Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a lansat în dezbatere publică un nou proiect de ordonanță care prevede obligativitatea echipării autovehiculelor cu anvelope de iarnă în sezonul rece și estimează că statul va încasa TVA de 445 milioane euro din vânzările de cauciucuri.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a prezentat în luna noiembrie un proiect potrivit căruia posesorii tuturor categoriilor de vehicule vor fi obligați să echpeze mașinile cu anvelope de iarnă, prevedere la care s-a renunțat ulterior, iar măsura a rămas să se aplice doar în cazul transportatorilor.
Conform proiectului actual, conducătorii vehiculelor care nu sunt dotate cu anvelope de iarnă în sezonul rece vor fi penalizați cu 9 până la 20 de puncte, amendă și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare al mașinii.
În cazul vehiculelor cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al celor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, mașina trebuie echipată cu anvelope de iarnă pe axele de tracțiune și/sau să aibă montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate.
În nota de fundamentare a proiectului se precizează statul ar putea încasa 445 milioane reprezentând TVA din vânzarea anvelopelor.
„În România este înmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule, din care aproximativ 1,1 milioane nu necesită echiparea cu anvelope speciale (remorci, tractoare, troleibuze, mopede etc). Prevederile ordonanțe urmează să fie aplicate pentru aproximativ 4,28 milioane vehicule, din care 70.000 reprezintă parcul aflat în dotarea instituțiilor publice, Diferența de 4,21 milioane autovehicule care aparțin diverselor persoane fizice și juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA încasat suma de 445 milioane euro, ceea ce înseamnă venituri suplimentare la bugetul de stat și nu cheltuieli”, se arată în nota de fundamentare.
Suma necesară echipării parcu lui auto care aparține instituțiilor statului a fost evaluată la aproximativ 28 milioane euro.
O altă prevedere stabilește că în cazul utilizării unui vehicul care prezintă defecțiuni tehnice majore și/sau periculoase se suspendă dreptul de utilizare a mașinii prin reținerea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare, a certificatului de înmatriculare și prin anularea inspecției tehnice periodice, aplicându-se și sancțiunea contravențională. Actele și plăcuțele de înmatriculare se restituie, la cerere, după prezentarea dovezii privind efectuarea unei noi inspecții tehnice.
În cazul accidentelor rutiere care au avut drept consecințe degradarea și/sau distrugerea elementelor care fac parte integrantă din drum, asiguratorul vehiculului și proprietarul vor suporta costurile intervenției de reparare.
„Șoferii nu sunt obligați să aibe anvelope de iarnă, dar dacă vor provoca un accident, vor derapa sau vor bloca drumul vor plăti amenzi, precum și cheltuielile de degajare a drumului. Amenzile sunt înttre 4 milioane și 20 de milioane de lei vechi. Totodată, în cazul deteriorării mașinii într-un accident, proprietarii nu vor mai fi despăgubiți de companiile de asigurare dacă nu au mașinile echipate corespunzător”, declara la sfârșitul anului trecut Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
Totodată, dacă operatorii rutieri utilizează vehicule neomologate, iar aceasta are drept consecință blocarea unui sector de drum, operatorul va fi obligat să suporte costurile intervenției de degajare a sectorului de drum afectat, potrivit noului proiect.