– Proprietarul austriac, Georg Hocevar, a dus-o la Brad, în Hunedoara, în semn de protest, după ce nu a ajuns la o înțelegere cu Direcția Silvică
La doar două luni după ce mocănița din comuna suceveană Moldovița a început să “pufăie” printre munți, transportînd turiști, locomotiva cu abur a și dispărut din peisaj, fiind dusă înapoi, la Brad, în Hunedoara, de proprietarul ei, investitorul austriac Georg Hocevar.
Acesta spune că a făcut acest lucru în semn de protest față de decizia conducerii Direcției Silvice, de a vinde o parte din șinele de cale ferată deținute, unei alte firme.
În comunicatul trimis la redacție de SC Calea Ferată Îngustă SRL Brad, se spune: “Noi sîntem de două luni în tratative cu Fondul Bisericesc și cu Ocolul Silvic, să primim aceste șine, pe care le mai au în stoc de la dezmembrarea între kilometrul 16 și kilometrul 26. Pentru noi aceste șine sînt absolut necesare pentru a continua activitățile în Moldovița, în vederea prelungirii liniei. Hotărîrea directorului Popescu pentru noi este o palmă și ne indică că nu există din partea autorităților din zonă interes să continuăm activitățile noastre în Moldovița. După ce am aflat informația despre vînzarea șinei, ca un semn de protest am încărcat locomotiva noastră cu abur și am adus-o acasă, la Brad- Județul Hunedoara”.
Investitorul austriac amenință că va retrage și cele 3 vagoane și locomotiva Diesel aduse de el, în caz de nu i se va face dreptate, în sensul recuperării șinei vîndute altei firme.
Pe de altă parte, șeful Direcției Silvice Suceava, Sorin Popescu, spune că motivul invocat de investitorul austriac nu este real, pentru că, de fapt, nemulțumirea acestuia constă în faptul că Direcția Silvică nu a intrat în parteneriat cu el la acel proiect, pentru a-i asigura gratuit tot traseul de cale ferată.
“Situația este ceva mai complicată, pentru că acest investitor ar fi dorit să intrăm în parteneriat cu el, dar asta presupunea ca noi să refacem întregul traseu de cale ferată. Am solicitat expertiza Institutului de Construcții din Iași, care a ajuns la concluzia că ne-ar costa aproape 4 miliarde de lei să refacem un kilometru de cale ferată. Ținînd cont că Georg Hocevar vrea să folosească 14 kilometri de cale ferată, ne-ar fi costat peste 50 de miliarde de lei, în condițiile în care noi nu avem nevoie de această cale de acces, cîtă vreme avem drum județean alături. În privința șinei de cale ferată, avem pe stoc peste 3 kilometri de șină, poate veni oricînd să cumpere cîtă vrea, la prețul de 35.000 de lei metrul liniar. În plus, ar trebui să ia în considerare și faptul că tot traseul de cale ferată ne aparține, el l-a folosit pînă acum fără a ne plăti nimic. Întregul traseu ar fi trebuit dezafectat, anume am lăsat la urmă o porțiune de 14 kilometri, pentru a-l putea utiliza la mocăniță, dar ar fi normal să-l cumpere de la noi. Dacă nu va plăti, vom dezafecta întregul traseu, pentru că acum noi îl avem în administrare și răspundem de el”, a declarat Sorin Popescu.
Calea ferată cu ecartament îngust de la Moldovița a fost construită de un proprietar de gater din Munchen, Louis Ortiep și dată în folosință în anul 1888. Inițial, traseul mocăniței avea 23,9 kilometri, de la Moldovița la Roșoșa, însă în decursul anilor cît timp mocănița nu a funcționat, hoții au furat o bună parte din șine și traverse, ceea ce face ca lucrările de refacere a vechiului traseu să fie extrem de costisitoare.






