Asociația Marilor Rețele Comerciale din România a reclamat Direcției Naționale Anticorupție (DNA) faptul că emitentul de tichete valorice Euroticket a produs o pagubă de peste 1 milion de euro marilor rețele comerciale, altor companii și persoane fizice care au utilizat tichetele emise de companie.
„Dorim să vă semnalăm potențiala activitate infracțională a SC Euroticket Company SRL, cu sediul în București, strada Maior Băcilă 9, (…), înregistrată la Registrul Comerțului cu nr. J40/21040/2005, având CUI 18216466, reprezentată legal de domnul Miclăuș Traian, în calitate de administrator. După cum vom relata în continuare, prin modul subversiv de desfășurare și prin prejudiciile materiale grave cauzate unui număr important dintre membrii AMRCR, acțiunile Euroticket prezintă caracter infracțional, asupra căruia dorim implicarea neîntârziată a Direcției Naționale Anticorupție”, se arată în denunțul înaintat DNA.
„Toate cererile formulate de reprezentanții legali ai Asociației Marilor Rețele Comerciale din România au fost înregistrate, urmând a fi soluționate conform reglementărilor legale în vigoare”, se arată într-un răspuns al DNA, la solicitatea agenției MEDIAFAX.
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (MRCR) explică în denunțul făcut la DNA că Euroticket a fost până în luna decembrie 2010 o companie specializată si autorizată de Ministerul Economiei și Finanțelor pentru emiterea de tichete de masă în condițiile Legii 142/2008.
„Conform legii și în baza prevederilor Contractului standard de Afiliere pe care această societate îl utiliza în relațiile comerciale cu membrii AMRCR, circuitul tichetelor de masă emise de Euroticket era următorul: Euroticket emitea lunar tichete de masă către angajatori, în baza contractelor încheiate cu aceștia din urmă, contra unui comision de emitere; angajatorii distribuiau lunar tichetele primite de la Euroticket către salariații lor, corespunzător numărului de zile lucrătoare din luna pentru care se făcea distribuirea, iar salariații puteau utiliza, în cursul perioadei de valabilitate, tichetele primite de la angajatori pentru efectuarea de cumpărături; conform clauzelor din Contractele de Afiliere încheiate cu Euroticket, retailerii acceptau, ca mijloc de plată, la punctele lor de vânzare, diversele tipuri de tichete emise de Euroticket, în considerarea obligației acesteia din urmă de a deconta, pe baza borderourilor transmise de retaileri, contravaloarea acestor tichete cu reținerea de către Euroticket a comisionului de decontare prevăzut în contractele de Afiliere”, spune asociația.
Potrivit Contractelor de Afiliere, Euroticket aplica un comision aferent serviciilor de decontare cuprins între 1% și maxim 8%.
Majoritatea membrilor AMRCR au avut în cursul anului 2010 contracte în derulare cu Euroticket, în baza cărora relațiile comerciale s-au desfășurat „aparent normal”.
„Primele probleme semnificative în derularea acestor relații comerciale au apărut la începutul lunii ianuarie 2011, când o parte din membrii AMRCR au constatat că Euroticket a început să deconteze subit valoarea tichetelor de masă la o valoare a comisionului de decontare semnificativ mărită, respectiv 40% față de valoarea contractuală, fără ca modificarea comisionului să fi fost agreată de către părți. Surprinși de această situație, retailerii au încercat, inclusiv prin intermediul AMRCR, contactarea reprezentanților Euroticket pentru a cere explicații, însă niciun reprezentant al Euroticket nu a fost de găsit”, notează MRCR.
Pe baza informațiilor apărute în mass-media, spune MRCR, aceasta „a înțeles că noua «strategie» comercială a Euroticket a fost adoptată pe fondul unei tranzacții în care Euroticket a fost implicată, intervenite în pragul sărbătorilor sfârșitului de an 2010”.
Compania Edenred România (fosta Accor Services) – care deține 40% din piața ticketelor de masă din România – a dat publicității în prima săptămână din ianuarie 2011 un comunicat prin care a anunțat că în data de 23 decembrie 2010, ar fi cumpărat toate activele Euroticket, respectiv portofoliul de clienți, mărcile comerciale, echipamente de producție și stocul de hârtie, dar că pasivul acestei societăți rămâne în continuare în sarcina Euroticket.
„Astfel, urmare a acestei tranzacții și a încetării emiterii de tichete proprii de către Euroticket, Edenred a anunțat public faptul că «Decontarea contravalorii tichetelor Picknik Ticket, Bonus Ticket, Eurobebe Ticket, Social Ticket și Turistick Ticket va fi asigurată în continuare de Euroticket Company. Toate tichetele pentru care doriți rambursarea contravalorii trebuie trimise în continuare către agenția de rambursare Euroticket»”, afirmă MRCR.
