SantaSport, SantaFood, SantaPark, Hotel Santa Claus, Santa Hair Center: la Rovaniemi, centrul Laponiei finlandeze, Moș Crăciun este o marcă neînregistrată pe care întreprinzătorii locali o exploatează la maxim de peste 20 de ani, informează AFP.
„Turismul de Crăciun este un aspirator pentru investiții”, spune entuziasmată Tuula Rintala-Gardin, directoarea oficiului de turism din cadrul primăriei de la Rovaniemi, oraș care numără 60.000 de locuitori, situat pe cercul polar arctic.
În jurul anului 1927, a apărut în Finlanda o legendă potrivit căreia Moș Crăciun, „Joulupukki” în finlandeză, locuiește pe muntele Korvatunturi, însă abia la mijlocul anilor ’80, Rovaniemi lansează turismul în masă, pariind pe bătrânul cu barbă albă.
Și în ciuda concurenței vecinilor suedezi sau groenlandezi, pariul a fost câștigat: 20 de ani mai târziu, Moș Crăciun a reușit să aducă regiunii venituri anuale de 235 de milioane de euro.
Orașul lui Moș Crăciun.
Moș Crăciun s-a dovedit o mană cerească pentru Laponia, loc al exodului și șomajului (15%), care trăiește din exploatarea forestieră și minieră, din creșterea renilor și din industriile de nișă, de exemplu, din producția de snowmobil-uri Bombardier.
„Obiectivul nostru este de a dubla numărul anual de vizitatori în următorii zece ani”, a declarat Erkki Kautto, director de dezvoltare economică în cadrul primăriei din Rovaniemi.
Potrivit zvonurilor care circulă, edilii locali au încercat să obțină la Bruxelles statutul de „oraș oficial al lui Moș Crăciun”. Totuși, ei spun că nu au nevoie de acest lucru, pentru că veniturile cresc cu 7 până la 10% pe an.
Punct de atracție.
„Satul lui Moș Crăciun” („Santa Claus’ Village”), deschis permanent, primește anual 340.000 de vizitatori finlandezi și străini.
Satul este format din aproximativ 20 de cabane, în care se găsesc restaurante, cafenele, magazine de suveniruri și, mai ales, „Biroul lui Moș Crăciun” și „Oficiul poștal al lui Moș Crăciun”, unde anual sunt expediate 500.000 de scrisori din lumea întreagă.
„25 de afaceri de familie, care numără 60 de salariați permanenți, un număr dublu pe timpul iernii, pentru o cifră de afaceri de 12 milioane de euro”, a explicat Jarmo Kariniemi, proprietar al „Santa Claus’ Office” („Biroul lui Moș Crăciun”).
Mica sa afacere este „rentabilă”, spune acest fost fotograf, care estimează că în 2008 va avea o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro. Intrarea în „Birou” este gratuită, dar o fotografie sau un filmuleț cu Moș Crăciun costă între 30 și 45 de euro. Mai există și un magazin cu produse derivate, unde renii sau urșii din pluș „made in China” sunt vânduți la prețuri de 25, 30, 35 de euro, în funcție de mărime.
Afaceri.
Filonul permite Rovaniemi să acopere o parte din cheltuielile sociale, importante în această comună, unde 20% din locuitori au peste 64 de ani, dar și să asigure dezvoltarea ei.
Rasă de pe fața pământului de naziști în 1945, localitatea este în plină renovare. „Această stradă tocmai a fost refăcută, cealaltă va fi renovată anul viitor”, a arătat mândru directorul agenției de dezvoltare regională, Juha Seppälä.
Comercianții, proprietarii de hoteluri, agenții de turism – fiecare își ia partea leului. Crescătorii își iau „partea renului’.
„80% din cifra mea de afaceri provine din turism, datorită vizitatorilor care vin la ferma mea, 20% din cifra de afaceri provine din creșterea renilor pentru carne”, a declarat Sami Ruismäki.
Pekka Aikio, președintele parlamentului Sami (laponi), populația autohtonă a Laponiei, subliniază, totuși, că cei 7.000 Sami din Finlanda „beneficiază foarte puțin de pe urma turismului”.
„Tour-operatorii organizează ceremonii cu șamani falși. Avem o marcă înregistrată pentru obiectele noastre de artizanat, Sámi Duodji, dar străinii cumpără produse importate”, s-a plâns acesta.