Ministerul Justiției (MJ) propune înregistrarea electronică a comercianților în registrul comerțului și o procedură de încasare a contravalorii timbrului judiciar, pentru a elimina birocrația.
Concret, MJ propune exceptarea cererilor de înmatriculare/înregistrare de mențiuni în registrul comerțului transmise electronic de la formalitatea aplicării timbrului judiciar pe cerere și reglementarea unei proceduri prin care oficiile registrului comerțului să încaseze contravaloarea timbrului judiciar.
Ministerul Justiției afirmă că utilizarea sistemului informatic, prin efectele sale de reducere a birocrației, fluidizare a relațiilor dintre comercianți și autoritățile publice și asigurare a exercitării acestora la standarde europene are o influență deosebit de benefică asupra mediului de afaceri.
Astfel, Ministerul Justiției propune un proiect de Ordonanță de urgență pentru completarea OG 32/1995 privind timbrul judiciar, publicat pe site-ul instituției și supus dezbaterii publice timp de-o lună.
Eliminarea obstacolelor.
MJ afirmă că se impune anumite schimbări, propunând proiectul de Ordonanță de Urgență are ca obiectiv eliminarea obstacolelor în ceea ce privește înregistrarea electronică a comercianților în registrul comerțului și, astfel, asigurarea accesului efectiv la „Sistemul de Formulare Electronice Inteligente”, care se află deja la dispoziția acestora la oficiile registrului comerțului.
În acest sens, se propune exceptarea cererilor de înmatriculare/înregistrare de mențiuni în registrul comerțului transmise în formă electronică de la formalitatea aplicării timbrului judiciar pe cerere, respectiv anulării acestuia și reglementarea unei proceduri alternative prin care oficiile registrului comerțului să încaseze contravaloarea timbrului judiciar.
Sumele încasate de oficiile registrului comerțului își păstrează destinația, urmând să fie virate în contul Ministerului Justiției la fel ca și celelalte sume încasate din vânzarea timbrului judiciar.
Avantaje.
Utilizarea sistemului informatic în vederea înmatriculării/înregistrării de mențiuni prezintă certe avantaje în favoarea comercianților, printre care menționăm: scutirea utilizatorilor/solicitanților de deplasarea la registrul comerțului, asistarea acestora în completarea formularelor prin verificarea informațiilor completate în cereri/formulare, depunerea on-line a documentelor la registrul comerțului se poate face oricând, chiar și în afara programului de lucru al instituțiilor, reducerea timpului de completare, de transmitere și încărcare în bazele de date ale registrului comerțului, asigurarea unui înalt grad de securitate a informațiilor prin necesară autentificarea utilizatorilor care accesează sistemul și folosirea certificatelor electronice pentru semnarea digitală a formularelor din sistem etc.
De asemenea, spune MJ, sistemul prezintă garanții suplimentare pentru creșterea eficienței în rezolvarea cererilor comercianților. Astfel, prelucrarea acestora se va face în mod organizat și auditabil, existând posibilitatea unei interacțiuni cu solicitanții pentru obținerea cât ai rapidă a informațiilor necesare în vederea rezolvării într-un timp cât mai scurt a solicitărilor exprimate prin aceste cereri. În plus, comercianții au acces la toate cererile/formularele înregistrate în sistem, putând verifica în orice moment stadiul acestora.