost urcați într-un autocar și duși la Brașov, acolo unde procurorii au demarat o anchetă față de aproximativ 200 de nași din toată țara pe care i-ar fi filmat în timp ce luau bani de la călători fără a le tăia bilete. Doar câțiva dintre suspecți au fost reținuți pentru 24 de ore, după care toți au fost puși în libertate. La vremea respectivă, procurorul de caz le-a pus acestora interdicția de a părăsi țara și de a-și mai exercita profesia. Cum prezumția de nevinovăție se aplică și în cazul lor, conducerea CFR a luat măsura de a le da de muncă pe alte posturi. În primă fază, imediat după ce s-au întors la Suceava, angajații acuzați de luare de mită au acceptat retrogradarea pe posturi de muncitori necalificați la Compartimentul tehnic, administrativ al stației CFR Suceava. Așa au ajuns foștii șefi de tren și conductori să muncească la curățarea liniilor de zăpadă. Nemulțumiți și invocând calificările pe care le au, aceștia au obținut acte adiționale la contractele individuale de muncă, și, în februarie 2013, au fost mutați pe alte posturi: șef manevră, manevrant, informator călători etc.
Instanța: CFR i-a dat afară în urma unor decizii nelegale
În scurt timp, CFR a încercat să scape definitiv de controlorii acuzați de luare de mită, „balastul” CFR-ului, cum s-au exprimat unii șefi ai acestora.
În luna martie, suspecții de luare de mită au fost înștiințați în scris că li s-a dispus suspendarea contractelor individuale de muncă până la rămânerea definitivă a unei hotărâri judecătorești ce se va pronunța în dosarul Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov.
11 dintre ei au contestat această suspendare a contractelor de muncă, la tribunalele Suceava și Brașov. Aceștia au depus acțiunile in instanță individual.
În urma unor decizii rămase definitive și executorii, instanța le-a admis plângerile.
În cazul unuia dintre ei, retrogradat pe funcția de manevrant vagoane, pe 10 iunie 2013, Tribunalul Suceava a constatat: “Din ansamblul administrat în cauză, tribunalul apreciază că deciziile de suspendare sunt nelegale, deoarece plângerea penală formulată de către unitatea intimată împotriva salariatului nu se referă la fapte incompatibile cu funcția deținută de salariat, la data emiterii deciziei, respectiv pe funcția de manevrant vagoane I”.
Odată cu anularea deciziilor de suspendare a contractului de muncă, instanța a mai decis și ca aceștia să primească despăgubiri egale cu salariul și cu celelalte drepturi de care au fost lipsiți pe perioada sistării nelegale a contractelor de muncă, inclusiv cu dobânda legală aferentă.
Vor să revină controlori pe trenuri
Această victorie în instanță și revenirea în structura CFR nu îi încălzesc prea tare însă pe cei 11 suceveni. Aceștia spun că din luna octombrie, de când au fost duși la Brașov la audieri, nu au mai fost căutați de nimeni și nu mai știu nimic de dosarul penal în care sunt cercetați.
“Stăm în gară pe la colțuri, pe posturi pe care nu avem ce face, în timp ce controlorii aflați pe trenuri au ajuns la un număr record de ore suplimentare și nu mai fac față. Este o mare bătaie de joc față de noi, atâta timp cât în dosarul de la Brașov nu se mai întâmplă nimic”, se plâng nașii de tren și conductorii suspendați din funcții. Aceștia consideră că dosarul stagnează pentru că nu sunt probe împotriva lor.
Avocat Sorin Poenaru: „Acum cred că este invers, procurorii fug de cei acuzați”
Unul dintre avocații care i-a reprezentat, Sorin Poenaru, a declarat: “După marea acțiune din luna octombrie a anului trecut s-a așternut o liniște totală. Acum cred că este invers, procurorii fug de cei acuzați. În cazul celor mai mulți nu există probatoriu, de aceea au fost respinse și propunerile de arestare preventivă, iar dosarul nu a fost trimis în instanță nici până astăzi. Este inadmisibil ca acești oameni să nu fie lăsați să muncească, există prezumția de nevinovăție, însă în cazul lor nu se aplică, asta cu atât mai mult cu cât nu au fost nici măcar trimiși încă în judecată”.
De altfel, o parte dintre CFR-iștii cercetați în acest dosar s-au îndreptat cu plângeri penale împotriva directorului Regionalei CFR Iași, Iordan Vintilă, considerând că acesta face un abuz refuzând să îi repună pe posturile deținute anterior acțiunii procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov.
Asta cu atât mai mult cu cât nașii de tren au obținut, la Curtea de Apel Brașov, ridicarea tuturor interdicțiilor impuse de procurori, inclusiv cea de a părăsi țara.
Nașii acuzați de luare de mită, „favoriți” la disponibilizări
O altă mare problemă a celor 11 este legată de anunțatele disponibilizări de la CFR. Acestora li s-a sugerat că vor fi primii pe listă la demiteri. Tocmai pentru a putea fi dați afară în mod legal, aceștia ar fi fost trecuți pe posturi gen „informator călători” sau „manevrant vagoane”. În acest mod, prin reducerea acestor posturi, ar putea fi îndepărtați fără ca oficial demiterea să aibă legătură cu dosarul de luare de mită.
Vintilă Iordan, șeful Regionalei CFR Iași, a admis ieri că problema nașilor de tren suspendați de la Suceava este una destul de delicată, aceștia încasând salarii fără a avea prea multă activitate în ultimele luni.
Toate aceste probleme se vor rezolva însă, mai devreme sau mai târziu, abia în momentul în care se va da o soluție finală în dosarul de luare de mită aflat încă la Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov.



Recomandări

Judecătorii au admis acordul de recunoaștere a cinci fapte de luare de mită ale unui comisar de la Garda Forestieră

Judecătorii au admis acordul de recunoaștere a cinci fapte de luare de mită ale unui comisar de la Garda Forestieră
Judecătorii au admis acordul de recunoaștere a cinci fapte de luare de mită ale unui comisar de la Garda Forestieră

Judecătorii au admis acordul de recunoaștere a cinci fapte de luare de mită ale unui comisar de la Garda Forestieră

Judecătorii au admis acordul de recunoaștere a cinci fapte de luare de mită ale unui comisar de la Garda Forestieră
Judecătorii au admis acordul de recunoaștere a cinci fapte de luare de mită ale unui comisar de la Garda Forestieră