De 1 Mai

Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță



Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță

Mocănița din comuna suceveană Moldovița a „gâfâit” din nou în perioada 28 aprilie – 1 mai, pe singura linie cu ecartament îngust funcțională în Bucovina.
Trenul a constituit un punct de atracție pentru turiștii care au venit să petreacă minivacanța de 1 Mai în Bucovina. Bătrânul tren a plecat din Moldovița la orele 11,00 și 15,00 și a parcurs distanța de 11 kilometri într-o oră, de la Moldovița până la Argel – Zigreva, având și cinci halte: Râșca, Gura Timotei, Lunguleț, Gura Lobina, Casa de Vânătoare-Rașcovei. Prețul unui bilet a fost de 10 lei pentru copiii între 6 și 16 ani și 20 lei pentru adulți.
Alexandru Crăiuț a declarat: “Cunosc aceste două mocănițe tractate de două locomotive «Krauss», din mai 1955 și până în ianuarie 1999. Acestea erau folosite pentru transportul materialului lemnos de la pădure la fosta fabrică de cherestea din Moldovița, acum sunt folosite doar în scop turistic pe singura linie ferată îngustă din județul Suceava și din nordul Moldovei. Un turist venit în zonă poate vizita Mănăstirea Moldovița, poate admira din micul tren de epocă peisajul pitoresc din zonă, poate vizita Muzeul ouălor încondeiate «Lucia Condrea»”.
Ioan Popescu conduce locomotivele mocăniței de peste 35 de ani. „Am făcut primul parcurs de la ora 11,00 la ora 13,45, ne-am întors și pregătim din nou locomotiva, o alimentăm cu apă, lemne și cărbuni pentru un alt parcurs la ora 15,00. Turiștii sunt foarte încântați de ce avem noi aici, la Moldovița”, ne-a spus mecanicul.
Ioan Popescu duce și acum dorul traseului lung pe care îl parcurgea zilnic cu mocănița, de 26 de kilometri, dar se bucură că din 2009, când parcursul era de 3,6 kilometri, a ajuns la 11 km în prezent.
Posibilități de extindere a traseului mocăniței
Ioan Popescu a declarat: „Datorită lui Georg Hocevar, austriacul care este administratorul unei firme specializate în material rulant pentru cale ferată îngustă din Criscior, mai circulăm noi astăzi. În urma unei colaborări cu Consiliul Județean Suceava, noi am dori să circulăm până la Vatra Moldoviței, îngustând linia CFR-ului, punând a treia șină, astfel încât mocănița să circule de la Mănăstirea Moldovița până sus în munte, la Argel, pe un traseu de 16 kilometri”. O mică parte din banii pentru reparații și extinderea liniei de cale ferată îngustă sunt strânși din vânzarea biletelor de călătorie cu acest tren.
Turiști din țară, dar și din străinătate
Dacă sâmbătă numărul turiștilor a fost mai mic, începând de duminică numărul acestora a fost din ce în ce mai mare, fiind necesară suplimentarea numărului de vagoane. Printre aceștia s-au numărat și turiști din Israel, care ne-au declarat că „au găsit România foarte frumoasă, venind la Moldovița special pentru a face o călătorie cu mocănița, o atracție interesantă”.
Mugurel Balabasciuc, consilier al primarului din Moldovița, ne-a declarat: „Turiști în număr mai mare am avut începând de sâmbătă seara. Ca administrație locală, suntem alături de acești oameni inimoși de la Calea Ferată Îngustă, care ne ajută să ne promovăm zona. Deja mocănița a devenit un brand al localității Moldovița, care se alătură Muzeului ouălor încondeiate, Muzeului satului din centrul comunei, caselor vechi, construite în stil tradițional. În această minivacanță am avut un grup de turiști care au solicitat ca la capăt de linie, la Argel, să le organizăm un picnic cu bucate tradiționale”.
Până pe 7 octombrie 2012, trenul va circula în fiecare sâmbătă și duminică, iar între 26 decembrie 2012 și 6 ianuarie 2013, zilnic.
Calea ferată cu ecartament îngust de la Moldovița a fost construită de un proprietar de gater din München, Louis Ortiep, și dată în folosință în anul 1888. Inițial, traseul mocăniței avea 23,9 kilometri. În decursul anilor s-au mai construit o mulțime de variante, astfel încât tot sistemul a ajuns, în anul 1987, cu înființarea porțiunii Râșcovei – Râșca dreapta – Arsuri, la o lungime de 73 km. După 1995, cât timp mocănița nu a funcționat, au fost furate cea mai mare parte a șinelor și traverselor, ceea ce face ca lucrările de refacere a vechiului traseu să fie extrem de costisitoare.


Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță
Mocănița a circulat din nou la Moldovița, în minivacanță