Problemele apărute, în unele localități ale țării, în primirea dosarelor pentru indemnizațiile de creștere a copilului sunt un rezultat al slabei organizări la nivel de primării, dar și a lipsei de informare a beneficiarilor, susține Maria Muga, secretar de stat în Ministerul Muncii.
Acordarea indemnizațiilor pentru mame decurge fără probleme în majoritatea localităților din țară, dar că există și zone în care au apărut probleme, generate însă de primării, a declarat, miercuri, agenției MEDIAFAX, Maria Muga, secretar de stat în Ministerul Muncii.
„Problemele au apărut din două motive. Unu – pentru că o parte din mass-media a prezentat eronat informația privind procesul de acordare a indemnizațiilor, înainte de apariția normelor, iar doi – din cauza unor primării care nu au reușit în timp util să organizeze un oficiu de primire a acestor cereri. Atunci, majoritatea persoanelor fizice solicitante, beneficiarii acestui drept, s-au dus care încotro: unii la direcțiile de muncă, unii la casele teritoriale de pensii, unii la primării și stau acolo, inutil, pe la cozi”, a explicat Muga.
Ordonanța a fost aprobată în noiembrie, iar normele metodologice de aplicare au fost publicate în Monitorul Oficial în 4 ianuarie 2006.
Potrivit secretarului de stat, procedura care trebuia urmată de autorități se regăsește în normele de aplicare a Ordonanței 148/2005 privind acordarea indemnizațiilor pentru creșterea și îngrijirea copilului. Actele necesare pentru depunerea dosarului erau enumerate în ordonanță, astfel că beneficiarii puteau fi infromați din timp cu privire la noul act normativ.
„O simplă lectură urmată apoi de afișarea acestor prevederi, la loc vizibil, în sediile primăriilor, ar fi evitat această harababură. Procedura era simplă. În cazul mamelor aflate deja în plată, casele de pensii trimiteau dosarele direct către direcțiile de muncă, le băgam în baza de date și imediat mergeau banii acasă la beneficiar, în februarie, pentru luna ianuarie”, a mai spus Muga.
Muga a mai spus că lipsa de organizare a primăriilor a provocat haos, în unele localități. „Trebuia doar să organizeze un oficiu cu cel mult doi angajați, care să primească dosarele. Nu e mare lucru. Beneficiarii veneau cu dosarul complet – care conține cerere pe propria răspundere, documente de stare civilă, certificatul de naștere al copilului și o adeverință de venituri prin care se atestă că mama a avut venituri cel puțin zece luni, în cazul celor care au născut înainte de 31 decembrie, și de de 12 luni pentru cele care urmează să nască de la 1 ianuarie”, a precizat secretarul de stat.
Oficialul Ministerului Muncii a precizat că „acolo unde s-au încurcat lucrurile” s-au luat măsuri, astfel încât persoanelor care s-au prezentat la alte instituții decât primăria să le poată fi preluate dosarele.
„S-au încurcat lucrurile. În loc să se ducă unii acolo și alții dincolo, s-a înțeles că primăriile vor face plățile – ceea ce este eronat – și că direcțiile teritoriale de muncă primesc cererile. E tocmai invers. Am decis ca acele direcții de muncă care se confruntă cu un val mare de solicitări să primească dosarele, pentru a nu pune din nou pe drumuri aceste persoane. E o perioadă de tranziție, care se va finaliza, sper, cât mai curând”, a mai spus Muga.
– Cererile și declarațiile pe proprie răspundere, însoțite de documentele justificative, trebuie depuse la primăria pe raza căreia solicitantul își are domiciliul sau reședința
Sute de părinți s-au înghesuit, zilele aceste, la primării din diverse orașe – precum Timișoara sau Cluj – pentru a-și depune cererile și declarațiile pe propria răspundere pentru a primi indemnizația de 800 de lei noi pentru creșterea copiilor. Deși în București se află – potrivit statisticilor – peste zece la sută din totalul mamelor aflate în plată, situația decurge normal, fără cozi sau alte probleme.
În București, primăriile de sector au afișat încă de la începutul anului documentația necesară pentru depunerea cererilor de acordare a indemnizațiilor de creștere a copilului și au organizat în fiecare zonă administrativă mai multe centre de primire a dosarelor. Numai în sectorul 2 al Capitalei – potrivit primarului Neculai Onțanu – au fost înființate opt centre de primire a acestor cereri, astfel încât să fie evitate cozile.
Cererile și declarațiile pe proprie răspundere, însoțite de documentele justificative, trebuie depuse la primăria pe raza căreia solicitantul își are domiciliul sau reședința. Formularele de cerere și declarație pe proprie răspundere se găsesc la primăria teritorială. Odată completate dosarele, acestea sunt trimise direcțiilor teritoriale de muncă, care efectuează plata prestației.
Potrivit Ordonanței de Urgență 148/2005 – publicată în Monitorul Oficial din data de 14 noiembrie 2005 – cuantumul indemnizațiilor pentru creșterea copilului până la doi ani (trei ani, în cazul copiilor cu handicap) este de 800 de lei, în 2006.
Începând cu 1 ianuarie 2006, beneficiază de indemnizație pentru creșterea copilului, în cuantum de 800 de lei (8 milioane de lei vechi), persoanele care au realizat, timp de 12 luni, în ultimul an anterior nașterii copilului, venituri profesionale supuse impozitului pe venit.
Persoanele care la data de 31 decembrie 2005 se aflau în plata indemnizației pentru creșterea copilului reglementată de Legea 19/2000 au obligația să depună cerere și declarație pe proprie răspundere la primăria de domiciliu în vederea continuării plății.
Secretarul executiv al PSD Ana Birchall cere premierului Călin Popescu Tăriceanu sancționarea disciplinară a tuturor factorilor responsabili de gestionarea defectuoasă a acordării indemnizației pentru creșterea și îngrijirea copilului, potrivit unei declarații de presă transmise miercuri.
Secretarul executiv al PSD susține că umilința la care sunt supuși românii este cauzată de incompetența, nepăsarea și haosul legislativ, arătând că schimbarea legislației s-a făcut neprofesionist și fără respect față de beneficiarii direcți, copiii și mamele, obligați să stea la cozi interminabile.