La înălțime

Miting aviatic, la un an de la reluarea zborurilor la Aerodromul Floreni



Raluca are 17 ani și deja pilotează avioane ultraușoare
Raluca are 17 ani și deja pilotează avioane ultraușoare

Piloți, profesori de zbor și elevi la școala de aviație s-au întâlnit în weekend la Floreni, pentru a marca un an de la deschiderea oficială a aerodromului. Timp de două zile, aproape 50 de piloți din țară dar și din Ungaria, împreună cu câțiva parașutiști au oferit un spectacol în aer, aplaudat de spectatorii prezenți la sol, dar și zboruri gratuite pentru publicul spectator.
Organizatorul principal al manifestărilor de pe aerodromul “Dintre brazi”, cum este denumit aerodromul de la Floreni, a fost Asociația Piloților și Proprietarilor de Aeronave Ultraușoare Motorizate (APPAUM), prin Dan Cobuz, comandantul Aerodromului Floreni și instructor de aviație la școala de piloți care funcționează în această locație.
“Din țară, cei mulți participanți sunt din București, Iași, Brașov, Suceava, dar avem și piloți din Ungaria, care sunt alături de noi pentru a marca un an de la deschiderea aerodromului printr-un miting aviatic aniversar. Avem piloți care evoluează individual sau în formație, pentru a oferi spectacol publicului spectator, și avem câteva avioane pregătite, care execută zboruri de evaluare, de aclimatizare, de agrement cu cei care doresc din public”, ne-a declarat comandatul Aerodromului Floreni, Dan Cobuz.
Aerodrom internațional și școala de pilotaj
În cele două zile de spectacole aviatice condițiile de zbor au fost bune, chiar dacă au mai căzut și câteva picături de ploaie. „Vremea nu este rea, doar că avem vânt tare și ceva scuturături pe sus. Dar se poate zbura cu senzații un pic mai puternice decât pe o vreme calmă, e ceea ce își doresc cei care vor adrenalină și urcă într-un avion”, a spus Dan Cobuz.
Tot de la Dan Cobuz am aflat că în primul an de la redeschidere, aerodromul de la Floreni a devenit o poartă deschisă tuturor celor care au aparate de zbor și doresc să ajungă în Bazinul Dornelor, la Floreni putându-și lăsa avioanele sau pot face escală pentru alimentare. Aerodromul Floreni găzduiește și o școală de pilotaj, unde sunt înscriși în prezent patru elevi (doi băieți și două fete) la motodeltaplan și trei elevi (un băiat și două fete) la avion.
“De asemenea, putem să ne mândrim că am început și activitatea de turism aerian. În afară de activitatea de turism intern, cu avioanele diverșilor proprietari din țară, în urmă cu două luni am avut avioane din Franța care au aterizat la noi, au făcut o zi turul mănăstirilor din Bucovina, după care au plecat către Galați pentru a vedea și Delta Dunării. La jumătatea lunii august avem din Germania o solicitare pentru a găzdui câteva zile cinci avioane de mici dimensiuni.
Pentru că avem un număr limitat de locuri pentru cazarea echipajelor care aterizează la noi, am oferit contacte la principalele pensiuni din zonă, dar sunt și piloți care au un caracter mai sportiv și atunci aceștia preferă cazarea la cort sau rulotă. Noi avem spațiu suficient și condițiile necesare pentru astfel de cazări”.
La Floreni se închiriază avioane piloților cu licență de zbor
Pe aerodromul din Floreni au fost prezenți atât piloți care au licență de zbor cât și elevi. Unul dintre elevii la motodeltaplan este și Iordan Airinei, din Vatra Dornei. Acesta ne-a spus că zborul cu motodeltaplanul este un sport foarte interesant, frumos, cu multă adrenalină. „Eu fiind mai în vârstă, invit și tinerii să participe la cursurile de zbor. Am teoria terminată și două ore jumătate de zbor, pentru că zborul cu motodeltaplanul depinde în primul rând de condițiile meteo. Până la obținerea licenței mai avem de muncit cam șase luni, cursurile le facem în timpul liber, mai ales la sfârșitul săptămânii și în concediu. Toată școlarizarea la motodelta pentru a obține licența costă cam 2.500 de euro, teorie și practică, dar merită pe deplin efortul”, a spus Iordan Airinei.
Deși nu are un avion propriu, Tiberiu Surițchi, din Iași, zboară foarte des la Floreni. Tiberiu a început zborul cu planorul în cadrul Aeroclubului României în 2002, a avansat la avioane cu motor și anul trecut a obținut brevetul pentru avioane ultraușoare. „Floreni este un loc extraordinar pentru zbor, dar un pic capricios în privința condițiilor atmosferice, orice zbor aici este de neuitat. Sunt prea multe motive pentru care am ales acest sport. Este altceva, mai ales că de mic m-a atras aviația. Din păcate, nu am avionul meu personal, am venit și am închiriat un avion. Nu este pentru prima oară când vin și închiriez un avion la Floreni. Domnul Cobuz face o treaba minunată aici, oferind această alternativă, de a închiria avionul”, a declarat pilotul Tiberiu Surițchi.
La numai 17 ani, două fete cunosc deja tainele zborului
Printre elevii școlii de pilotaj am întâlnit și două fete care la vârsta de 17 ani deja zboară cu avioane ultraușoare. Mihaela Popescu este elevă la Liceul Militar din Câmpulung Moldovenesc. Îi place aviația și drumul de la școală spre casă, la Poiana Stampei, trece pe lângă aerodromul de la Floreni. A văzut avioanele zburând și și-a propus să încerce să zboare. Este elevă a școlii de motodeltaplan și a venit sâmbătă și duminică la Floreni pentru a ajuta la organizarea manifestărilor dedicate împlinirii unui an de activitate la aerodrom. Pentru Mihaela, zborul a devenit o pasiune și își dorește o carieră în aviația militară.
Raluca Cobuz, fiica cea mică a comandatului aerodromului, are 17 ani și deja pilotează avioane ultraușoare. A început școala pe avion, a terminat teoria și are deja câteva ore de zbor, în care a învățat cum să se mențină în aer, cum să ia virajele și cum să lucrez cu bordul. Raluca a mărturisit că mai trebuie să mai lucreze un pic la decolări și aterizări.
„Este dorința mea să zbor, avionul îmi este la suflet. Lumea de sus se vede foarte ordonată și curată și e altceva, e inedit, e ceva special. Pot spune că am urcat în avion să văd lumea altfel, îmi place senzația și îmi plac aceste mașini ale aerului. Instructor este tatăl meu, dar nu vreau să mă opresc la avioane ușoare, așa că voi merge mai departe cu un alt instructor licențiat pentru aeronave”, ne-a spus Raluca.
Salturi cu parașuta
La Floreni am întâlnit și parașutiști. Aceștia au efectuat salturi de la peste 1.000 de metri. Cristian Ministeriu a sărit de la 1.300 de metri și ne-a spus că fiecare salt este o nouă senzație, deși are peste 1.350 de salturi cu parașuta. „Am căzut zece secunde, apoi am deschis parașuta, totul pentru spectacol”. Cea mai mare înălțime de la care a sărit a fost 4.600 de metri, un salt în tandem la un spectacol aviatic în Cehia. Secretul pentru a reuși în acest sport este să ai o sănătate foarte bună și curaj.


Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Spectacol în aer la aerodromul de la Floreni
Raluca are 17 ani și deja pilotează avioane ultraușoare
Raluca are 17 ani și deja pilotează avioane ultraușoare