Biroul de credit va primi informații, de la finele lunii februarie, numai de la instituțiile financiare și de credit, precum și de la societățile de asigurări pentru produsele de tip credit, potrivit unei decizii a ANSPDCP.
„Prin decizia Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) au fost excluse de la participarea la Biroul de Credit în principal firmele de utilități. Decizia este obligatorie, așa că vor putea furniza date doar băncile, instituțiile de credit de consum, firmele de leasing și companiile de asigurări”, a declarat directorul general al Biroului de Credit, Șerban Epure.
El a arătat că nici una dintre companiile care furnizează în prezent date Biroului nu va fi nevoită să se retragă din sistem.
Decizia ANSPDCP cu privire la prelucrările de date cu caracter personal efectuate în sisteme de evidență de tipul birourilor de credit a apărut în Monitorul Oficial în data de 27 decembrie 2007 și întră în vigoare în termen de 60 de zile de la publicare.
4 ani în loc de 5.
Autoritatea a adus și alte modificări privind funcționarea biroului de credit, una dintre aceste vizând termenul de stocare a informațiilor privind clienții, care nu poate depăși 4 ani de la ultima actualizare transmisă, sau de la plata ultimei restanțe, față de 5 ani cât stipulează regulamentul prezent.
De asemenea, decizia stabilește că datele negative (informații referitoare la întârzierile la plată a obligațiilor decurgând din relațiile de creditare) vor fi transmise la biroul de credit doar după o notificare cu 15 zile înainte a debitorului. Participanții pot realiza notificarea în scris, telefonic, prin SMS sau e-mail.
ANSPDCP a mai introdus o serie de obligații participanților, în sensul informării clientului, „în mod clar și exact”, cu privire la datele cu caracter personal transmise, identitatea biroului sau a birourilor unde sunt stocate informațiile, categoriile de participanți la biroul de credit, perioada sau perioadele de stocare, precum și modalitățile concrete de exercitare a dreptului de acces, de intervenție și de opoziție, în relația cu participantul și cu biroul de credit.
Posibilitatea contestării.
De asemenea, actul normativ oferă posibilitatea clienților, „pentru motive întemeiate și legitime, legate de situații particulare justificate”, să se opună ca datele personale să fie transmise și prelucrate de biroul de credit.
În România funcționează un singur birou de credit, având acceași denumire, Biroul de Credit, înființat la finele anului 2003, de către 25 de bănci – acționari. Biroul a devenit operațional la mijlocul anului 2004.
Până în luna octombrie a anului trecut, date privind comportamentul financiar al unui număr de 3,8 milioane de persoane, cu peste 6 milioane de conturi. Participanții în sistemul Biroului de Credit erau 28 de bănci (aproximativ 98,4% din piața de retail), 6 societăți de credit de consum, o societate de leasing și una de asigurări.
De asemenea, au existat discuții cu operatorii de telefonie fixă și mobilă, însă nu au fost finalizate prin încheierea de contracte.
În ceea ce privește furnizarea de date pozitive, respectiv informații referitoare la creditele acordate, care ajută la evaluarea gradului de îndatorare și a bonității, transmiteau date 18 instituții de credit, care dețin împreună o cotă de piață de 56,73%, trei societăți de credit de consum și o societate de leasing.