Potrivit denunțului, ceea ce însă nu consemna comunicatul Edenred ar fi fost faptul că agenția de rambursare Euroticket se transformase deja într-o „agenție fantomă, întrucât retailerii, îndrumați să continue procesul de decontare cu Euroticket a tichetelor aflate în circulație au constatat că reprezentanții Euroticket erau de negăsit la sediul «agenției de rambursare» și că, mai mult, din valoare tichetelor trimise la decontare se rețineau comisioane «umflate» de Euroticket peste noapte și discreționar, fără ca modificarea comisionului să fi fost agreată de către părți conform dispozițiilor contractuale, lipsind retailerii de posibilitatea de a primi lămuriri sau să își exprime în timp real dezacordul cu privire la aceste abuzuri”.
MRCR mai arată că la nicio săptămână de la încheierea acestei tranzacții, respectiv în data de 27 decembrie 2010, reprezentanții Euroticket au înregistrat la Registrul Comerțului o cerere de dizolvare și lichidare voluntară a societății, fără numirea unui lichidator. În susținerea cererii de dizolvare au fost anexate Hotărârea Adunării Generale a Asociaților din Euroticket Company France – societate cu răspundere limitată care îl are ca reprezentant tot pe Traian Miclăuș, din data de 29 noiembrie 2010 (deci anterioară tranzacției cu Edenred), Decizia 49 din data de 29 noiembrie 2010 a asociatului unic al Euroticket și împuternicirea emisă de Euroticket pentru Mocanu Dolores în vederea efectuării demersurilor necesare pentru înregistrarea acestor mențiuni.
Această cerere a fost admisă în data de 29 decembrie 2010, astfel cum rezultă din Rezoluția nr. 123655 pronunțată în ședința din data de 29 decembrie 2010 de către persoana desemnată din cadrul Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul București. În acest sens, în data de 31 decembrie 2010 a fost eliberat un Certificat de Înregistrare Mențuni, prin care se atesta faptul că înregistrarea acestor modificări a fost înscrisă în Registrul Comerțului.
„Prin acest mod de operare fraudulos, Euroticket (actualmente SC Operativ Logistic SRL) a creat prejudicii însemnate pe piață pe două paliere: a creat prejudicii retailerilor prin însușirea unor sume, reprezentând comisioane de decontare a tichetelor, având o valoare inadmisibil de mare în raport cu valoarea contractuală (40% față de 1-8%). Prin această acțiune, din perspectiva procedurii de dizolvare pe care a declanșat-o, reprezentantul Euroticket și beneficiarul final al lichidării companiei – Traian Miclăuș – a reușit să diminueze pasivul societății astfel încât dizolvarea și lichidarea să se desfășoare cât mai repede, iar activul rămas să fie în valoare cât mai mare pentru a și-l distribui la final împreună cu profitul obținut din tranzacția cu Edenred; a creat însemnate prejudicii angajatorilor acestora, care în final nu mai pot utiliza tichetele aflate în circulație (deși au plătit valoarea tichetelor plus comisionul de emitere), întrucât retailerii, pentru a evita și mai multe pagube de decontare, sunt obligați să le refuze la punctele de vânzare”, susține MRCR în denunț.
În opinia asociației, „Euroticket, intenționând să dispară subit de pe piață prin vânzarea activelor, credem că a plănuit maximizarea profitului pe ambele paliere ale circuitului tichetelor, adică atât la emitere, cât și la decontare”.
„Astfel, de la momentul în care se luase deja decizia dizolvării – 29 noiembrie 2010 – și până la momentul tranzacției cu Edenred – 23 decembrie 2010 – Euroticket a vândut în continuare agajatorilor asemenea tichete, deși se aștepta ca, ridicând în mod fraudulos comisionul de decontare, retailerii să nu mai accepte ca mijloc de plată tichetele emise de Euroticket. Nu este de neglijat nici faptul că în perioada sfârșitului de an numărul și implicit valoarea totală a tichetelor distribuite de angajatori și utilizate de angajați cresc semnificativ ca urmare a acordării de tichete cadou în perioada sărbătorilor de iarnă, crescând astfel valoarea de decontat și, implicit, valoarea finală a comisionului ilegal reținut de către Euroticket. Astfel, momentul ales de reprezentanții Euroticket pentru fraudarea angajatorilor care au achiziționat tichete, a angajaților care au beneficiat de asemenea tichete imposibil de utilizat, precum și a retailerilor care au primit tichete la valoarea nominală și au fost prejudiciați la momentul decontării, a fost unul optim pentru obținerea de profit maxim în acest mod ilegal”, notează MRCR.
Totodată, sursa citată arată în denunță că, în mod evident, dacă membrii AMRCR ar fi cunoscut adevăratele intenții ale Euroticket privind „o astfel de modificare unilaterală abuzivă a condițiilor contractuale ce stabileau comisionul pentru decontare, urmată de dispariția intempestivă de pe piață a acestei societăți, cu siguranță nu ar fi procedat la derularea de relații comerciale cu o astfel de societate comercială”.