Motorina va fi mai scumpă decât benzina și în 2009



Motorina va continua să fie mai scumpă decât benzina și anul viitor. Foto: OREDIA
Motorina va continua să fie mai scumpă decât benzina și anul viitor. Foto: OREDIA

Motorina va continua să fie mai scumpă decât benzina și anul viitor, din cauza majorării accizei, la 1 ianuarie, și a cursului de schimb la care este calculată, dar și a introducerii normelor Euro 5, care ar putea scumpi toate tipurile de carburanți cu 3,8%-10%, potrivit companiilor de distribuție.
În România, prețul motorinei a ajuns să fie mai mare decât cel al benzinei, pentru prima dată, la începutul acestui an, ca urmare a majorării accizei cu 5,6%, de la 307,59 euro/tonă la 325 euro/tonă, și a creșterii cotațiilor internaționale ale țițeiului.
Acciza la motorină va crește la 1 ianuarie 2009 la 336 euro/tonă, urmând ca în 2010 să ajungă la 347 euro/tonă.
În cazul benzinei cu plumb acciza va rămâne la nivelul de 547 euro/tonă, în timp ce pentru benzina fără plumb acciza va crește anul viitor de la 425,06 euro/tonă la 436 euro/tonă, iar în 2010 va urca la 452 euro/tonă.
Acciza este calculată la cursul leu/euro al Băncii Naționale a României din prima zi lucrătoare a lunii octombrie. Astfel, pentru anul viitor cursul la care va fi calculată acciza este 3,7348 lei/euro, în timp ce pentru acest an nivelul a fost de 3,3515 lei/euro.
Totodată, introducerea standardului Euro 5, cumulată cu majorările accizelor, ar putea duce la o creștere a prețului la pompă la carburanți cuprinsă între 3,8% și 10%, potrivit companiilor din piață, dar impactul ar putea fi diminuat de o eventuală scădere a prețului barilului de petrol pe piețele internaționale.
Introducerea standardului Euro 5 obligă companiile petroliere la o serie de investiții în unitățile de procesare, iar recuperarea acestor costuri se va face prin prețul la pompă al carburanților.
Standardul Euro 5, care are ca scop reducerea conținutului de sulf din carburanți, va intra în vigoare la 1 ianuarie 2009 în toate statele membre ale Uniunii Europene. Totodată, normele Euro 6 vor fi aplicate din 2014 pentru toate cele 27 de țări din Uniune.
Principalele rafinării din România sunt Petrobrazi și Arpechim (deținute de Petrom), Petromidia, operată de Rompetrol, și Petrotel-Lukoil.